Natwerk kiest Dawn als nieuw reclamebureau

Natwerk kiest Dawn als nieuw reclamebureau
  • Bureaus
  • 16 jun 2025 @ 12:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Disruptive: na een zorgvuldig oriëntatietraject onder leiding van pitchconsultant Peter van Leeuwen (van Leone BV) heeft creatief bureau Natwerk besloten om een extern reclamebureau in de arm te nemen. Op basis van een inspirerende chemistry meeting viel de keuze unaniem op Dawn.

Een opvallende stap voor een bureau dat bekendstaat om z’n eigenzinnige campagnes, die vaak zelf onderwerp van gesprek worden. Maar volgens Natwerk is het juist nú tijd voor een frisse blik van buitenaf.

Volgens Natwerk is de samenwerking het logische vervolg op jaren van zelfpromotie. 'We hebben veel zelf gedaan de afgelopen tijd: advertenties in het FD, radiospots op BNR, Bonne Suits-pakken voor onze klanten en leads, productontwikkeling zoals de olijfolie Farioli – noem het maar op', aldus partner Reinier Steures. 'En dat werkte. We groeien. We krijgen op korte termijn veel aanvragen en nieuwe klanten door onze campagnes, maar we weten ook, net als de mensen van Dawn, dat effectieve merkbouw vraagt om lange termijn visie. Natuurlijk heeft Natwerk, net als veel moderne merken tegenwoordig, veel inhouse creatieven en merkstrategen. De beste die er zijn zelfs. Maar juist die scherpte van buitenaf heeft ons weer op een andere manier naar onszelf laten kijken – en daarmee naar ons merk, onze campagnes en proposities. Een frisse blik van een reclamebureau kan echt het verschil maken. Ik kan het elk merk aanraden om met een bureau samen te werken.'

Ook over het selectieproces is hij duidelijk: 'We hebben bewust gekozen voor een chemistry meeting in plaats van een klassieke pitch. Zo’n gesprek geeft je inzicht in elkaars manier van denken en samenwerken. Geen presentatie, maar echte interactie.'

Dawn is volgens Natwerk het perfecte bureau om het bureau zelf te verpakken. Natwerk combineert al jaren strategie met opvallende creatie, en juist die strategische verdieping en de frisse blik van Dawn maakt het een sterke match. "De perfecte combinatie dus', stelt Steures.

'Reclame voor een reclamebureau maken is een beetje als ijs verkopen aan een ijscoman. Maar als het dan werkt, weet je zeker dat je iets goeds te pakken hebt', vult uitverkorene Jurian van der Hoeven, managing partner van Dawn, aan. 

De eerste printadvertentie, die niet zou misstaan in de vakmedia, verscheen 13 juni 2025 in het FD (zie onder, red.). 'Waar Natwerk in uitblinkt is het winnen van je aandacht. Dat vanuit onze strategische rigour en liefde voor taal uitvergroten was bijzonder leuk. Want als je in deze tijd mensen aan het lezen krijgt, heb je eigenlijk al gewonnen', aldus Van Der Hoeven. 

De samenwerking heeft volgens bureau en klant/bureau één duidelijk doel: laten zien dat aandacht werkt. 'Zelfs als je al een reclamebureau bént. Naar aanleiding van de samenwerking is ook Dawn zich aan het voorbereiden op een uitgebreide marktconsultatie', stelt Natwerk. Al eerder meldde het bureau veel te zien in partnerships en samenwerken.

Foto boven: de nieuwe partners van Natwerk voor de poort van het bureau in de Jordaan

De nieuwe FD-ad van Natwerk

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken