Een einde aan 'do-not-reply’-marketing

Een einde aan 'do-not-reply’-marketing
  • B2b
  • 11 jun 2025 @ 13:15
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Salesforce lanceert vandaag Marketing Cloud Next, een vernieuwing binnen hun platform. Centraal in de nieuwe aanpak staan zogeheten 'Agentic AI agents': autonome digitale assistenten die zelfstandig campagnes creëren, content personaliseren en realtime klantinteracties aangaan en optimaliseren.

Waar marketingcommunicatie eerst vaak eenrichtingsverkeer was, veranderen deze AI-gedreven oplossingen elk klantcontactmoment in een dynamisch tweerichtingsgesprek. Volgens Salesforce betekent Marketing Cloud Next een fundamentele koerswijziging voor marketeers: van het uitvoeren van repetitieve taken naar het richten op strategie, creativiteit en klantrelaties.

‘Wat voorheen een eenzijdig bericht was, verandert hiermee in een gepersonaliseerd tweerichtingsgesprek’, aldus het technologiebedrijf. Door deze AI agents te integreren binnen het volledige Salesforce-platform – van marketing tot sales, service en e-commerce – wordt klantbetrokkenheid naadloos doorgetrokken in elke fase van het klanttraject. ‘Met Marketing Cloud Next bieden we marketeers niet alleen AI-functies, maar een volledig agentic marketingoplossing’, zegt Steve Hammond, wereldwijd verantwoordelijk voor Marketing Cloud bij de Amerikaanse techgigant. ‘Agentforce vervangt marketeers niet, maar verandert hun manier van werken en versterkt hiermee hun rol. Door repetitieve, handmatige taken over te nemen, stelt Agentforce marketeers in staat hun focus te richten op strategie om zo hun waarde voor het hele bedrijf te vergroten.’

Ervaren teamleden
Het principe van agentic marketing draait om zelfstandige AI agents die niet langer wachten op menselijke instructies, maar zelfstandig content creëren, doelgroepen selecteren, prestaties optimaliseren en zelfs overdrachten tussen teams coördineren. De agents zijn ontworpen om te functioneren als ervaren teamleden: ze begrijpen de organisatiecontext, nemen initiatief en leveren meetbare resultaten. Zo kunnen campagnes binnen enkele uren worden opgezet, reacties op klantinteracties direct worden verwerkt en leads automatisch worden gekwalificeerd en opgevolgd – 24 uur per dag, zeven dagen per week.

De nieuwe functies binnen Marketing Cloud Next omvatten onder andere Agentforce Campaign Creation, waarmee marketeers snel volledige campagnes kunnen opzetten met behulp van ongestructureerde data. Ook introduceert Salesforce interactieve klantcommunicatie via alle kanalen, waarbij de AI agents standaard ‘do-not-reply’-berichten vervangen door actieve interactie. Daarnaast nemen ze leadgeneratie en -opvolging op zich en monitoren ze continu campagneprestaties om bij te sturen waar nodig. Met Segment Intelligence krijgen marketeers bovendien beter inzicht in doelgroepen met het hoogste rendement.

Marketing Cloud Next is vanaf vandaag algemeen beschikbaar. Bestaande klanten krijgen deze zomer toegang tot de nieuwe mogelijkheden als onderdeel van hun huidige licentie. Voor november 2025 staat bovendien een samenwerking met LinkedIn gepland, waarmee de agentic benadering verder wordt uitgebreid naar B2B-campagnes.

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken