[column] Cannes Leeuwen en de olifant in de kamer

[column] Cannes Leeuwen en de olifant in de kamer
  • Bureaus
  • 18 jun 2025 @ 12:15
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Cannes

Deze week verzamelt de internationale reclame- en mediawereld zich weer in het prijzige Cannes; op het ‘International Festival of Creativity’ zoals ze het zelf noemen. Tijd voor een kritische noot, vindt Cannes-veteraan Jacques Vereecken, oprichter van de Jonge Honden en veelbekroond regisseur. 'Wat is de prijs van principes?'

Doorgaans gaan de gesprekken er over het aantal gewonnen Leeuwen, over de transitie naar AI, over versnipperde budgetten, over fusies en faillissementen, over Den Haag en over het Nederlands elftal. De laatste jaren steeds vaker ook over diversiteit, inclusie en duurzaamheid.

Graag zou ik daar dit jaar nog één onderwerp aan toevoegen. Iets wat ons vak flink bezighoudt maar waar we het liever niet hardop over hebben. De olifant in de kamer! Laten we hem benoemen: Donald Trump. De machtigste gesponsorde influencer van dit moment, die met een simpel decreet de wereld naar zijn hand zet. En druk uitoefent op alles wat zich in de media afspeelt. Die stukje bij beetje onze vrijheden inperkt en afpakt. Denk aan de Freedom of Speech, Expression, Religion, Gender, Information, Press, Sexuality et cetera.

Daar vinden we natuurlijk allemaal wat van. Maar wat betekent het in relatie tot je business? Hoe ver moet- en kan je mee als merk? McDonald's Nederland zegt hun Amerikaanse collega’s niet te volgen, maar is dat houdbaar? En als WPP in Amerika alle overheid business dreigt te verliezen, gaat het beleid in Nederland dan ook automatisch om? 

Wat wordt hierover in de boardrooms besproken? Hebben we wel hard genoeg ons best gedaan of tellen we alleen maar mee als het om award shows gaat? En hoe diep moeten je zakken zijn om de Harvard University van de Advertising te worden? Wat ís dan precies de prijs van die principes? Hoe dealen de grote internationale merken en bureau-ketens daar mee? 

The Future of Advertising is The Freedom of Advertising. En die vrijheid ligt misschien wel minder in onze eigen handen dan we denken. Laten we het daar in Cannes ook eens over hebben. Of zoals ze in de VS zeggen:

'Speak out! Silence is no longer an option.'

 

Jacques Vereecken


foto steiger Croisette te Cannes: Bruno Ngarukiye / Unsplash

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken