Goodoo: plantaardig ijs met smaak én missie
.jpg)
- Algemeen
- 12 dec 2025 @ 07:00
- Link
-
Imke Walenberg
Hoofdredacteur Online
MarketingTribune - Geen tag
- 12 dec 2025 @ 07:00
- Imke Walenberg
Vanuit een kleine ijsfabriek aan zee naar de vriezers van de supermarkt: het verhaal van Goodoo is er een van smaak, idealisme en ondernemerschap. Oprichters Tijn Baart en Roderick Verplanken (en hun compagnons Stefan Wijdenes en Levi Baart) willen met hun 100% plantaardige ijs niet alleen duurzaam genieten mogelijk maken, maar ook de ijscategorie zelf opschudden. ‘De basis is smaak en kwaliteit. Dáár begint het, duurzaamheid volgt vanzelf.’
Acht jaar geleden begon Tijn Baart te experimenteren met ijs. ‘Ik werkte destijds als kok bij strandtenten’, vertelt hij. ‘In die wereld draait alles om smaak. Maar ik zag ook hoeveel zuivel en suiker erin ging, en dacht: dat kan anders.’ Wat begon als een experiment groeide uit tot een serieus bedrijf. ‘Ik maakte het ijs zelf en verkocht het aan een paar strandtenten. Binnen no time had ik mijn eigen kleine fabriekje. Het was eigenlijk een uit de hand gelopen hobby.’
De naam IJsbaart, een knipoog naar zijn achternaam, maakte later plaats voor Goodoo. ‘We wilden een merk met internationale potentie, en IJsbaart bleek lastig uit te spreken buiten Nederland’, lacht Baart. Samen met Roderick Verplanken bouwt hij nu verder aan het merk, dat inzet op smaakvolle plantaardige alternatieven. ‘Wij willen laten zien dat plantaardig geen compromis hoeft te zijn. Als iets duurzaam én lekker is, pas dan ga je mensen echt overtuigen.’
Niet iedereen kent yuzu
Goodoo begon met tien smaken, van aardbei en appeltje-peer tot meer uitgesproken varianten. Maar stilzitten doen de oprichters niet. ‘We blijven vernieuwen’, zegt Verplanken. ‘Je hebt altijd hardlopers die blijven, maar ook smaken die minder goed roteren. Die vervangen we dan door nieuwe, bijvoorbeeld met tropische of kruidige invloeden.’
Baart vult aan: ‘Ik vind het leuk om met tropisch fruit te werken, of met bijzondere combinaties zoals yuzu of limoncello. Alleen, je moet ook realistisch zijn. Niet iedereen kent yuzu, dus het blijft zoeken naar die balans tussen verrassend en herkenbaar.’
Nieuwe consumptiemomenten
Naast nieuwe smaken denkt het duo ook aan compleet nieuwe consumptiemomenten. ‘Snacking is een belangrijke trend’, legt Verplanken uit. ‘Mensen kopen steeds vaker iets kleins voor zichzelf, een mini-verwenmoment, bijvoorbeeld snackcups die je gewoon bij een etentje op tafel kunt zetten. Kleine, mooie producten die je niet zelf hoeft te maken, maar die wel goed voelen.’ En, mooi, inmiddels liggen deze cups ook al in 340 Albert Heijns in de winkel.
Duurzaamheid met smaak
Ook bij innovaties blijft duurzaamheid de rode draad. ‘We kijken steeds: hoe kunnen we dit doen op onze manier?’, zegt Baart. ‘Bijvoorbeeld door te werken met reststromen of alternatieven voor ingrediënten die onder druk staan, zoals cacao. We onderzoeken bijvoorbeeld het gebruik van carob, een chocoladevervanger, of sappen van de cacaovrucht, die verrassend tropisch smaken. Zo combineren we smaakvernieuwing met duurzaamheid.’
Dat duurzame denken zit diep in het DNA van Goodoo, maar de oprichters benadrukken dat het nooit een marketingtruc mag worden. ‘De consument voelt het direct als iets alleen maar groen is om het groen’, zegt Verplanken. ‘Wij willen juist inspireren door te laten proeven dat het kan: lekker, verantwoord én vernieuwend.’
.jpg)
Een challenger in een traditionele markt
Wat Goodoo drijft, is niet alleen een goed product maken, maar ook een gevestigde markt uitdagen. ‘De ijscategorie is nog steeds heel traditioneel’, zegt Baart. ‘Er wordt gedomineerd door een paar grote spelers, met weinig ruimte voor vernieuwing. Wij willen die categorie openbreken, laten zien dat het ook anders kan.’
Verplanken vergelijkt het met andere merken die hun sector hebben opgeschud. ‘Kijk naar Tony’s Chocolonely binnen chocolade, Holie bij ontbijtgranen of The Flower Farm bij margarine. Dat zijn merken met een duidelijke missie én een frisse toon. Binnen ijs is dat er nog niet. Daar ligt voor ons een enorme kans.’
Toekomstplannen
Hoewel Goodoo nog volop in de groeifase zit, denken Baart en Verplanken al vooruit. Nieuwe smaken, innovatieve formaten en internationale uitbreiding staan op de agenda. ‘We willen een merk bouwen dat blijft verrassen, maar ook een blijvende impact maakt,’ zegt Baart. ‘IJs is nu ons vehicle, maar het gaat ons om de boodschap: genieten kan ook goed doen. voor jezelf én voor de wereld.’
Met een knipoog zegt hij: ‘We willen niet het zoveelste “gezonde alternatief” zijn. We willen het lekkerste ijs maken, dat toevallig plantaardig is.’
Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune in de rubriek Merk in de Maak. De vorige aflevering, met Marcel Landeweerd over CauseCompany.com, is hier te lezen.
Fotografie Zuiver Beeld
-
Imke Walenberg
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur Online
- Website:https://nl.linkedin.com/in/imkewalenberg
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Van tactiek naar strategische waardecreatie
- Cannes Lions start forum voor sportcreativiteit
- Hoe creatief vakmanschap 60% nieuw publiek opleverde
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #9 met Bakers & Bananas-founder...
- [column] De marketing van spijt: als ‘sorry’ ook een strategie...
- Van turbulentie naar trots: de tweede kans van VanMoof
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

