Cannes Lions telt bijna 27 duizend inzendingen

- Algemeen
- 13 jun 2025 @ 14:25
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Cannes
- 13 jun 2025 @ 14:25
- Kel Koenen
De organisatie van het Cannes Lions International Festival of Creativity maakt zojuist bekend dat dit jaar maar liefst 26.900 inzendingen zijn ontvangen voor de creativiteitsprijzen. Dit aantal weerspiegelt volgens de organisatie de brede wereldwijde deelname en groeiende relevantie van creativiteit.
‘We weten dat wereldklasse-creativiteit overal vandaan kan komen’, stelt Simon Cook, CEO van Lions. ‘De inzendingen uit 96 markten tonen hoe creativiteit wordt ingezet als katalysator voor transformatie en groei. We kijken uit naar het werk dat de standaard voor het komende jaar zal zetten.’
Opvallende stijgers zijn de Design Lions, met 17% meer inzendingen ten opzichte van vorig jaar. De categorie werd dit jaar aangepast om sterker de strategische en gedragsmatige impact van design te belichten. Ook de Creative B2B Lions (+13%) en de Entertainment Lions for Sport (+15%) laten groei zien. De Strategy Track – met daarin onder andere de Creative Strategy en Creative Effectiveness Lions – groeide met 10%, het vijfde opeenvolgende jaar van stijging.
De Glass: The Lion for Change-categorie, die in 2025 tien jaar bestaat, kende een opvallende toename van 53% in het aantal inzendingen. Volgens de organisatie is dit te danken aan een bredere, intersectionele aanpak van werk dat systemische problemen aankaart en maatschappelijke impact realiseert.
Ook onafhankelijke bureaus maken een opmars: het aantal inzendingen van independents steeg met 18%. Daarnaast is 18% van de inzendingen binnen de vernieuwde Social & Creator Lions-categorie afkomstig uit subcategorieën gericht op creator-led content. ‘De data laten een sector zien die blijft evolueren en nieuwe modellen omarmt om impact te maken’, zegt Marian Brannelly, Global Director of Awards bij Lions. ‘We zien dat creativiteit steeds vaker wordt ingezet om tastbare resultaten te boeken – zowel zakelijk als maatschappelijk.’
De shortlists voor Glass, Titanium en Innovation Lions zijn inmiddels gepubliceerd. De overige nominaties worden tussen 14 en 18 juni bekendgemaakt. Winnaars worden gehuldigd tijdens de uitreikingen op het festival, dat plaatsvindt van 16 tot en met 20 juni in Cannes.
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation