WPP is Creative Company of the Year

- Algemeen
- 21 jun 2025 @ 15:59
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Cannes
- 21 jun 2025 @ 15:59
- Kel Koenen
WPP is tijdens het Cannes Lions International Festival of Creativity 2025 uitgeroepen tot Creative Company of the Year. De titel bekroont de creatieve prestaties van het netwerk en haar bureaus wereldwijd. In totaal verzamelden WPP-agentschappen maar liefst 168 Lions, waaronder een felbegeerde Titanium Lion, 10 Grand Prix, 23 Gouden, 53 Zilveren en 81 Bronzen Lions.
Mindshare, onderdeel van WPP, behaalde bovendien het hoogste puntenaantal in de strijd om Media Network of the Year, mede dankzij een baanbrekende campagne voor Dove. ‘Real Beauty Redefined for the AI Era’ introduceerde op Pinterest een 'Real Beauty DNA' en herprogrammeerde zo het AI-algoritme richting inclusieve schoonheid. Deze inzet werd beloond met een Grand Prix voor Media én een Glass Lion for Change.
Andere opvallende winnende cases uit het WPP-ecosysteem waren onder meer Ogilvy’s Vaseline Verified voor Unilever, de eerste campagne uit Singapore ooit die een Titanium Lion wist te winnen. Ook David’s Haaland Payback Time voor Supercell – waarin voetballer Erling Haaland virtueel zijn ‘haters’ confronteert in Clash of Clans – viel op, net als VML’s Preserved Promos voor Ziploc, dat inspeelde op inflatie en verlopen kortingscodes nieuw leven inblies.
AKQA viel op met Sounds Right, ontwikkeld met het Museum for the United Nations en Spotify. De campagne maakte van natuurgeluiden een officiële 'muzikale artiest' met als doel: bewustwording en natuurbescherming. Op de digitale tracklists verscheen ‘Nature’ naast namen als David Bowie en Ellie Goulding.
‘Onze winst is een eerbetoon aan het buitengewone talent van onze mensen wereldwijd, en aan de klanten die ons hun merken toevertrouwen’, aldus WPP-CEO Mark Read. ‘Het is extra bijzonder om dit te vieren tijdens mijn laatste Cannes als CEO.’
Rob Reilly, wereldwijd Chief Creative Officer bij WPP, benadrukte het belang van menselijke creativiteit in een tijdperk van AI: ‘Authentieke creativiteit met integriteit wordt alleen maar waardevoller. Onze bureaus gebruiken technologie om creativiteit te versterken, niet te vervangen.’
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
- awards
- Creative Company of the Year
- cannes lions
- WPP
- Cannes Lions International Festival of Creativity 2025
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Felle kritiek op Sire-campagne
- Cannes Lions scherpt regels aan na rel rond Hertog Jan
- ‘Echte verhalen werken beter dan AI-illusies'
- ‘Stats for Equality’ tegen vooroordelen in vrouwenvoetbal
- Jongeren positiever over telefoonverbod, socialmediagebruik...
- Slachtofferhulp zoekt versterking met campagne 'Mag ik even je...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers