Klantverlies dreigt voor zwijgende merken

Klantverlies dreigt voor zwijgende merken
  • B2b
  • 10 jun 2025 @ 13:04
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

​Eén op de vijf Nederlanders boycot actief Amerikaanse merken om politieke redenen. Nog eens 17% overweegt dat te gaan doen. Dit blijkt uit onderzoek van Improof Research in opdracht van Value@Stake.

Vooral jongeren onder de dertig (27%) en ouderen boven de zestig (23%) laten zich in hun koopgedrag leiden door politieke overtuigingen. Merken als Amazon, McDonald’s, Tesla, Apple en Meta worden regelmatig genoemd als doelwit.

‘Nederlandse consumenten stemmen met hun portemonnee’, stelt Peter Mulder van Improof Research. ‘Bedrijven en merken die geen heldere maatschappelijke positie kiezen, riskeren niet alleen imagoschade maar ook omzetverlies als zij worden getroffen door een kopersstaking.’

Volgens Edwin van Wijk van Value@Stake stijgt de druk op merken om kleur te bekennen. ‘Moreel-ethische normen en politiek-maatschappelijke betrokkenheid worden steeds belangrijkere factoren bij het vormgeven van een effectieve merk- en communicatiestrategie.’

Uit het onderzoek blijkt dat 55% van de consumenten verwacht dat bedrijven zich uitspreken tegen controversieel beleid. Slechts 17% heeft een voorkeur voor politieke neutraliteit. ‘Wie zwijgt, stemt toe’, is de overtuiging van veel respondenten.

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken