BMW lanceert opmerkelijke campagne 'Heart of Joy'

BMW lanceert opmerkelijke campagne 'Heart of Joy'
  • Food-en-retail
  • 19 jun 2025 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

In BMW’s nieuwe merkcampagne voert een octopus een indrukwekkende onderwaterwals uit — aangestuurd door een centraal zenuwstelsel. Dit moet een metafoor zijn voor de bijzondere prestaties van BMW’s nieuwe centrale besturingssysteem: de BMW Heart of Joy.

BMW onthulde deze innovatieve besturingscomputer, die alle functies rond rijgedrag berekent, voor het eerst in april 2025. Tijdens de grote première op Auto Shanghai stond de Heart of Joy centraal als onderdeel van de 'BMW Vision Driving Experience'.

Nu toont BMW het bezijndere prestatiepotentieel van de 'Heart of Joy'-techniek in een adembenemende film: Octowaltz.

Het gedachte-experiment: de octopus is een fascinerend en slim dier. Dankzij zijn gedecentraliseerde zenuwstelsel kan hij afzonderlijke lichaamsdelen onafhankelijk aansturen, vergelijkbaar met een traditionele auto, waarin acceleratie, remmen, sturen en andere functies apart geregeld worden.


Campagnebeeld

Maar stel dat de octopus al zijn kracht via één centraal zenuwstelsel zou kunnen bundelen, zoals de BMW Heart of Joy behalve de aandrijving, ook remkracht, energieterugwinning en gedeeltelijke stuurfuncties samenbrengt in het dier?

Het resultaat: een ongelooflijk, perfect gecoördineerd onderwaterballet.

De campagne trekt een poëtische parallel tussen de vloeiende bewegingen van de octopus en de rijervaring die de Heart of Joy belooft te leveren. Een disruptieve manier van autoreclame, zoveel is zeker. 'Okto de Octopus' danst volgens de makers van bureau Jung von Matt met een meesterlijke controle, met uitzonderlijke precisie en moeiteloze wendbaarheid en behoudt daarbij onder alle omstandigheden maximale veiligheid.

Bekijk de film hier:

 



credits
opdrachtgever: BMW Group
hoofd bmw merk- en productcampagnes: Fabio Olivotti
hoofd contentcreatie beeld & film: Max Bauer

bureau: Jung von Matt Hamburg
executive creative directors: Thim Wagner en Thomas Heyen
creative directors: Marian Schütt en Simon Schaffhöfer
account director: Lisa Artake
hoofd tv: Johannes Haverkamp en Jankel Huppertz
productiemaatschappij: Parasol Island
co-founder & managing director: Philip Hansen
executive producer: Philippe Stalla
producers: Felix Niehoff en Christopher Scheimann
partner productiebedrijf: Untold Studios
regisseur: Diarmid Harrison-Murray
creative director: Tom Raynor
executive producers: Josh Davies en Sophie Harrison
producer: Helen Tang
editor: Quin Williams (TenThree)
colorist: George K (Black Kite)
muziekcomponist: Max Perryment
sounddesign: Hello Robin

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken