Hibou lanceert innovatiehub Hibou/x en scherpt merkvisie aan

Hibou lanceert innovatiehub Hibou/x en scherpt merkvisie aan
  • Bureaus
  • 19 jun 2025 @ 10:20
  • Link
  • Imke Walenberg
    Imke Walenberg

    Hoofdredacteur Online
    MarketingTribune
  • Geen tag

Pr- en influencerbureau Hibou gooit het roer om. Met de nieuwe positionering ‘Neem de leiding’ kiest het bureau voor een duidelijk inhoudelijk kompas en roept het merken op om positie te durven kiezen in het publieke debat. Volgens oprichter Matthijs Rutten draait het niet meer om alleen maar zichtbaar zijn: ‘Zonder visie ben je vooral aanwezig, maar niet relevant.’

De nieuwe koers draait volledig om het versterken van merkautoriteit. ‘Wij helpen organisaties om leiderschap te tonen, inhoudelijk én in uitvoering,’ aldus Rutten. Dat begint met het durven hebben van een mening, het ontwikkelen van visie en het tonen van lef. Die inhoud brengen we tot leven via alle relevante kanalen: van PR en social tot influencer marketing, merkplatforms en zelfs digital humans.’

Nieuw label Hibou/x

In lijn met deze strategie lanceert Hibou ook een nieuw label: Hibou/x, onder leiding van John Meulemans, die vorig jaar bij de groep aantrad. Deze innovatiehub richt zich op het ontwikkelen van nieuwe vormen van communicatie en de toepassing van technologie in het vak. Meulemans noemt de ontwikkeling van de virtuele James Parkinson voor Stichting ParkinsonFonds als sprekend voorbeeld. ‘We experimenteren volop met AI en virtuele persoonlijkheden om nieuwe lagen van impact toe te voegen aan PR en influencer marketing.’

Sluitstuk bredere ontwikkeling

De herpositionering is het sluitstuk van een bredere ontwikkeling. Met de eerdere overname van Contenture, een bureau gespecialiseerd in datagedreven communicatie, haalde Hibou meer analytische slagkracht in huis. Hoewel de merknaam Contenture verdwijnt, zijn de mensen en methodiek inmiddels volledig geïntegreerd in de nieuwe structuur van het bureau.

Volgens Rutten is het samenspel van journalistieke ervaring, data-analyse en strategische communicatie precies wat opdrachtgevers vandaag nodig hebben. ‘We helpen merken niet alleen met het vertellen van hun verhaal, maar ook met het kiezen van het juiste podium en het juiste moment. Autoriteit krijg je niet door harder te roepen, maar door beter te weten waar je voor staat.’

Imke Walenberg

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken