Fietsersbond lanceert campagne voor ‘fietsgeluk’ en bredere zichtbaarheid

Fietsersbond lanceert campagne voor ‘fietsgeluk’ en bredere zichtbaarheid
  • Content
  • 24 jun 2025 @ 13:44
  • Link
  • Imke Walenberg
    Imke Walenberg

    Hoofdredacteur Online
    MarketingTribune
  • Geen tag

De Fietsersbond bestaat dit jaar 50 jaar en grijpt dat jubileum aan om zichzelf opnieuw op de kaart te zetten. In een nieuwe merkcampagne positioneert de organisatie zich nadrukkelijk als bondgenoot van alle fietsers, van fanatieke forens tot incidentele recreant.

De centrale boodschap: de Fietsersbond is er niet alleen voor wie zich actief met fietsbeleid bezighoudt, maar voor iedereen die de vrijheid van fietsen ervaart. 'Lang niet iedereen weet wat de Fietsersbond doet, terwijl we al decennialang opkomen voor veilig en comfortabel fietsen in Nederland,' zegt directeur Esther van Garderen. 'Met deze campagne willen we laten zien dat we er zijn voor alle soorten fietsers: of je nu dagelijks fietst of maar af en toe, voor je werk of gewoon voor je plezier.'

Fietsgeluk centraal

De campagne draait om het gevoel van ‘fietsgeluk’, het vrije, onbezorgde moment dat fietsen zo uniek maakt. De wind door je haren, je hoofd leegmaken of juist inspiratie opdoen, onderweg zijn zonder haast: het zijn precies die momenten die de Fietsersbond volgens eigen zeggen al 50 jaar mogelijk probeert te maken.

De campagne bestaat uit vijf korte video’s (13 tot 15 seconden), gemaakt in verschillende formaten voor sociale media zoals Instagram, Facebook en YouTube, en wordt ook via de eigen kanalen van de Fietsersbond verspreid. De stijl is toegankelijk, visueel licht en spreekt verschillende typen fietsers aan.

Meer dan belangenbehartiging

De campagne markeert een opvallende koerswijziging. Waar de Fietsersbond in het verleden vooral als belangenorganisatie opereerde, kiest men nu voor een meer emotionele, merkgedreven benadering. Geen beleidsplannen of actielijsten, maar herkenbare beelden en een universeel gevoel dat de meeste Nederlanders direct zullen herkennen: de waarde van fietsen in het dagelijks leven.



Imke Walenberg

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken