Klantverlies dreigt voor zwijgende merken

- B2b
- 10 jun 2025 @ 13:04
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 10 jun 2025 @ 13:04
- Kel Koenen
Eén op de vijf Nederlanders boycot actief Amerikaanse merken om politieke redenen. Nog eens 17% overweegt dat te gaan doen. Dit blijkt uit onderzoek van Improof Research in opdracht van Value@Stake.
Vooral jongeren onder de dertig (27%) en ouderen boven de zestig (23%) laten zich in hun koopgedrag leiden door politieke overtuigingen. Merken als Amazon, McDonald’s, Tesla, Apple en Meta worden regelmatig genoemd als doelwit.
‘Nederlandse consumenten stemmen met hun portemonnee’, stelt Peter Mulder van Improof Research. ‘Bedrijven en merken die geen heldere maatschappelijke positie kiezen, riskeren niet alleen imagoschade maar ook omzetverlies als zij worden getroffen door een kopersstaking.’
Volgens Edwin van Wijk van Value@Stake stijgt de druk op merken om kleur te bekennen. ‘Moreel-ethische normen en politiek-maatschappelijke betrokkenheid worden steeds belangrijkere factoren bij het vormgeven van een effectieve merk- en communicatiestrategie.’
Uit het onderzoek blijkt dat 55% van de consumenten verwacht dat bedrijven zich uitspreken tegen controversieel beleid. Slechts 17% heeft een voorkeur voor politieke neutraliteit. ‘Wie zwijgt, stemt toe’, is de overtuiging van veel respondenten.
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Een einde aan 'do-not-reply’-marketing11-06-2025
- MassiveMusic bundelt krachten tot... 11-06-2025
- Klantverlies dreigt voor zwijgende... 10-06-2025
- De marketingtransfers van week 22,... 06-06-2025
- Picnic verkozen tot... 06-06-2025
- BBC Studios kiest voor samenwerking... 05-06-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation