Mores lanceert campagne 'Ik hoor je'

Mores lanceert campagne 'Ik hoor je'
  • Bureaus
  • 25 jun 2025 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

In de culturele, creatieve en mediasector zijn de afgelopen jaren veel initiatieven, handreikingen en gedragscodes opgezet om grensoverschrijdend gedrag tegen te gaan. Als steun- en adviespunt voor deze sector, omarmt Mores die ontwikkeling en start een campagne.

Want Mores concludeert tegelijkertijd dat een veilige werkplek nog lang niet overal de realiteit is. Met de campagne ‘Ik hoor je’ roept Mores organisaties op om hun verantwoordelijkheid te nemen en samen te werken aan een cultuur waarin mensen zich gezien, gehoord en gesteund voelen.

'Iedereen heeft recht op een veilige werkplek', stelt Febe Deug, bestuursvoorzitter van Mores. 'Met de campagne ‘Ik hoor je’ nodigen we organisaties binnen de sector uit om zich hier samen met ons voor in te zetten. Door het gesprek over (on)gewenst gedrag te voeren, vertrouwenspersonen zichtbaar en toegankelijk te maken, maar vooral: door te laten zien dat je luistert.'

Een warm en krachtig statement
De slogan ‘Ik hoor je’ vormt een warm en krachtig statement richting de werkvloer. Het geeft werkenden, studenten, vrijwilligers en stagiairs het signaal: je staat er niet alleen voor. Om deze boodschap breed zichtbaar te maken binnen de sector, ontwikkelde Mores een universeel campagnebeeld. Via een toolkit kunnen deelnemende organisaties dit beeld gratis downloaden als poster, flyer of social media-uiting. De materialen zijn eenvoudig te personaliseren en verwijzen naar de meldstructuren binnen de eigen organisatie en naar Mores als vangnet.

'Een essentieel onderdeel van een veilige werkplek is dat mensen weten waar ze met hun verhaal terecht kunnen en dat hun signalen serieus genomen worden', aldus Deug. De toolkit helpt organisaties om die boodschap intern zichtbaar te maken, bijvoorbeeld door de posters op te hangen op de werkvloer of de uitingen te verspreiden via nieuwsbrieven en sociale media.

Een breder commitment 
‘Ik hoor je’ wil volgens de makers meer dan alleen een campagnebeeld zijn. 'Het vraagt om een breder commitment van organisaties om zich hard te maken voor een veilige werkplek. Mores ondersteunt hen daarbij als adviespunt én als platform voor kennisdeling. Zo organiseren we bijeenkomsten met experts en publiceren we regelmatig artikelen met praktische handreikingen op onze website', licht Deug toe. 'Op die manier hopen we dat de campagne niet alleen zichtbaar is, maar ook leidt tot tastbare verandering op de werkvloer.'

Tegelijkertijd realiseert Mores zich dat niet iedereen op de eigen werkplek de juiste steun vindt. Daarom fungeert Mores ook als onafhankelijk vangnet: 'Wij zijn er voor iedereen in de sector die te maken krijgt met grensoverschrijdend gedrag, maar hiervoor niet binnen de eigen organisatie terecht kan of wil.'

Voor en door de sector
De campagne ‘Ik hoor je’ is volgens de club ontwikkeld vóór en mét organisaties in de culturele, creatieve en mediasector en kwam tot stand met steun van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Regeringscommissaris seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld Mariëtte Hamer: 'Luisteren is een kwaliteit. Of het nu is om een collega op te vangen, grensoverschrijdend gedrag te signaleren of feedback te ontvangen. Daar begint een veilige werkomgeving – en dat is precies waar de campagne "ik hoor je"voor staat.'

Voor informatie staat op Mores.nl/ikhoorje.

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken