SXSW London brengt creatieve wereldtop naar Shoreditch

- Algemeen
- 9 jun 2025 @ 12:54
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 9 jun 2025 @ 12:54
- Kel Koenen
De eerste editie van SXSW London is afgesloten met lovende reacties uit binnen- en buitenland. In zes dagen trok het festival ruim 20.000 bezoekers uit 77 landen naar Shoreditch, waar muziek, film, technologie, kunst en business samenkwamen in een bruisende mix van creativiteit en innovatie.
De Britse hoofdstad kreeg met SXSW een Europese primeur van het van oorsprong Texaanse festival. Volgens burgemeester Sadiq Khan heeft het evenement 'creativiteit, innovatie en opwinding gebracht naar locaties door heel Shoreditch'. Hij roemde SXSW London als startschot van 'de grootste maand ooit voor business en investeringen in Londen'. Ayesha Qureshi MBE, betrokken bij de organisatie van de Olympische Spelen van 2012, ziet eenzelfde potentieel voor SXSW London: ‘Net als de Spelen is dit een katalysator voor economische en culturele ontwikkeling. Lokale ondernemers langs Brick Lane spraken over een enorme toename in voetverkeer en inkomsten.’
Het evenement, dat meer dan 800 wereldwijde sprekers en leiders ontving, trok vooral professionals uit de sectoren advertising, muziek, tech, media en marketing. Voorzitter van de Britse commissie voor Cultuur, Media en Sport, Dame Caroline Dinenage MP, noemde SXSW London ‘een ideaal podium voor het versterken van de muziekindustrie’ en benadrukte de kracht van het samenbrengen van creatieve sectoren.
Lokaal geworteld, wereldwijd verbonden
Van artistieke installaties zoals Beautiful Collisions van kunstenaar Zinzi Minott tot intieme optredens van Idris Elba, Új Bála en J Staxx, SXSW London toonde een breed spectrum aan creatief talent. Volgens Karolina Wasilewska van Juju’s Bar & Stage was de impact direct voelbaar: ‘Het festival bracht precies de juiste mensen en investeringen naar onze wijk. Als klein podium voelen we ons gezien.’ De organisatie, onder leiding van CEO Max Alexander, spreekt van een ‘liefdesbrief aan Londen’. Hij stelt: ‘Onze ambitie is om SXSW London uit te bouwen tot een essentieel onderdeel van de economische, intellectuele en artistieke kracht van deze stad.’
Toekomst verzekerd
SXSW London heeft zich gecommitteerd aan een tienjarige aanwezigheid in de Britse hoofdstad. Hackney-woordvoerder Miguel Campbell-Lewis ziet hierin een strategische impuls voor de wijk: ‘Deze samenwerking helpt niet alleen het nachtleven en grassroots-podia te versterken, maar creëert ook nieuwe kansen voor opkomend talent.’ Het festival werd feestelijk afgesloten met de wereldpremière van de film Life of Chuck en de uitreiking van de Grand Jury Prize aan Cactus Pears.
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [column] AI-geletterdheid is nu verplicht: tijd voor jouw...
- Maastricht sterkste stadsmerk van Nederland
- Byron Sharp geëerd op Internationale Marketingdag
- Leroy van den Berg nieuwe hoofdredacteur Men’s Health
- Cannes Lions 2025 belicht creatieve toekomst
- Beter Bed nieuwe slaappartner van wandelfestijn de 4Daagse
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management