![[column] Met conversational contentmarketing is de dialoog gelukkig terug](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Met conversational contentmarketing is de dialoog gelukkig terug
Gated content, ooit van gehoord? 80 procent van alle contentmarketing is gated, blijkt uit onderzoek. Dat betekent dat het leeuwendeel van alle B2B e-books, whitepapers en case studies achter een formulier staat. Het gebruik van content is duidelijk een veelgebruikte manier om websitebezoekers te converteren in leads.
![[BCE] Het Branded Content Event 2022 recap Ruud de Langen](/templates/img/lazyload.gif)
[BCE] Het Branded Content Event 2022 recap Ruud de Langen
De zestiende editie van het Branded Content Event 2022 op 10 mei in DeFabrique was goedgevuld, met zowel deelnemers als content. Ruud de Langen, Chief Growth Officer Dentsu, vat de hele dag op zijn eigen manier samen.
![[column] Er blijft meer hetzelfde dan dat er verandert](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Er blijft meer hetzelfde dan dat er verandert
Jaarlijks onderzoekt WARC, het World Advertising Research Centre, wat de belangrijkste uitdagingen zijn van marketeers over de hele wereld. In dit lijstje komt steevast naar voren dat men vooral wakker ligt van de vraag hoe men de volgende generatie consumenten, zoals Gen Z, in de toekomst kan bereiken.
![[column] Bazelverhalen die leunen op moeilijke woorden](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Bazelverhalen die leunen op moeilijke woorden
‘U zoekt mogelijkheden om de digitale innovatie uit de cloud, snel en veilig te implementeren. Medewerkers kunnen hierdoor succesvoller opereren, uw klanten worden sneller en beter bediend èn u bent verzekerd van de nieuwste technologie voor een succesvolle digitale transformatie.’
![[column] Prikkelarm](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Prikkelarm
Ik had er nog nooit van gehoord, maar tijdens het hardlopen zag ik een poster met daarop de mededeling ‘Van 13:00 -14:00 uur prikkelarme kermis’.
![[column] Hoe onbenullig ben jij eigenlijk?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe onbenullig ben jij eigenlijk?
Hoe onbenullig ben ik eigenlijk als ik me geen snars aantrek van het feit dat Facebook een profiel van me opbouwt? Facebook hanteert een agressieve benadering van interesse-interferentie. Zelfs iets eenvoudigs als scrollen door een pagina kan ertoe leiden dat Facebook vaststelt dat een gebruiker interesse in dat onderwerp heeft.
![[Marketing the Rainbow #15] Benetton en de foto van 1 miljard](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #15] Benetton en de foto van 1 miljard
Ik schreef pas een artikel waarin ik liet zien dat ‘Bizar’ als marketinginstrument kan worden gebruikt*. Daarop reageerde collega Luuk Ros van Marketingfacts dat dit eigenlijk al decennia zo is, en hij memoreerde de spraakmakende campagnes van Benetton sinds de jaren 80. Reden voor mij om dat merk eens onder de loep te nemen voor Marketing the Rainbow.
![[column] Betalen voor podcasts wordt de norm, maar wat zijn de gevolgen?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Betalen voor podcasts wordt de norm, maar wat zijn de gevolgen?
Marvin Jacobs van audio agency Airborne schrijft regelmatig voor MarketingTribune over het audiolandschap. De komst van het Deense Podimo op de Nederlandse markt gaat veel veranderen, volgens hem. Hij signaleert 8 belangrijke ontwikkelingen.
![[column] De klank van Italië](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De klank van Italië
Marketeers zijn constant in oorlog met hun categorie. Hoe sluit je je aan bij de codes die je collega’s hebben omarmd en hoe blijf je daarbinnen opvallen? Dat laatste is nog niet zo eenvoudig. Daarom kleuren banken vaak blauw en adopteren advocatenkantoren al eeuwenlang deftig klinkende achternamen. Vertrouwd en herkenbaar.
![[Marketing the Rainbow #14] BMW, van paradox naar Onverklaarbaar](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #14] BMW, van paradox naar Onverklaarbaar
Automerken hebben al heel vroeg de LHBT-consument (vooral de L en H) in het vizier genomen - aangezien er met de aankoop van een auto behoorlijk wat geld gemoeid is. Sommige merken richten zich op homomannen, andere typisch op lesbiennes – maar de laatste jaren is het vooral merklading: diversiteit.
![[column] Actie- of conversiegericht schrijven nog een hele kunst](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Actie- of conversiegericht schrijven nog een hele kunst
Veel bedrijven gebruikten cookies als fundament voor hun datastrategie en dat blijkt nu ‘drijfzand’ te zijn. E-mailadressen zijn ‘de nieuwe cookies’ met nog veel meer voordelen en mogelijkheden om meer data gedreven te werken. Een e-mailadres ‘verdien’ je als consumenten je vertrouwen, anders dan cookies die vaak bijna worden afgedwongen via cookie-bars.
![[column] Bewaarbakjes](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Bewaarbakjes
Sinds begin april 2022 is Albert Heijn begonnen met de introductie van verpakkingsvrije producten. Hiermee moet het gebruik van plastic worden tegengegaan. Een goed initiatief dat gedragsverandering in het kader van het milieu bij de consument probeert te stimuleren. Nóg beter is het als die consumenten gewoon ‘ns wat minder eten weggooien.
![[column] Je kunt beter tweede worden](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Je kunt beter tweede worden
Misschien win je wel het meest als je tweede wordt. Althans, als je het bekijkt vanuit de ogen van een optimist die het grotere plaatje kan zien. Ik ben tweede kind in mijn gezin en nostalgisch als ik kan worden, is dat een van de mooiste prijzen die ik ooit in ontvangst heb mogen nemen. Met vriendelijke dank aan mijn ouders en uiteraard ook de nummer 1 in dit verhaal: mijn zus.
![[column] Hoe voorspelbaar zijn je klanten?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe voorspelbaar zijn je klanten?
Bij zo’n verhaal wordt mijn fantasie behoorlijk geprikkeld: ‘Influencers als content creators. Het inzetten van content gemaakt door influencers vraagt minder tijd en is meestal vele malen goedkoper dan het organiseren van een professionele fotoshoot.’
![[Marketing the Rainbow #13] KLM: redder van de Gay Games](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #13] KLM: redder van de Gay Games
In tegenstelling tot hun grote zussen in de VS, zoals American en United, en zelfs kleinere zoals JetBlue, hield KLM zich in de jaren '90 eigenlijk niet bezig met Marketing the Rainbow. Dit is vooral toe te schrijven aan de Nederlandse houding van allround inclusiviteit en het niet zo druk maken om (marketing)minderheden.
![[column] Soms onleesbaar, soms briljant](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Soms onleesbaar, soms briljant
Mag het woord 'narrative' uit ons vocabulaire geschrapt worden? Het woord komt met veel opwinding in talloze verhalen voor alsof het iets nieuws betekent, terwijl het doodgewoon synoniem is voor verhaal. Vervang je in sommige teksten, die op het eerste gezicht serieus overkomen, het woord 'narrative' door 'verhaal' dan staat er klinkklare onzin.
![[column] 10 jaar valse beloften aan adverteerders](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 10 jaar valse beloften aan adverteerders
De afgelopen tien jaar sluisden de nerds van adtech steeds meer advertentie-inkomsten weg van uitgevers naar hun eigen zakken. Ze beloofden adverteerders miraculeuze digitale marketingprestaties en kostenbesparingen. Wat ze écht leverden waren hoge volumes aan advertentievertoningen, lage CPM-prijzen en heel veel clicks, maar die werden helaas allemaal gedreven door bot-activiteit.
![[column] Fake news in marketingpresentaties](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Fake news in marketingpresentaties
Nu de pandemie - voorlopig - voorbij lijkt, mogen we vanaf dit voorjaar weer samenkomen met vakgenoten tijdens events en congressen. Plekken waar de sprekers ons meenemen in de mooiste cases en de laatste marketingtrends. Geweldig om weer fysiek samen te zijn, maar helaas gaan veel van deze presentaties onwaarheden bevatten. Drie van de meest hardnekkige voorbeelden op een rij.
![[column] Jouw agency is prima, jij bent het probleem!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Jouw agency is prima, jij bent het probleem!
In mijn veertien jaar ervaring als online marketeer heb ik alle kanten van het werkveld kunnen zien. Toen ik zelf marketing agencies mocht aansturen, liep ik tegen onverwachte problemen aan.
![[column] Hoe val je als bureau nog op?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe val je als bureau nog op?
Wat doe je als opdrachtgever wanneer je een nieuw bureau zoekt of je afvraagt of je bestaande bureau nog wel de beste partner is. Een pitch natuurlijk. Maar wie nodig je daar voor uit?
![[column] Festival of Marketing Londen: 'Ik miste een beetje de marketing'](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Festival of Marketing Londen: 'Ik miste een beetje de marketing'
Misschien moeten we nog verwerken wat corona heeft gedaan, maar ik miste wel een beetje de marketing tijdens het ‘Festival of Marketing’ in Londen.
![[Marketing the Rainbow #12] Airbnb wil dat iedereen erbij hoort](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #12] Airbnb wil dat iedereen erbij hoort
Airbnb is een van de bekendste platforms voor de zogenaamde “gezamenlijke consumptie” (collaborative consumption) ter wereld. Ze staan letterlijk en figuurlijk midden in de maatschappij, dus ze zijn een rolmodel. Ze houden zich, niet verwonderlijk, ook al enige tijd bezig met Marketing the Rainbow. Een overzicht.
![[column] Wanneer start de eerste projectgroep data en content?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wanneer start de eerste projectgroep data en content?
Blijft leuk om te filosoferen over de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie. AI zogezegd. Het kan je leven een stuk aangenamer maken. Je kunt dromen van de vele mogelijkheden die het biedt.
![[column] SEO trends 2022: waar kun je echt impact maken](/templates/img/lazyload.gif)
[column] SEO trends 2022: waar kun je echt impact maken
Naast een goed crawlbare site, relevante content voor je doelgroep en autoriteit van je domein, zijn er dit jaar een aantal SEO tips waarmee je gegarandeerd verschil kunt maken.
![[column] Hoe ga jij om met het contentmonster?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe ga jij om met het contentmonster?
Op FW een goed verhaal met excellente voorbeelden van content marketing. Inspirerend. Omdat het voorbeelden zijn van buitengewone content zonder dat daarvoor bijzondere middelen worden ingezet.
![[Marketing the Rainbow #11]: Uberbruiloften, Pool, Jump, Eats en drag queens](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #11]: Uberbruiloften, Pool, Jump, Eats en drag queens
Er waren de laatste jaren nogal wat incidenten bij Uber over discriminatie (ik kijk even niet naar andere drama’s), het meest opvallend met de Amsterdamse dragqueens die gewoon aan de stoeprand werden gezet – nou ja, moesten blijven staan.
![[column] Blaadje maken in Dnipropetrovsk](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Blaadje maken in Dnipropetrovsk
In een peeskamer laad ik me 10 nachten op. Ik ben twee weken in Dnipropetrovks, of eigenlijk Petrovsk aan de Dnjepr. Petrovsk is niet de Russische vertaling van Petrus. De goede man heeft een eigen verleden. Ik heb nog geen tijd gehad om uit te zoeken welk.
![[column] Metaverhalen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Metaverhalen
Metaverse is een hype; de toekomst van marketing, maar voor sommigen ook een angstdroom van mensen die liever in een virtuele wereld leven dan in een echte wereld.
![[column] Worden de topbureaus netwerkorganisaties?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Worden de topbureaus netwerkorganisaties?
Als je trendrapporten moet geloven dan worden de topbureaus netwerkorganisaties. De manier waarop klanten, lees opdrachtgevers, werken is getransformeerd, of is doende met een transformatie. De relaties tussen klanten, bedrijven, hun werknemers, partners, leveranciers en concurrenten zullen nooit meer hetzelfde zijn.
![[Marketing the Rainbow #10]: Zeeman washt pink](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #10]: Zeeman washt pink
In het rijtje oer-Nederlandse merken hoort naast Hema en Blokker natuurlijk ook Zeeman thuis. Intussen zijn ze niet alleen meer Nederlands: er zijn 1.300 vestigingen in Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Luxemburg, Oostenrijk en Spanje.
![[column] Wordt livestream de nieuwste contentmarketing tool?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wordt livestream de nieuwste contentmarketing tool?
De tijd dat je rond je twintigste een diploma haalde en daar je hele arbeidzame leven op kon teren is voorbij. We praten tegenwoordig over een leven lang leren, want het is niet uitgesloten dat je misschien vaker dan je wenselijk is van baan verandert, en zelfs van sector naar sector springt.
![[column] Het bouwen van een merk deel 4](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Het bouwen van een merk deel 4
Tale Meester, communication director bij OMD Nederland, wil een webshop starten en schrijft een serie artikelen over het bouwen van een webwinkel en merk – Speelhou-t - waarbij hij kijkt naar alle keuzes binnen branding en marketing. Vandaag episode 4 van Into the Woods: Duurzaam en bewust adverteren. ‘Reclame; voor sommigen een vies woord, maar wel belangrijk. Hoe kun je dit bewuster doen?’
![[column] De geheime gids voor het kiezen van een agency met 4 dingen die niemand je vertelt](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De geheime gids voor het kiezen van een agency met 4 dingen die niemand je vertelt
Persoonlijk zou ik er ontzettend de rillingen van krijgen. Het idee dat ik iemand anders op mijn eerste date zou sturen. Waarschijnlijk zou ik met samengeknepen billen zitten afwachten, hopend dat deze persoon mij in een goed daglicht zal zetten en, vooral, dat ze doet wat ze mij beloofd heeft.
![[column] Het nul-denken helpt om je koers te wijzigen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Het nul-denken helpt om je koers te wijzigen
Soms krijg je de opmaat voor een column op een presenteerblaadje aangeboden. Hoera, het wiel is opnieuw uitgevonden, of wauw! er is weer een nieuw begrip bedacht. Hoe briljant.
![[Marketing the Rainbow #9]: Toyota, bondgenoot vanaf 1992](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #9]: Toyota, bondgenoot vanaf 1992
Eerder gaf ik een overzicht van de automarkt in “A pink Cadillac?” op MarketingFacts, waaruit bleek dat veel automerken zich in de loop der jaren hebben gericht op de gay (m/v) chauffeurs. Hierbij een kijkje naar de regenboogactiviteiten van Toyota.
![[column] Koning Greenwashing? Shell of toch Vattenfall?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Koning Greenwashing? Shell of toch Vattenfall?
Ik hoor het je denken, ik denk het zelf ook non-stop als ik die reclame hoor, wie denkt Shell voor de gek te houden? De Nederlandse Koning van het oliespel is opeens de grootste aanjager van de energietransitie?
![[column] De koude keerzijde van klantvertrouwen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De koude keerzijde van klantvertrouwen
Zo’n tussenkop op managersonline.nl triggert. Hier wordt bedoeld dat bedrijven enorm veel geld verliezen als ze het vertrouwen van consumenten in het geding brengen
![[column] Commercialreview februari: een frisse start](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Commercialreview februari: een frisse start
De maand januari zal voor velen in het teken hebben gestaan van een nieuwe en gezonde start. Dat was ook te zien in de commercials die in de maand januari zijn uitgebracht. Ruben Balfoort zet de opvallendste tvc's en de publieke reactie erop op een rij.
![[column] AI wordt steeds gewoner, willen we nog wel zonder?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] AI wordt steeds gewoner, willen we nog wel zonder?
Het herkennen van unconscious bias is super belangrijk als je bijvoorbeeld een bureau leidt. Zo’n zinnetje prikkelt. Het woord bias kom je in de media steeds vaker tegen. Het betekent vooringenomen zijn.
![[Marketing the Rainbow #8]: IJsland is koud maar hartverwarmend](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #8]: IJsland is koud maar hartverwarmend
Dit artikel is geschreven door Alfred Verhoeven van Bright Marketing Solutions in het kader van zijn promotieonderzoek 'Marketing the Rainbow'.
![[column] Hoe robuust is uw reputatie?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe robuust is uw reputatie?
Reputatie, met de Voice-perikelen actueler dan ooit. Velen staan niet vaak stil bij de reputatie van hun merk of organisatie. In deze tijd van transparantie en snelheid van media is het echter slim om je reputatie zorgvuldig te bouwen en te reviewen.
![[column] Marops-deskundige met verstand van BI](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marops-deskundige met verstand van BI
Het wordt het jaar van marops. Een keer denken, twee keer denken, zelf drie keer levert niks op. Het platform waarvoor ik wekelijks deze column schrijf, verrast me met dit begrip, afkomstig uit een trendverhaal van Bart Meerdink.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- De Grand Prix Content Marketing is... 18-05-2022
- Petrol Industries en Jay Jay Boske... 17-05-2022
- DIY video Gamma over bouwen boomhut... 16-05-2022
- Crowdmedia start wervingscampagne... 16-05-2022
- Dossier Contentmarketing16-05-2022
- Storytel Awards voor Lale Gül, Rik... 13-05-2022
MarketingTribune Events
- 7jun 2022
Shopping Awards
- 16jun 2022
NIMA Marketing Day
- 28sep 2022
CustomerFirst Congres
- 6okt 2022
Grand Prix Content Marketing
- 13okt 2022
Shopping Today
- 8nov 2022
Social Service Congres