TBWA\Neboko wint Zilveren Leeuw met ‘Maccie’

- Algemeen
- 19 jun 2025 @ 06:27
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Cannes
- 19 jun 2025 @ 06:27
- Kel Koenen
TBWA\Neboko heeft tijdens het Cannes Lions Festival een Zilveren Leeuw gewonnen in de categorie Media (subcategorie Use of Mobile) met de campagne 'Maccie' voor McDonald’s. De campagne speelt in op de bijnaam die jongeren gebruiken voor het fastfoodmerk en viert die emotionele band door ‘Maccie’ prominent te verwerken in outdoor- en social-content.
Daarbij is ook ingespeeld op betaalverzoeken via Tikkie: geen geld, maar een uitnodiging om samen McNuggets te halen. ‘Met Maccie geven we de merknaam op een persoonlijke en culturele manier terug aan de fans’, aldus McDonald’s. Naast TBWA\Neboko werkten ook OMD Amsterdam (media), Ace Social en de Bankzitters mee aan de campagne.
'We just won a Silver Lion for McDonald’s. ‘Maccie’ when someone owes you a few bucks we now have a paying service for a treat request. Starring the best actor in a case study ever. Robert Jaspers McDonalds own finance Hero. And here you are in Cannes and the ECD’s and the CMO are not. Well the joy of celebration looks like this. Soooooo proud of this team.'
- Darre van Dijk (TBWA\Neboko) op LinkedIn
Ook LePub Amsterdam viel opnieuw in de prijzen, dit keer met een Bronzen Leeuw in de categorie Social & Creator (subcategorie Creator Collaboration) voor The Flipper van Heineken. Deze telefoonhoes draait het toestel automatisch om zodra het woord ‘cheers’ klinkt, om echte sociale interactie te stimuleren. ‘Een speelse reminder om tijdens het uitgaan écht aanwezig te zijn’, stelt Heineken.
Het Belgische bureau Happiness (onderdeel van FCB) werd beloond met een Zilveren Leeuw in de categorie Direct (subcategorie Gaming) voor Burger to the King van Burger King. Deze campagne had eerder al een Gouden Leeuw gewonnen in de categorie Entertainment for Gaming.
Grand Prix-winnaars
De Grand Prix in de categorie Media ging naar Dove Real Beauty Redefined for the AI Era van Mindshare New York, waarin Dove AI-technologie op Pinterest inzet om een realistischer schoonheidsbeeld te promoten. In de Direct-categorie won AXA - Three Words van Publicis Conseil (Parijs), een campagne die huiselijk geweld bespreekbaar maakt door drie woorden toe te voegen aan verzekeringscontracten: ‘and domestic violence’.
B2B: Act Like You Know van GoDaddy (VS) kreeg de hoogste eer in de categorie Creative B2B, met een fictieve brillencampagne waarin de AI-mogelijkheden van het merk tot leven kwamen. In Creative Data ging de Grand Prix naar Efficient Way To Pay van DM9 São Paulo voor Consul Appliances, met een model waarin klanten energiezuinige apparaten terugbetalen via hun bespaarde energiekosten.
In de categorie PR ging de hoofdprijs naar Lucky Yatra van FCB India voor Indian Railways, waarbij treinkaartjes tegelijkertijd dienst deden als loten. De Grand Prix in Social & Creator ging naar Vaseline Verified van Ogilvy Singapore, dat op creatieve wijze misinformatie op social media tegenging met merkwaardige, op creators gebaseerde content.
OMD Worldwide werd uitgeroepen tot Media Network of the Year 2025, gevolgd door Mindshare en PHD Worldwide.
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Beter Bed nieuwe slaappartner van wandelfestijn de 4Daagse
- Basic-Fit, Consumentenbond en Jean Bâton winnen Nima Marketing...
- Nissan en Omnicom introduceren Nu Spark
- Orange Lions en Dentsu presenteren: On The Record
- Nederland scoort 15 nominaties op Cannes Lions 2025
- Cannes Lions telt bijna 27 duizend inzendingen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation