[column] Merkpositionering
Merkpositionering. Mooi begrip, maar wat is het eigenlijk? In de dagelijkse praktijk komen we veel verschillende soorten definities tegen, vaak gebaseerd op verschillende modellen van archetypes tot organisatiewaarden en van behoeftenmatrixen tot USP-modellen. Maar of deze modellen nu werkelijk invulling geven aan de merkpositionering, wagen wij te betwijfelen.
[column] Hoe beschermen we muzikale creativiteit? (3)
Het laatste artikel van Niels de Jong van Tambr van zijn drieluik over muziek en AI: 'Je eerste tekening is nog geen cultureel erfgoed.'
[column] Top 5-TikTok-trends van deze week: Sint-vibes overal, Gen Z-invasie & door naar de ChinChin
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] MarketingAffairs 15: Marketeer als perfecte strateeg
Creativiteit is essentieel voor elke organisatie en toch wordt de nadruk steeds vaker gelegd op rationaliteit. Organisaties richten zich, vaak onder druk van aandeelhouders, op kortetermijnresultaat waardoor marketeers veelal de rol van performance marketeers moeten spelen. Hetzelfde zie je aan bureauzijde waar de toegenomen focus op technologie steeds meer ten koste gaat van creativiteit. Het idee wordt steeds meer ondergeschikt aan de executie, wat je uiteindelijk ook terug ziet in het resultaat.
[column] De lol van lekker wroeten tot je 't hebt
De lol van lekker wroeten tot je 't hebt... Gisteren stond de inspiratie voor deze post zomaar in onze tuin. Op zoek naar de wortel. Het ziet er anders uit, maar het verschilt niet zoveel van wat ik zit te doen, bedacht ik me. Het is wroeten om te vinden wat je zoekt. In mijn geval zijn dat de roots van wat een fundamenteel merkverhaal kan worden.
[column] Doe mij maar een abonnementje
De groei van abonnementsmodellen is een belangrijke trend in de moderne economie, aangedreven door veranderende consumentenvoorkeuren en technologische vooruitgang.
[column] Less talk, more rock; positioneren is een kwestie van de eenvoud bewaken
Als marketeer leef en adem je jouw merk, en het lijkt alsof elke keuze die je maakt van het grootste belang is. Het perspectief van de klant is minder intens. Voor die klant is jouw merk vaak slechts een van de vele indrukken die dagelijks op hem of haar afkomen. Jouw merk is dus niet het centrum van zijn wereld. Dat is even schrikken.
[column] Een goede pay-off schrijf je voor altijd
Laat ik het voor een keer onbeschaamd onbescheiden aanvliegen. Hier wat pay-offs die ik zelf bij elkaar schreef door de jaren heen. Een slimme meid is op de toekomst voorbereid. Al 't goeie komt van Melkunie koeien. Red Band, als je voor pret bent.
[column] Doe gekker dan gek
Doe eens gek, dat is al goed. Doe eens gekker, dat is nog beter. Gek is alles wat afwijkt. Dit is de industrie die daar een vak van heeft gemaakt. Gek doen is waar we ons geld mee verdienen. Wat wij doen kan niet gek genoeg zijn. Want gek is de tegenpool van gewoon en gewoon is onze grootste vijand.
[column] Bedacht door een mens
Op festival South by Southwest in Austin in de VS maakte James Taylor, Head of Design van TBWA Media Arts Lab - hét bureau dat alles voor Apple doet - het statement dat een idee vaag blijft zolang het niet gevisualiseerd is. Hoe goed het ook op papier staat, iedereen kan er nét een ander beeld bij hebben.
[column] De paradox van muzikale AI (2)
De titel van het tweede artikel in het drieluik over muziek en AI luidt: ‘De grenzen van muzikale zeggingskracht’. Niels de Jong van Tambr: ‘Muzikale zeggingskracht zit niet in de noten, maar in de ontmoeting met de luisteraar.’
[column] Klantkennis: van mokken naar makkie
Voor marketeers is klantkennis een onmisbaar element in het creatieproces. Waar raak je de consumenten mee? Wat heeft waarde? Waar gaan ze ‘op aan’? Marktonderzoek is de meest logische reflex, maar nog steeds zie ik marketeers mokken als er klantkennis opgehaald moet worden. Nergens voor nodig!
[column] De toekomst van marketing is menselijk
Niet zo lang geleden was ik op bezoek bij de specialisten in sonic branding van Amp Amsterdam. Echte geluidstovenaars. Er ging een wereld voor me open. Goed idee om daar binnenkort ook eens column over te schrijven, maar ik wil het nu graag over iets anders hebben: AI.
[column] Buigen of barsten als taalpurist?
Onze taal is voortdurend aan verandering onderhevig, al eeuwenlang. Branded content regisseur Tjerk de Vries van Mediahuis zet grote vraagtekens bij de verwarrende willekeur in de hedendaagse spelling.
[column] Sneller, hoger, sterker… luxer
Na het EK voetbal en de Tour de France is de sportzomer 2024 nog steeds in volle gang. Sinds vrijdag zijn de Olympische Spelen – na 100 jaar – terug in Parijs. Het wordt een mega-evenement, ruim twee weken lang, met meer dan 10.000 sporters in 32 verschillende sporten. En dat tegen enorme kosten.
[column] Moeilijk doen hoort erbij
Moeilijk doen is alles in dit vak. Je moet al moeilijk doen over een briefing die te vaag is. Dring aan, hou vol, doe een suggestie voor meer scherpte. Zonder dat wordt elk project moeilijker dan nodig. En creëren is een en al moeilijk doen over alles wat je schrijft of bedenkt.
[column] Mobieltjes de klas uit!
Begin 2024 trad vrij geruisloos nieuwe regelgeving in werking die het leven van jongeren behoorlijk beïnvloedt: het smartphoneverbod op middelbare scholen, basisscholen en speciaal onderwijs. Wat was de aanleiding en hoe vergaat het de leerlingen en docenten nu, enkele maanden na invoering?
[column] Denk nooit dat je kunt schrijven
Schrijven, dat doen schrijvers. Wij copywriters schrijven niet, we praten. We praten zelfs heel raar, in een eigen taal die copy heet. Dat is een taal waarvan we zelf de regels verzinnen. Om die regels telkens als het ons uitkomt te breken en in te ruilen voor andere.
[column] De paradox van muzikale AI (1)
Het eerste artikel van een drieluik over muziek en AI, geschreven door Niels de Jong van Tambr: ‘De uitdaging is om de voordelen van AI te omarmen, zonder in een muzikaal keurslijf gedwongen te worden.’
[column] Tussen de verwende yuppen: Jonas Kooymans Havermelkelite
Ik maakte me wel zorgen... Jonas Kooymans 'De Havermelkelite' begint met een test. Als je 75% scoort, dan hoor je bij die nieuwe yuppengroep. Zou ik, met mijn VanMoof, er ook een zijn? Dat viel mee, maar Kooyman fileert wel haarscherp de anderen, hoe ze bewegen in de grote steden, hoe ze eten, hoe ze zich gedragen, recenseert Daan van der Valk.
[column] De groeiende aandacht voor eerlijkheid en transparantie in duurzaamheidscommunicatie
We leren het al sinds we kunnen lopen en praten: liegen mag niet. Maar in marketing en communicatie, leek er lange tijd wel wat ruimte te zijn voor ‘creatieve vrijheid’. Met de komst van de Green Claims Directive, is die tijd nu wel echt voorbij.
[column] MarketingAffairs 14: Merkoplossingen voor organisatieproblemen
In de huidige markt, waarin het steeds moeilijker is om gekwalificeerd personeel te werven en te behouden, wordt de rol van marketing steeds belangrijker. Onderwerpen als Employer Branding, Internal Branding en de bijbehorende organisatiecultuur of zelfs cultuurtransformatie krijgen steeds meer aandacht. Het is echter veelal de afdeling HR die bij dit soort belangrijke organisatievraagstukken het voortouw neemt. Hier ligt echter een enorme kans voor de afdeling marketing, omdat juist branding de expertise is van de marketeer.
[column] Een SOS voor copywriters
Kort, kort, kort, lang, lang, lang, kort, kort, kort. Neem het niet te letterlijk. Maar als je copy schrijft, hou die morsetaal in gedachten.
[column] Goede marketing gaat uit van massclusivity
Gen Z. Je kunt geen krant of vakblad openslaan of het gaat over Gen Z en steeds met dezelfde vraag: spelen we wel voldoende in op Gen Z? Gen Z, de eerste generatie die de wereld echt gaat veranderen. Ja, ja, waar hebben we dat eerder gehoord?
[column] Een pleidooi voor mooi
Krijn van Noordwijk, André van Leeuwen, Jan van Meel, Robbert Jansen a.k.a. Kanado, om er een paar te noemen: ik heb de mazzel gehad om met geweldige art directors een creatief team te vormen. Allemaal verschillend van aard en karakter. Maar wat ze met elkaar gemeen hadden: ze maakten het mooi. Alles wat we bedachten. Zij maakten het mooi.
[column] Sportzomer
Al maanden kijken de media-exploitanten van Nederland reikhalzend uit naar de sportzomer. De 17e editie EK voetbal in Duitsland, de Tour de France en natuurlijk de Olympische Spelen in Parijs. Het moment dat heel Nederland aan de buis gekluisterd zal zitten, is om de Nederlandse successen te vieren. Wat trots al niet kan doen.
[column] Is de online heerschappij van Google binnenkort voorbij?
Een succesvolle online strategie is sinds de opkomst van zoekmachines vrijwel altijd gebouwd op een sterke aanwezigheid binnen het Google-ecosysteem, maar voor het eerst zie ik een mogelijke kentering. De opkomst van AI, samen met veranderingen in zoek- en winkelgedrag, brengt Google in het nauw.
[column] Top 5-TikTok-trends van deze week: knaagdier met soepele heupen, ‘wat zeg jij als’ & waar blijft de zomer?!
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Ethical Agency Summit 2024: 'Zijn je marketingplannen oprecht?'
6 juni vond in Amsterdam de ‘Ethical Agency Summit 2024’ van het internationale netwerk Creatives for Climate plaats. Kernvraag aan de aanwezige marketing- en communicatieprofessionals: Hoe kan het beter, voor ons en voor de mensheid? Gijs de Swarte was namens MarketingTribune van de partij.
[column] Schrijf altijd voor de trein
In de trein zitten je moeder, je vader, je broer, je zus, je vrouw, je man, je ex, je oma, je buurman, je BFF, je eerste vriendin, je tweede man, je laatste scharrel. Denk daar aan als copywriter.
[column] Het imperfecte plaatje
Goede comedians zijn de koning(inn)en van de inzichten. Dankzij hun zelfkennis en kwetsbaarheid krijgen ze de lachers op de hand. Merken kunnen hier veel van leren. Want merken die zichzelf té serieus nemen, nemen die hun publiek wel serieus?
[column] MarketingAffairs 13: De perfecte business-case
Het schrijven van een overtuigende business-case is essentieel voor marketeers om het gewenste doel te bereiken. Of het nu een case is voor meer budget, een case voor meer mensen of een case om marketing meer beslissingsbevoegdheid te geven, je moet in staat zijn de ontvanger te overtuigen van jouw verhaal. Marketeers zijn in essentie uitstekende storytellers, maar waarom zien we dat niet genoeg terug in de business-cases die worden gepresenteerd?
[column] Retailmedia speelt met de instant hebberigheid van de mens
Retailmedia is booming business. Experts omschrijven retailmedia als alle media die een rol spelen in de shopping journey van de consument. Retailmedia wordt gezien als het kanaal waarin iedereen oriënteert, bezoekt, koopt en betaalt voor producten in een retailomgeving.
DOSSIER AliMama, de moeder aller retailmedia
‘Het volgende station voor deze Pepsi-trein is Jiaxing-centrum, deze Pepsi-trein stopt zo op Jiaxing-station, vergeet uw bezittingen niet.’ Dit hoorde ik in een hogesnelheidstrein vanuit Shanghai. Naast alle Pepsi-logo’s op en in de trein is blijkbaar zelfs het intercom-bericht te koop in de Chinese staatstreinen.
[longread] Learnings van een grootschalige AI contentproductie
'Grofweg tegelijkertijd met de explosie van AI en ChatGPT in de wereld begonnen we ons bedrijf. Content marketeers hadden het alleen nog maar over ChatGPT, AI en de prijs van een artikel. Want vanaf dat moment was het toch ineens een stuk goedkoper om content te produceren? We zaten in de perfect storm om dit te toetsen.' Matthijs Tielman van The Content Department deelt zijn vijf zeer interessante learnings.
[column] Kluun: Promotie ontlezing tart communicatie
Kluun, besteller auteur a.k.a. oud-reclameman Raymond van de Klundert, is woedend. Namelijk door een gevalletje van overheidswege promoten van ontlezing - tijdens de examens. Daar is geen kennis-economie noch culturele community of merk bij gebaat, stelt hij: 'integendeel'.
[column] Eej Aai
U wordt vast ook dagelijks door een vakgenoot gewezen op de toekomst die eej aai ons gaat brengen. U kunt uw Linkedin tijdslijn niet openen of een expert vertelt u wat u met al die eej aai mogelijkheden allemaal kan doen. Helemaal met generatieve eej aai. Terecht?
[column] Musea als merk
Als u in de ochtend op weg naar uw werk naar de radio luistert, dan hoort u wellicht regelmatig een radiocommercial van één van de Nederlandse musea, zoals Museum de Fundatie uit Zwolle over hun nieuwste tentoonstelling over kunst uit Oekraïne, het Textielmuseum uit Tilburg over de tentoonstelling 'It’s alive' en natuurlijk het Rijks, dat ons inspireert met de streken van Frans Hals.
[column] De terugkeer van de lange termijn
Kortetermijngerichtheid domineert westerse bedrijven, maar de complexe uitdagingen waar we als maatschappij voor staan, zorgen voor een herwaardering van het langetermijndenken. Als we ons alle voordelen van een langetermijnoriëntatie realiseren, is dat goed nieuws.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Inzenden Grand Prix Content... 19-09-2024
- Jongeren weten te weinig over... 19-09-2024
- Merkbekendheid belangrijke... 12-09-2024
- ING-campagne moet schulden jongeren... 10-09-2024
- Stayokay en WPK ontwikkelen nieuw... 28-08-2024
- Toyota wil sporten voor mensen met... 28-08-2024
MarketingTribune Events
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing