![[Marketing the Rainbow #32] Unilever 6: food, over gay tease en stereoypen](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #32] Unilever 6: food, over gay tease en stereoypen
Unilever is een van 's werelds meest cultureel diverse bedrijven en zet zich in voor het ontwikkelen van een inclusieve cultuur waarin de bijdrage van alle werknemers wordt erkend, ongeacht geslacht, leeftijd, ras, handicap, seksuele geaardheid of enige andere achtergrond. Ze hebben een Global Diversity Board die de overkoepelende visie, het bestuur en de doelstellingen voor inclusie en diversiteit in hun hele bedrijf biedt.

Hoe duurzaam zijn de merken in de Sustainable Brand Index?
Het Zweedse onderzoeksbureau Sustainable Brand Index (SBI) presenteert morgen (23 maart 2023) de uitkomsten van het jaarlijkse onderzoek naar hoe duurzaam consumenten Nederlandse merken vinden.
![[column] SXSW 2023: AI, interactieve content en de menselijke maat](/templates/img/lazyload.gif)
[column] SXSW 2023: AI, interactieve content en de menselijke maat
Voor het eerst sinds 2017 bezocht Erik van Schalkwijk, Creative Director bij Triple afgelopen week weer South by Southwest (SXSW) in Austin, Texas. Dit jaarlijks terugkerende evenement is altijd inspirerend en biedt de mogelijkheid om met vakgenoten van over de hele wereld in gesprek te gaan over de nieuwste ontwikkelingen in de techscene. Tijd voor een terugblik en reflectie.
![[Marketing the Rainbow #31] Unilever 5: een sixpack en een kopje LHB-thee?](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #31] Unilever 5: een sixpack en een kopje LHB-thee?
Unilever is een van 's werelds meest cultureel diverse bedrijven en zet zich in voor het ontwikkelen van een inclusieve cultuur waarin de bijdrage van alle werknemers wordt erkend, ongeacht hun geslacht, leeftijd, ras, handicap, seksuele geaardheid of enige andere achtergrond. Ze hebben een Global Diversity Board die de overkoepelende visie, het bestuur en de doelstellingen voor inclusie en diversiteit in hun hele bedrijf biedt.
![[column] Marketing Affairs 2: Waardevolle marketing](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketing Affairs 2: Waardevolle marketing
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 2: Waardevolle marketing.
![[column] Kiloknallen met vleesvervangers](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Kiloknallen met vleesvervangers
De 'Week Zonder Vlees' kreeg flink vlees op de botten. Producenten en retailers pakten massaal uit en ineens is -ook nu de week voorbij is- de P van Prijs een argument, ontdekten marktvorsers Hein en Luuk Ros.
![[column] Art of positioning 3: Merkactivisme](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Art of positioning 3: Merkactivisme
Ten onrechte wordt vaak gedacht dat merkactivisme iets is voor nichemerken, omdat ze nu eenmaal een kleine en vaak wat meer idealistisch gedreven doelgroep aanspreken. Daarom zijn A-merken vaak kopschuw als het gaat om activisme, omdat ze bang zijn mensen voor het hoofd te stoten.
![[column] One size fits none](/templates/img/lazyload.gif)
[column] One size fits none
Het is een uitdaging om alle nieuwe ontwikkelingen bij te houden, laat staan te bepalen welke écht relevant zijn voor een merk. Zolang het marketingfundament goed staat, mis je gelukkig niet snel de boot. Sterker nog, het fundament helpt je te bepalen waar wel of geen aandacht aan te besteden.
![[column] Google Bard: Wie is wendbaar genoeg?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Google Bard: Wie is wendbaar genoeg?
Begin februari kwam Google met een antwoord op de inlijving van ChatGTP door Bing: Bard. De snelheid waarmee Google reageert, geeft de indruk dat er sprake is van een spoedbevalling. Een ontwikkeling met grote gevolgen voor online marketing en SEO.
![[Marketing the Rainbow #30] Unilever 4: de andere ijsjes](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #30] Unilever 4: de andere ijsjes
Unilever bezit ruim 400 merken en had in 2021 een omzet van 52 miljard euro. Het bedrijf heeft een aantal opvallende corporate en multibrand campagnes gedaan in Marketing the Rainbow, maar de individuele merken hadden natuurlijk ook hun eigen campagnes.
![[column] Return On Society](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Return On Society
Merkactivisme had ooit een heel andere betekenis. Elk merk heeft de ambitie om zo groot, beroemd en rijk mogelijk te worden. Dat is het enige (marketing)activisme dat hoort bij een merk. Zo was het vroeger althans.
![[column] Zwolle lijdt aan het gebrek van de lange adem](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Zwolle lijdt aan het gebrek van de lange adem
'Hartstad Zwolle' is geen strategie en ook geen merk. Het is een campagne. Een campagne met een bijzonder slecht campagnefilmpje.
![[column] Art of positioning 2: De P van Plaats](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Art of positioning 2: De P van Plaats
Marc Oosterhout is onafhankelijk merkstrateeg bij zijn eigen bedrijf Eastwood en Trudelies van der Poel is onafhankelijk merkstrateeg bij haar eigen bedrijf VanderPoel Brand Consultancy. In deze rubriek beoordelen zij, exclusief in elke editie van MarketingTribune en kritisch en opbouwend, de merkstrategie van bekende en minder bekende merken. In de 2e aflevering de P van Plaats.
![[column] Reclame Romantiek](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Reclame Romantiek
Er is een debat gaande op LinkedIn en in vaktijdschriften over de staat van reclame. Sommigen beklagen zich over de kwaliteit van het werk en vinden dat er te weinig liefde is voor het vak. Er is een verlangen naar oldskool reclame en een roep om meer humor. Vroeger was het beter.
![[column] De schreeuw om hulp van Van Moof](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De schreeuw om hulp van Van Moof
Ook als je niet in Amsterdam woont, zal het je waarschijnlijk niet zijn ontgaan. Fietsfabrikant Van Moof is momenteel de kop van jut voor gentrificatie-bashers. De peperdure elektrische fietsen zijn een symbool geworden van de veranderende verhoudingen in de hoofdstad. En daardoor een uitstekend onderwerp voor polemiek.
![[column] Spare me the details](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Spare me the details
Ik weet wat je denkt bij deze titel, maar maak je geen zorgen! Ik ga hier geen betoog houden over de PR-machine van Prins Harry, alhoewel we daar wel iets van kunnen leren: zorgvuldig gekozen media, een publicatieplan met militaire precisie en een goede balans tussen emotie, inhoud en nieuws.
![[Marketing the Rainbow #29] Unilever 3: Cornetto en de Aziatische liefdesverhalen](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #29] Unilever 3: Cornetto en de Aziatische liefdesverhalen
Unilever bezit ruim 400 merken en had in 2021 een omzet van 52 miljard euro. Het bedrijf heeft een aantal opvallende corporate en multibrand campagnes gedaan in Marketing the Rainbow, maar de individuele merken hadden natuurlijk ook hun eigen campagnes.
![[column] Gaat ChatGPT de assistent communicatieadviseur vervangen?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Gaat ChatGPT de assistent communicatieadviseur vervangen?
Jazeker! Maar… ‘garbage in, is garbage out’. 'Ik ben er zeker van dat ChatGPT een geweldige aanvulling zal zijn voor elke communicatieprofessional die op zoek is naar manieren om zijn of haar effectiviteit te vergroten.'
![[Marketing the Rainbow #28b] Unilever 2: Ben & Jerry’s onverwoestbare Poolse regenbogen en DTHBTLLCTAJ](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #28b] Unilever 2: Ben & Jerry’s onverwoestbare Poolse regenbogen en DTHBTLLCTAJ
Vorige week keek ik naar de wereldwijde campagnes die het opmerkelijke merk Ben & Jerry’s deed, o.m. om huwelijksgelijkheid te ondersteunen. Daarvoor werden ijssmaken grappig herbenoemd en zagen we opvallende, luide campagnes.
![[column] Brand fiction: authenticiteit of entertainment?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Brand fiction: authenticiteit of entertainment?
Crisis is van alle tijden. De situatie aan het begin van de jaren dertig in Amerika kent veel gelijkenissen met waar we momenteel op afstevenen. Het land stond aan de rand van de Grote Depressie, bedrijven stonden op omvallen en miljoenen mensen dreigden hun baan te verliezen.
![[column] Top 5-TikTok-trends: CapCut, pancakes en Ludo Sanders](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: CapCut, pancakes en Ludo Sanders
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
![[column] 2023, het jaar van de competitieve storytelling](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 2023, het jaar van de competitieve storytelling
Volgens een trendverhaal op marketingfacts.nl wordt 2023 het jaar van de competitieve storytelling? Ik knipper even met mijn ogen. Mijn dochter, die sinds kort consultant transitieprocessen is bij een bureau, kreeg onlangs de opdracht om een blog te schrijven en daarin vooral veel moeilijke woorden te verwerken. Om daarmee de kunde van het bureau te tonen.
![[column] Top 5-TikTok-trends: Miley, de mini-viool en de Big Mac new](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: Miley, de mini-viool en de Big Mac new
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
![[column] Art of positioning 1: NS](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Art of positioning 1: NS
Marc Oosterhout is onafhankelijk merkstrateeg bij zijn eigen bedrijf Eastwood en Trudelies van der Poel is onafhankelijk merkstrateeg bij haar eigen bedrijf VanderPoel Brand Consultancy. In deze rubriek beoordelen zij, exclusief in elke editie van MarketingTribune en kritisch en opbouwend, de merkstrategie van bekende en minder bekende merken. In de eerste aflevering: NS is het spoor bijster.
![[Marketing the Rainbow #28a] Unilever 2: Ben & Jerry’s transactivisme en huwelijksgelijkheid](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #28a] Unilever 2: Ben & Jerry’s transactivisme en huwelijksgelijkheid
Unilever bezit ruim 400 merken en had in 2021 een omzet van 52 miljard euro. Het bedrijf heeft een aantal opvallende corporate en multi-brand campagnes gedaan in Marketing the Rainbow, maar de individuele merken hadden natuurlijk ook hun eigen campagnes.
![[column] Podcastmaker? Laat geen kansen liggen op YouTube!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Podcastmaker? Laat geen kansen liggen op YouTube!
De populariteit en het aanbod van podcasts groeit. Dit betekent dat je als maker grote concurrentie hebt om de aandacht van de luisteraar. Het is daarom des te verwonderlijker dat het overgrote deel van podcastmakers kansen laat liggen op YouTube.
![[column] Schrijven zonder plan ontspoort vaak](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Schrijven zonder plan ontspoort vaak
Ik lees over een bureau dat de wanverhouding wil aanpakken tussen de schrijftijd en de succesratio van een artikel. Je begrijpt dat dit prikkelt. Ik zit immers dagen achter mijn laptop stukjes te tikken die wekelijks gelukkig nog steeds tien tot vijftienduizend lezers trekken, maar je zou wensen dat je effectiever met je tijd om zou kunnen gaan.
![[column] Marketing Affairs 1: Kleine denkers](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketing Affairs 1: Kleine denkers
In de maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag verschijnt deel 1: Kleine denkers.
![[column] Waarheid](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Waarheid
Wordt dit het jaar van de waarheid en dan bedoel ik in de wereld van reclame en marketing. Gaan we elkaar nu eindelijk eens netjes de waarheid vertellen?
![[Marketing the Rainbow #27] Unilever 1 – Magnum: Pride ijs en de ‘lesbische bruiloft’](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #27] Unilever 1 – Magnum: Pride ijs en de ‘lesbische bruiloft’
Unilever bezit ruim 400 merken en had in 2020 een omzet van 51 miljard euro. Het bedrijf heeft een aantal opvallende corporate- en multi-brand campagnes gedaan in Marketing the Rainbow, maar de individuele merken hadden natuurlijk ook hun eigen campagnes.
![[column] Omgaan met negatieve feedback en een compliment voor Fleurop](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Omgaan met negatieve feedback en een compliment voor Fleurop
Negatieve feedback op een blog of post op social media is frustrerend, vooral als je het idee hebt dat de feedback ongegrond of onredelijk is. Maar als je emotioneel wordt, kun je overacteren, olie op het vuur zogezegd.
![[Marketing the Rainbow] Het proces - en wat eraan voorafging](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow] Het proces - en wat eraan voorafging
Een nieuw jaar, even een moment om terug te kijken. Over diversiteit en inclusie in marketing, en waar al die informatie vandaan komt – en heengaat. En vooral ook waarom het nodig is.
![[column] Contentmarketing als heilige graal: onzin](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Contentmarketing als heilige graal: onzin
Er komen steeds vaker verhalen langs waaruit je zou kunnen opmaken dat contentmarketing het ei van Columbus is om de consument te raken en te beroeren. Van nieuwkomers die de markt betreden en het idee hebben dat ze een trend signaleren en deze groot willen maken ter meerdere eer en glorie van zichzelf, hun omgeving, opdrachtgeven of baas.
![[column] Uitslag December Commercial Competitie 2022 bekend](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Uitslag December Commercial Competitie 2022 bekend
Allereerst de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar 2023 vanuit commercialreview! De afgelopen decembermaand hebben we op ons platform voor de 4e keer de ‘December Commercial Competitie’ georganiseerd waar vijftien adverteerders aan meededen. De winnaars zijn nu bekend.
![[column] Wat is er met jonge meiden aan de hand?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wat is er met jonge meiden aan de hand?
We moeten het over de meisjes hebben. Meisjes ja. Of misschien past de term meiden beter, aangezien ik het heb over vrouwelijke middelbare scholieren.
![[Marketing the Rainbow #26b] Hema en de liefde voor iedereen](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #26b] Hema en de liefde voor iedereen
Vorige week beschreef ik het beleid van Hema op het gebied van Diversiteit en Inclusie en gaf een paar voorbeelden van de uitwerking daarvan in marketing: van het androgyne model Andrej Pejic in een bh-reclame in 2011 tot het Hema-huwelijk in 2018. Maar toen begon het pas goed, met Marketing the Rainbow.
![[column] Als contentmarketeer moet je kunnen hacken](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Als contentmarketeer moet je kunnen hacken
Een goede contentmarketeer moet kunnen denken als een hacker. Dan begrijp je hoe systemen werken en hoe ze kunnen worden aangevallen. Denken als een hacker is niet hetzelfde als het uitvoeren van aanvallen of het misbruiken van systemen. Het doel van het denken als een hacker is om systemen te begrijpen en te beveiligen.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Bureau ContentKiosk biedt content gemaakt door journalisten
- 13 miljoen kijkers voor TikTok-comedy EasyToys
- [Marketing the Rainbow #31] Unilever 5: een sixpack en een...
- Kledingmerk geeft woningisolatie weg
- [Marketing the Rainbow #32] Unilever 6: food, over gay tease...
- Havas+Lemz lanceert Havas Play
Laatste Nieuws
- Havas+Lemz lanceert Havas Play22-03-2023
- Kledingmerk geeft woningisolatie weg21-03-2023
- 13 miljoen kijkers voor... 16-03-2023
- Bureau ContentKiosk biedt content... 13-03-2023
- 'Nederlanders willen dat uitvaart... 09-03-2023
- Marketeer en filmkenner maken... 06-03-2023
MarketingTribune Events
- 16mei 2023
Branded Content Event
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day