Digital stuwt mediabestedingen naar recordhoogte

Digital stuwt mediabestedingen naar recordhoogte
  • Media
  • 10 jun 2025 @ 14:12
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2024 met 6,9% gegroeid tot €6,41 miljard. Deze toename van €412 miljoen is voor meer dan 90% toe te schrijven aan digital, dat zelf met bijna 11% groeide. Dat blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2024 van Nielsen.

‘De kracht van digital als groeimotor blijft ongeëvenaard’, stelt Nielsen. Het digitale aandeel in de totale bestedingen steeg door naar bijna 61%, tegen nog 36% in 2015. Alleen out of home (OOH) wist zijn marktaandeel in diezelfde periode ook te vergroten.

Opvallend is dat ondanks een gematigd economisch herstel (bbp-groei van 0,9%), de investeringen in media sterk toenamen. ‘Bedrijfsinvesteringen als geheel daalden met 2,5%, maar mediabestedingen verdubbelden hun groeitempo ten opzichte van 2023. Dat is vooral te danken aan digital’, aldus Nielsen.

Naast digital kenden ook (D)OOH (+8,4%), radio (+6,5%) en sponsoring (+4,5%) een stijging in advertentie-inkomsten. Televisie zag de bestedingen echter dalen met 2,4% en printmedia blijven terrein verliezen. Magazines daalden het hardst met 7%, gevolgd door dagbladen (-4,7%) en folders (-3,3%).

De volledige cijfers per mediumtype worden binnenkort gepubliceerd in het jaarrapport van Nielsen.

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken