ING en Concertgebouworkest 35 jaar partners

ING en Concertgebouworkest 35 jaar partners
  • Sponsoring
  • 18 apr 2024 @ 11:15
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Op zaterdag 20 april aanstaande is het precies 35 jaar geleden dat ING en het Koninklijk Concertgebouworkest hun partnerschap bezegelden. Met deze samenwerking maken zij naar eigen zeggen ‘klassieke muziek voor een breed publiek in Nederland toegankelijk.’

Zo ondersteunt ING mede de jaarlijkse seizoen opening van het orkest, steeds in een ander Amsterdams stadsdeel. Deze Opening Night, een gratis toegankelijk openluchtconcert, vindt dit jaar plaats op 13 september in het Nelson Mandelapark in Amsterdam-Zuidoost.

Door het partnerschap tussen de bank en het orkest zijn al vele initiatieven tot stand gekomen, waaronder Essentials: een succesvolle serie compacte concerten ter kennismaking met klassieke meesterwerken van componisten als Beethoven, Stravinsky en Rachmaninoff. Daarnaast draagt ING bij aan het Fonds toonaangevende vrouwen in muziek, een initiatief voor een betere vertegenwoordiging van vrouwelijke dirigenten en componisten. En om meer kinderen enthousiast te maken voor klassieke muziek vervoert de Muziekbuzz leerlingen van scholen buiten Amsterdam naar RCO House, de thuisbasis van het Concertgebouworkest.

Langstlopende culturele sponsorship

Al sinds 1989 is ING (eerder onder Postbank en NMB) hoofdsponsor van het Koninklijk Concertgebouworkest. Mede dankzij deze samenwerking - het langstlopende culturele sponsorship van Nederland - kan het orkest blijvend vernieuwen, bijvoorbeeld door het aantrekken van toptalent, musici en dirigenten.

‘We vinden het als ING heel belangrijk om kunst & cultuur, waaronder muziek, in te zetten om mensen te inspireren, te verbinden en samen te brengen. Daarom werken het Koninklijk Concertgebouworkest en ING succesvol samen. Dat doen we niet alleen door klanten en relaties uit te nodigen in binnen- en buitenland, maar juist ook door de Muziekbuzz in te zetten, zodat we de jeugd kunnen interesseren voor klassieke muziek. En via onze speciale Spotify-list van het orkest kan iedereen thuis genieten van de concerten. Dit zijn een aantal mooie voorbeelden van initiatieven waardoor een breed publiek toegang krijgt tot een van de beste orkesten ter wereld. Dat we dit al 35 jaar samen met het Koninklijk Concertgebouworkest mogen doen, daar zijn we enorm trots op,’ zegt Peter Jacobs, CEO van ING in Nederland.

Dominik Winterling, algemeen directeur van het Koninklijk Concertgebouworkest, voegt daaraan toe: ‘Om symfonische muziek voor iedereen toegankelijk te maken is meer nodig dan alleen overheidssteun. Onze partners maken het mogelijk dat het publiek kan genieten van klassieke concerten op topniveau. We zijn ING daarom enorm dankbaar voor hun loyaliteit als een van de global partners van het Concertgebouworkest.’

Ter ere van het langdurige partnership heeft ING een film gemaakt vol hoogtepunten van 35 jaar samenwerking. Zie hieronder.

 



Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken