Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet

- Food-en-retail
- 26 jun 2025 @ 08:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 26 jun 2025 @ 08:00
- Peter van Woensel Kooy
Het iconische Nederlandse interieurmerk en woonketen Rivièra Maison is officieel failliet verklaard. Rivièra Maison begon in 1985 als bloemenwinkel en groeide uit tot een internationaal interieurmerk met vestigingen in Europa en de VS.
Oprichter en directeur Henk Teunissen die al eens onderwerp van het hoofd-interview in MarketingTribune was, bevestigt het nieuws aan Wonen360. ‘We zijn er kapot van', aldus Teunissen, die volgens het vakplatform zichtbaar geëmotioneerd was. Een inhoudelijke reactie volgt na overleg met de curator. Voor de sector komt het nieuws als verrassing.
Het merk was geliefd om zijn moderne landelijke stijl, duurzame materialen en persoonlijke benadering. ‘We gebruiken al ruim twintig jaar gerecycled hout, nog voordat duurzaamheid een trend werd', zei Teunissen eerder in 2025 bij de lancering van de najaarscollectie 2025. In MT legde hij uit hoe in Indonesie en later wereldwijd gespeurd werd naar smaakvolle meubels en andere objecten om je huis een tikje Bali, Hamptons of Ibiza mee te geven. De merkextenties voerden ver: tot badlakens, eigen wijn en mansions aan toe.
Toch kreeg het bedrijf in 2025 te maken met structurele uitdagingen: inflatie, stijgende logistieke kosten en terughoudende consumenten. ‘Flexibiliteit en klantgerichtheid zijn cruciaal. We bouwen onze eigen winkels af en zetten in op wholesale’, lichtte Teunissen toen in Wonen360 toe. ‘Het neerzetten van een merk vind ik wel mijn grootste prestatie en daar ben ik trots op', zei hij destijds.
Een curator zal nu de bezittingen en schulden inventariseren en onderzoeken of een doorstart mogelijk is.
Typisch Rivièra Maison interieur
(beeld boven Hamptons: Unsplash Sebastian Enrique - onder: Pick Pic)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- b2b
- marketing
- interieurmerk
- failliet
- Hamptons
- Ibiza
- Rivièra Maison
- interieurmerk
- Bali
- failliet
- Europa
- Nederland
- iconisch
- wonen
- VS
- keten
- merk
- extenties
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees van Dorp - founders Instama
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Directeur Marketing Jorieke de Vries verlaat Jumbo
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en start festival
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bol lanceert online én fysieke... 16-07-2025
- Campina serveert ontbijt op Lowlands... 15-07-2025
- Balr failliet - focus verschuift... 14-07-2025
- Heinz lanceert Europese campagne... 14-07-2025
- Consument wacht op last-minute... 14-07-2025
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers