Spil schudt de Nederlandse journalistiek wakker met jong nieuws voor jonge mensen
.jpg)
- Algemeen
- 17 jun 2025 @ 10:00
- Link
-
Imke Walenberg
Hoofdredacteur Online
MarketingTribune - Geen tag
- 17 jun 2025 @ 10:00
- Imke Walenberg
De Nederlandse journalistiek krijgt er een frisse tegenhanger bij: Spil is vandaag officieel live. Niet zomaar een nieuwstitel, maar een journalistiek platform van jongeren, voor jongeren. Met scherpe content op TikTok, Instagram, YouTube én een eigen podcast en nieuwsplatform, wil Spil de sluimerende nieuwsarmoede onder jongeren aanpakken. Want zoals het Commissariaat voor de Media zelf constateerde: het nieuwsgebruik onder jongeren staat op een dieptepunt.
Het Digital News Report van het Commissariaat schetst een weinig rooskleurig beeld: jongeren verliezen massaal hun interesse en vertrouwen in traditionele nieuwsmedia. De overstap naar sociale media is compleet en algoritmes bepalen wat je wel en niet ziet. SPIL wil daar het antwoord op zijn, met onafhankelijke, inhoudelijke én aantrekkelijke journalistiek, gebracht in de taal en vorm van deze generatie.
Meer betrouwbaar nieuws
Een paar cijfers om het scherp te krijgen: 58% van de 15- tot 25-jarigen wil meer betrouwbaar nieuws dat echt op hen is gericht. Slechts 36% voelt zich momenteel vertegenwoordigd in het medialandschap. En de helft vindt dat ze te weinig verschillende perspectieven krijgen op het nieuws. Daar komt Spil in beeld.
Met de jongste redactie van Nederland, vier twintigers die verslag doen als journalist, presentator en creator, kiest Spil radicaal voor verhalen vanuit de belevingswereld van jongeren. Denk: inflatie, mentale gezondheid, sociale ongelijkheid, en ook internationale conflicten, maar dan met context, helderheid en herkenbare gezichten.
Spil-community
De redactie werkt samen met jonge journalistieke creators uit het hele land, vaak met een eigen expertise zoals recht, klimaat of zorg. Via de Spil-community krijgen jongeren bovendien direct inspraak in de onderwerpen die aan bod komen. Transparantie staat daarbij centraal: Spil laat zien hóe en waarom keuzes worden gemaakt, inclusief een openbaar redactiestatuut en dialoog met volgers op socials.
Spil is onderdeel van Mediahuis, maar opereert volledig onafhankelijk. Het doel is ambitieus maar helder: in 2027 moet Spil financieel zelfvoorzienend zijn. Tot die tijd wordt gebouwd aan een merk dat niet alleen het gat in het medialandschap opvult, maar ook journalistiek opnieuw uitvindt, voor een generatie die hard toe is aan iets anders. Zoals CEO van Spil Christopher Kenis het samenvat: 'We maken nieuws dat raakt én blijft hangen. Omdat jongeren het waard zijn.'
-
Imke Walenberg
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur Online
- Website:https://nl.linkedin.com/in/imkewalenberg
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation