Vlaggetjesdag Scheveningen 2025: van Haven naar Hofstad

- Food-en-retail
- 16 jun 2025 @ 11:55
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 16 jun 2025 @ 11:55
- Peter van Woensel Kooy
Vlaggetjesdag 2025 gaat op zaterdag 21 juni on tour. Dit heeft te maken met de beperkingen die de NAVO-top in Den Haag met zich meebrengt. Onder deze omstandigheden is het onmogelijk gebleken het evenement aan de havens te organiseren. De Hollandse Nieuwe-marketing breekt komende week wel landelijk in alle hevigheid los.
'Na intensief overleg met het bestuur en de betrokken partijen hebben we moeten concluderen dat de onzekerheden en restricties een te groot afbreukrisico vormen om Vlaggetjesdag op de gebruikelijke manier te organiseren, daarom komen we dit jaar met een aangepast programma', aldus de organisatie. 'We vinden het belangrijk om nu duidelijkheid te bieden aan alle betrokkenen, in plaats van een evenement met onzekerheden voor te bereiden.'
Alternatief programma
Hoewel het 'binnenvaar'-evenement niet kan doorgaan aan de haven van Scheveningen zoals gebruikelijk, werkt de organisatie aan een alternatief programma om het Vlaggetjesdag-gevoel toch op Scheveningen en in de stad te verspreiden. 'Vlaggetjesdag is niet alleen een lokaal evenement, maar wordt ook landelijk geassocieerd met de opening van het haringseizoen. Dit willen we blijven vieren, zij het dit jaar in een andere vorm', zegt de organisatie.
Het alternatieve programma zal een reeks kleinschalige initiatieven bevatten die de traditie en beleving van Vlaggetjesdag in Scheveningen een gezicht geven. Via verschillende promotieprogramma's haken haringhandels en horeca wel ruimschoots in op de Hollandse Nieuwe. Zo wordt de haringmarketing via de veiling van het 'eerste vaatje' geprolongeerd. 'Het wordt spannend', meldt bijvoorbeeld Fish Lovers dat verse vis van de afslag landelijk distribueerd, ook rechtstreeks aan de consument. 'Aanstaande dinsdag is het zover: Wij zijn erbij in Scheveningen tijdens de veiling van het allereerste vaatje Hollandse Nieuwe van 2025! Een jaarlijks spektakel waarbij traditie, kwaliteit en een goed doel samenkomen. Wij gaan meebieden – en dat doen we niet zomaar! De volledige opbrengst van het eerste vaatje gaat naar een prachtig initiatief dat wij van harte steunen: De Gezonde Basisschool van de Toekomst ofwel Stichting JOGG. Een bijzonder moment voor de echte haringliefhebbers én een mooi doel. We houden je op de hoogte… dinsdag wordt een dag om in de gaten te houden!'
Nieuwe vangst
Via Fish Lovers is een grote schaal schoongemaakje verse maatjes te bestellen, om een eigen haringparty te organiseren thuis of op kantoor. Retailers komen met speciale aanbiedingen Hollandse Nieuwe. In de horeca worden combinaties aangebieden van goede 'foodpairings' zoals Taainagel Scheepsgenever. Andere bekende inhakers zijn behalve 'De Grootste' in Scheveningen zelf ook de de haringparties in Hilton Amsterdam, op Nyenrode, van Koninklijke Schmidt Zeevis uit Rotterdam en (nieuw) de party met Fish Tales, Kesbeke en A Twisted Chef. Deze laatste organisatie licht nog toe dat Vlaggetjesdag dit jaar iets later valt, omdat de vissen er precies 'rijp' voor moeten zijn: 'Nederland heeft 4.231 haringstallen. We eten al eeuwen Hollandse Nieuwe en Maatjesharing. Hollandse Nieuwe is gekaakte en gezouten haring van het nieuwe seizoen. Dat begint meestal in mei en loopt tot 30 september. Daarna is haring te koop als Maatjesharing. Zo weet je elk voorjaar wat de nieuwe vangst is.'
Deze week is het dus voor 2025 zover en kunnen landelijk de vlaggen weer uit.
beeld: 123RF
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- haringparty
- Hilton
- gezond
- Hollandse Nieuwe
- Scheveningen
- Koninklijke Schmidt Zeevis
- kotter
- traditie
- Taainagel Scheepsgenever
- A Twisted Chef
- 4.231
- Nyenrode
- borrel
- Kesbeke
- haring
- Vlaggetjesdag
- NATO top
- Fish Tales
- maatjes
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo lanceert 'De lekkerste bakkerij van Nederland'
- Zachtfruitcampagne ‘Een handje zomer’ richt zich op jonge...
- Driehoek is het nieuwe vierkant: Verkade vernieuwt chocoladereep
- [column] Waarom communicatie het verschil maakt in de...
- Alpro helpt met voedingsstoffen in elke hap
- [onderzoek] Consument kiest vaak voor duurzaamheid bij...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Vlaggetjesdag Scheveningen 2025: van... 16-06-2025
- [marketeer 226] Jasper Spaargaren -... 13-06-2025
- Nationaal Jenevermuseum Schiedam en... 11-06-2025
- Bakker Bart speelt in op knorrende... 10-06-2025
- Aldi verleidt pubers met versaanbod10-06-2025
- Jumbo lanceert 'De lekkerste... 05-06-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation