Biografie Kel werkt al meer dan 20 jaar in de contentindustrie. Als hoofdredacteur/head of content was hij verantwoordelijk voor zo'n dertien multichannel (print, online, socials, video, live, etc) mediaplatforms bij diverse uitgeverijen en ondernemingen in binnen- en buitenland. Sinds maart 2022 is hij als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de uitbouw en ontwikkeling van het CustomerFirst-portfolio bij uitgeverij BBP Media. Sinds 1 november 2024 is hij tevens hoofdredacteur van MarketingTribune.
Kel Koenen


Brons voor DDB Amsterdam bij Young Lions
Op de slotdag van het Cannes Lions International Festival of Creativity zijn de winnaars van de Young Lions 2025 bekendgemaakt. In de categorie Print behaalde het juniorenteam van DDB Amsterdam een eervolle Bronzen Leeuw. De prijs werd toegekend voor hun printadvertentie 'Forbees', gemaakt in opdracht van Bee:wild – een organisatie die zich inzet voor het herstel van bijenpopulaties via stedelijke hergroening.

Heineken kiest Hagens als strategisch PR-partner
Heineken is een samenwerking gestart met PR- en strategiebureau Hagens. De samenwerking richt zich op strategisch PR-advies en ondersteuning bij internationale corporate communicatieactiviteiten van het bierconcern.

‘Marketeers moeten minder student en meer beoefenaars van cultuur worden’
TikTok is in zes jaar uitgegroeid van een onbekende nieuwkomer tot een dominante speler in het medialandschap en het platform blijft evolueren. Tijdens Cannes Lions 2025 sprak MarketingTribune met Sofia Hernandez, Global Head of Business Marketing bij TikTok, over merkengagement, educatie, contentcultuur en de razendsnelle technologische versnelling waarin ze opereert.

Van duurzame kruk tot circulaire spirit: winnaars VM Packaging Awards 2025
Tijdens een feestelijke bijeenkomst op de 24e verdieping van het nhow hotel in Amsterdam zijn de VM Packaging Awards 2025 uitgereikt. Onder leiding van presentator Renze Klamer werden acht hoofdprijzen toegekend in negen categorieën, plus één publieksprijs. Alleen in de categorie Food Vers wees de jury geen winnaar aan.

Engie toont menselijk gezicht met gemak
Energiebedrijf Engie heeft haar nieuwe merkcampagne 'Het gemak van Engie' gelanceerd, waarmee het merk zich nadrukkelijker wil positioneren als empathisch en mensgericht. De campagne is ontwikkeld in samenwerking met We Agency, dat verantwoordelijk was voor zowel strategie als creatie.

VanMoof geeft nieuwe S6 filmische landing
VanMoof is terug. Het iconische Amsterdamse fietsenmerk introduceert zijn gloednieuwe S6 Series met een spectaculaire campagne en een filmische brand film die letterlijk én figuurlijk uit de lucht komt vallen. De campagne ‘Ride like no other’ markeert de eerste grote stap sinds VanMoof onderdeel werd van McLaren Applied.

Kruidvat trapt zomer af met herkenbare vakantiedeals
‘Inslaan vóór we op vakantie gaan’ is de nieuwe zomercampagne van Kruidvat – en ook meteen de eerste uiting van het nieuwe bureau Suite Rouge, een speciaal label van Hotel L’Amour. De campagne speelt slim in op het vakantiegevoel dat loskomt zodra de koffers nog maar net van zolder zijn gehaald.

Samsung en Van Gogh Museum brengen kunst tot leven
In het weekend van 28 en 29 juni slaan Samsung en het Van Gogh Museum de handen ineen voor een opvallende kunstbeleving in het Vondelpark. Bij Het Blauwe Theehuis verrijst een vintage telefooncel waarin voorbijgangers een meeslepende interpretatie van Van Goghs beroemde 'Amandelbloesem' kunnen ervaren.

‘Beweeg waar je bent’: Dreaver lanceert thuisfitnesscampagne
Met een opvallende campagne introduceert het nieuwe merk Dreaver zichzelf aan Nederland. Het merk specialiseert zich in compacte loopbanden voor thuisgebruik en wil daarmee een frisse wind laten waaien door de wereld van vitaliteit en beweging. Merkidentiteit en campagne zijn ontwikkeld door creatief bureau Fitzroy.

Goud voor Hertog Jan en Gut Amsterdam in Cannes
Gut Amsterdam heeft donderdagavond tijdens het Cannes Lions International Festival of Creativity een Gouden Leeuw gewonnen in de categorie Creative Effectiveness voor de campagne 'Don't Drink Hertog Jan'. De campagne, die inspeelt op het idee van ‘verleiding door onthouding’, werd geprezen om zijn slimme effectiviteit en lange termijn impact.

TBWA\Neboko wint Zilveren Leeuw met ‘Maccie’
TBWA\Neboko heeft tijdens het Cannes Lions Festival een Zilveren Leeuw gewonnen in de categorie Media (subcategorie Use of Mobile) met de campagne 'Maccie' voor McDonald’s. De campagne speelt in op de bijnaam die jongeren gebruiken voor het fastfoodmerk en viert die emotionele band door ‘Maccie’ prominent te verwerken in outdoor- en social-content.

KLM lanceert nieuw werkgeversmerk met Kaliber
KLM en Kaliber hebben samen het nieuwe werkgeversmerk van de luchtvaartmaatschappij gelanceerd onder de naam 'Always Aim Higher'. De campagne is een oproep aan nieuwsgierige professionals die vooruit willen en zich herkennen in de pioniersmentaliteit die KLM al 105 jaar kenmerkt.

Ola viert Amsterdam 750 met raketijsje
Ter ere van het 750-jarig bestaan van Amsterdam lanceert Ola een speciale ‘Amsterdam Raket’ in de rood-zwarte kleuren van de hoofdstad. Het limited-edition ijsje wordt op 21 juni feestelijk geïntroduceerd tijdens het concert van Kris Kross Amsterdam op het Festival op de Ring.

LePub Amsterdam wint Zilveren Leeuw voor Oreo
Op de eerste dag van het Cannes Lions Festival 2025 heeft LePub Amsterdam samen met LePub Bogotá een Zilveren Leeuw gewonnen in de categorie Print & Publishing voor de Oreo-campagne ‘A Decision Was Made Here’.

Amazon-topman Jassy Media Person of the Year
Cannes Lions eert Andy Jassy, CEO van Amazon, met de titel Media Person of the Year 2025. Deze onderscheiding wordt jaarlijks toegekend aan een visionair leider die de creatieve communicatiesector wezenlijk heeft beïnvloed.

Nederland scoort 15 nominaties op Cannes Lions 2025
De 72e editie van het Cannes Lions International Festival of Creativity staat op het punt van losbarsten en Nederland heeft al van zich laten horen. Met inmiddels 20 van de 30 categorieën bekend, zijn er tot nu toe 15 Nederlandse nominaties genoteerd, afkomstig van vijf bureaus en zeven merken.

Piet Parra ontwerpt literaire totebag voor CPNB
CPNB en het Nederlands Letterenfonds slaan de handen ineen met een opvallend initiatief: een exclusieve boekentas ontworpen door kunstenaar Piet Parra. De tas is het startschot van het driejarige project Verhalen die blijven hangen, dat literatuur op een toegankelijke en visueel aantrekkelijke manier onder de aandacht wil brengen.

Cannes Lions telt bijna 27 duizend inzendingen
De organisatie van het Cannes Lions International Festival of Creativity maakt zojuist bekend dat dit jaar maar liefst 26.900 inzendingen zijn ontvangen voor de creativiteitsprijzen. Dit aantal weerspiegelt volgens de organisatie de brede wereldwijde deelname en groeiende relevantie van creativiteit.

Orange Lions en Dentsu presenteren: On The Record
Op woensdag 2 juli organiseert Orange Lions samen met Dentsu een uniek en exclusief post-Cannes Lions evenement: On the record. In het Amsterdamse kantoor van Dentsu krijgen bezoekers een ongefilterde blik achter de schermen van het meest prestigieuze reclamefestival ter wereld.

Allianz Direct stunt met bold campagne voor Gen Z
Allianz Direct en social agency Somention lanceren met Stuntje The Movie een onconventionele verzekeringscampagne, gericht op Gen Z. In de hoofdrol: influencer Stuntje, ook wel bekend als Stuntkabouter, die de kans krijgt om stunts uit te voeren voor de verzekeraar – maar in plaats daarvan zijn eigen blockbuster wil maken.

DPG Media deelt attention score met adverteerders
DPG Media introduceert een nieuwe manier om de effectiviteit van digitale campagnes te meten: de attention score. Deze gratis beschikbare metric laat adverteerders zien hoeveel aandacht hun seamless advertenties daadwerkelijk genereren — en niet alleen of ze zijn gezien.

Basic-Fit, Consumentenbond en Jean Bâton winnen Nima Marketing Awards
Tijdens NIMA Marketing Day 2025 zijn Basic-Fit, de Consumentenbond en Jean Bâton uitgeroepen tot beste marketingbedrijven van Nederland. De Nima Marketing Company of the Year Awards bekronen organisaties die marketing als een integrale kracht binnen hun bedrijf inzetten. De winnaars blonken uit in respectievelijk de categorieën Large, Medium en Small.

KVK speelt met realiteit in nieuwe campagne
Na de audiothriller 'Hou je vast!' komt de Kamer van Koophandel met een nieuwe campagne rond het Handelsregister: 'Anders overkomen.' Met humor en herkenbaarheid laat KVK zien wat er mis kan gaan als ondernemers hun gegevens niet actueel houden.

Een einde aan 'do-not-reply’-marketing
Salesforce lanceert vandaag Marketing Cloud Next, een vernieuwing binnen hun platform. Centraal in de nieuwe aanpak staan zogeheten 'Agentic AI agents': autonome digitale assistenten die zelfstandig campagnes creëren, content personaliseren en realtime klantinteracties aangaan en optimaliseren.

Sire stelt eerste social ambassadeurs aan
Stichting Sire heeft voor het eerst in haar bestaan een team van social ambassadeurs aangesteld om haar maatschappelijke campagnes kracht bij te zetten. Het gaat om vijf bekende contentmakers: Mandy Woelkens, Stijn de Vries, Liesbeth Rasker, Sophie Milzink en Anna van Borre.

VanMoof lanceert S6: krachtiger en slimmer dan ooit
VanMoof maakt een comeback met de introductie van de S6 Serie, de eerste nieuwe modellen sinds de overname door McLaren Applied. De vernieuwde e-bikes combineren elf jaar VanMoof-ervaring met de technische knowhow van de nieuwe eigenaar. Resultaat: ‘de ultieme VanMoof’, aldus het Nederlandse merk.

MassiveMusic bundelt krachten tot wereldwijde muziekpartner
Songtradr, het B2B-muziektechnologiebedrijf, brengt vier van zijn dochterbedrijven - 7digital, Big Sync Music, Musicube en Resonance Sonic Branding - samen onder één merknaam: MassiveMusic. Daarmee ontstaat een krachtige, geïntegreerde speler die zich wereldwijd richt op het strategisch inzetten van muziek voor merken, bureaus en platforms.

Karvan Cévitam mixt verfrissende limonade met zomerhits
Karvan Cévitam luidt de zomer in met een creatieve dubbelslag: een nieuwe lijn frisse Zero-limonades én een muzikale campagne vol fruitige parodieën. Met de introductie van Karvan Cévitam Refresh Zero mikt het merk op verfrissing met een twist – letterlijk én figuurlijk.

Jysk investeert in merkbeleving en storytelling
Woonwinkelketen Jysk zet stevig in op merkversterking in Nederland. Naast actiemarketing maakt het bedrijf ruimte voor inspirerende brandingcampagnes, digitale zichtbaarheid en content die het vernieuwde winkelconcept onder de aandacht brengt.

LePub versterkt topteam in Amsterdam
LePub Amsterdam heeft haar leiderschapsteam versterkt met twee belangrijke benoemingen: Kika Douglas (l) treedt aan als Chief Creative Officer en Karen Ballenden wordt General Manager. Met deze strategische zet onderstreept het bureau zijn ambitie om creativiteit, innovatie en effectiviteit naar een nog hoger niveau te tillen.

Digital stuwt mediabestedingen naar recordhoogte
De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2024 met 6,9% gegroeid tot €6,41 miljard. Deze toename van €412 miljoen is voor meer dan 90% toe te schrijven aan digital, dat zelf met bijna 11% groeide. Dat blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2024 van Nielsen.

Klantverlies dreigt voor zwijgende merken
Eén op de vijf Nederlanders boycot actief Amerikaanse merken om politieke redenen. Nog eens 17% overweegt dat te gaan doen. Dit blijkt uit onderzoek van Improof Research in opdracht van Value@Stake.

Bakker Bart speelt in op knorrende trek
Bakker Bart trapt een nieuwe online videomarketingcampagne af die inspeelt op een alledaags én herkenbaar moment: wanneer je plotseling overvallen wordt door trek. De campagne bouwt voort op de eerder geïntroduceerde merkregel ‘Trek? Bakker Bart.’

Aldi verleidt pubers met versaanbod
Aldi richt zich in haar nieuwste campagne op een verrassende doelgroep: ogenschijnlijk ongeïnteresseerde pubers. In een herkenbare scène slenteren twee tieners door de supermarkt, ogenschijnlijk verveeld – tot blijkt dat ze doelgericht tomaten, broodjes en vers gehakt uitkiezen voor een zelfgemaakte hamburger.

Apple en Dove domineren Glass Lion-shortlist
De organisatie van Cannes Lions heeft vrijdag de shortlist voor de Glass: The Lion for Change bekendgemaakt. In deze categorie, die gendergelijkheid en inclusiviteit beloont, zijn onder andere Apple, Dove en Nike genomineerd.

SXSW London brengt creatieve wereldtop naar Shoreditch
De eerste editie van SXSW London is afgesloten met lovende reacties uit binnen- en buitenland. In zes dagen trok het festival ruim 20.000 bezoekers uit 77 landen naar Shoreditch, waar muziek, film, technologie, kunst en business samenkwamen in een bruisende mix van creativiteit en innovatie.

Becel zet hartgezondheid centraal met nieuwe campagne
Met de campagne ‘Begin je dag goed’ presenteert Becel zich opnieuw als gids naar een gezondere levensstijl. De campagne, ontwikkeld door TBWA\Neboko, laat op speelse wijze zien dat kleine keuzes – zoals het vervangen van roomboter door Becel – grote impact kunnen hebben op je gezondheid.

De kracht van smaak en erfgoed
Floor Hesselmans, Chief Operating Officer bij Westland Kaas, bouwt voort op een stevige marketingachtergrond bij bedrijven als onder meer Sara Lee en Douwe Egberts. Ook in haar huidige functie speelt marketing – ondanks het ontbreken in de titel – een centrale rol: het bewaken en verder uitbouwen van iconische merken als Old Amsterdam en Maaslander.

CEO Mark Read vertrekt eind 2025 bij WPP
Mark Read, CEO van WPP, treedt per 31 december 2025 terug na een loopbaan van meer dan dertig jaar bij het bedrijf, waarvan zeven als topman. Dat maakte WPP vandaag bekend. De zoektocht naar een opvolger is inmiddels gestart.

Bol helpt vakantiestress te fixen
De zomervakantie lonkt, maar bij veel Nederlanders slaat de stress toe voordat ze überhaupt vertrokken zijn. Koffers die niet dicht willen, een vergeten slotcode of een onvolledige tent: herkenbare taferelen die Bol aangrijpt in de nieuwe zomercampagne ‘De winkel van vakantiefixers’.

KPN grote winnaar bij SAN Accenten 2024
Tijdens een feestelijke uitreiking in Studio 21 zijn donderdagavond 5 juni de winnaars van de SAN Accenten 2024 bekendgemaakt. In een uitverkochte zaal mochten 44 campagnes uit twaalf categorieën een felbegeerd SAN Accent in ontvangst nemen.

BBC Studios kiest voor samenwerking met Audiohuis
BBC Studios heeft Audiohuis geselecteerd als exclusieve partner voor de advertentieverkoop van BBC-podcasts in Nederland. Daarmee krijgt het toonaangevende Britse audiomerk voortaan commerciële vertegenwoordiging op de Nederlandse reclamemarkt.
- AlgemeenNieuws Brons voor DDB Amsterdam bij Young...Nieuws ‘Marketeers moeten minder student en...Nieuws Goud voor Hertog Jan en Gut...Weblog [column] Leergeld: jong geleerd is...Nieuws TBWA\Neboko wint Zilveren Leeuw met...Nieuws LePub Amsterdam wint Zilveren Leeuw...
- B2BNieuws Van duurzame kruk tot circulaire...Nieuws Marketingtransfers week 24, 2025Nieuws Supermetrics neemt Relay42 over voor...Nieuws HBS lanceert GeoSpark voor meetbare...Nieuws Snowflake en Acxiom moderniseren AI...Nieuws De marketingtransfers van week 23,...
- BureausNieuws Heineken kiest Hagens als...Nieuws Engie toont menselijk gezicht met...Nieuws VanMoof geeft nieuwe S6 filmische...Nieuws Kruidvat trapt zomer af met...Nieuws ‘Beweeg waar je bent’: Dreaver...Nieuws Hibou lanceert innovatiehub Hibou/x...
- ContentmarketingNieuws Libresse lanceert de Refresh Spot op...Nieuws ING steekt vrouwenvoetbal hart onder...Nieuws [column] Wachten als belevenis:...Weblog [column] De suikerbom en de...Weblog [column] Jong & conservatief?Nieuws Backpack toerist de pineut in nieuwe...
- DesignNieuws ‘Common Ground’ siert Nederlands...Weblog [column] De stad is het merkNieuws New Dutch Wave organiseert tour naar...Weblog [column] Waarom geluid blijft hangenNieuws Shebang komt met nieuwe kaart...Nieuws ADCN stelt nieuw Creative Board aan
- Food en RetailNieuws Aldi presenteert fanwear-collectie...Weblog [column] IJstijdNieuws Albert Heijn zet in op hybride foodNieuws BMW lanceert opmerkelijke campagne...Nieuws Blokker heropent eerste dozijn winkelsNieuws Creative Gym en AH Retail Media...
- MediaNieuws Samsung en Van Gogh Museum brengen...Nieuws Piet Parra ontwerpt literaire...Nieuws Mediaconsumptie zomer: print,...Nieuws DPG Media deelt attention score met...Nieuws Digital stuwt mediabestedingen naar...Nieuws Nieuwe podcast Beauty Bullshit...
- Online MarketingWeblog [column] Digitale ontgiftingNieuws WhatsApp krijgt advertentiesNieuws VanMoof lanceert S6: krachtiger en...Nieuws [column] Marketingtoppers in London...Nieuws AI Assistent wil werken in Albert...Nieuws Maastricht zet bezoeker centraal met...
- SponsoringNieuws Odido nieuwe partner Esther Vergeer...Nieuws TCL wordt wereldwijde partner van...Nieuws Nieuwe Eredivisiebal eert...Nieuws FC Barcelona spelers kondigen...Nieuws Tadej Pogacar nieuwe merkambassadeur...Nieuws a.s.r. zet ouders en kinderen aan...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Van duurzame kruk tot circulaire... 20-06-2025
- Marketingtransfers week 24, 202520-06-2025
- Supermetrics neemt Relay42 over voor... 19-06-2025
- HBS lanceert GeoSpark voor meetbare... 17-06-2025
- Snowflake en Acxiom moderniseren AI... 16-06-2025
- De marketingtransfers van week 23,... 13-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
- Toon alle events »
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation