Esther van Vliet & Steffi Boom winnen Gouden Zaag 2025

- Bureaus
- 5 dec 2025 @ 11:15
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 5 dec 2025 @ 11:15
- Peter van Woensel Kooy
Bijzondere 22e editie van de uitreiking Gouden Zaag - ‘aan de junior creatieven die het hardst aan de stoelpoten van de gevestigde orde zagen’. De prijs gaat dit jaar naar Esther van Vliet & Steffi Boom, waarmee een derde 'Golden Saw' in het bezit komt van Dentsu Creative. Hier de uitslag en de juryrapporten over elke nominatie.
Op bovenstaande foto schoven twee eerdere Zaagwinnaars van Dentsu aan: niemand minder dan Gijs Sluijters, in 2024 nog goed voor een Grand Prix in Cannes met Joris Tol (voor KPN - 'Piece of me') . En Leendert-Jan de Ronde die met Luuk Simonse in 2019 de Zaag mocht ophalen. Reden voor de jury om een speciale banketletter met de S van 'Saw' uit te reiken namens de Golden Saw-community voor exceptionele prestaties door Dentsu Creative Amsterdam. Winnaressen Esther van Vliet & Steffi Boom worden verder omringd door de eindjury, co founders Indie, MarketingTribune en de Jonge Honden / Young Dogs board.
Vanaf de start een hechte samenwerking
Na een historische introductie van de prijs, begonnen in 2003 te Cannes ter promotie van aanstormend Nederlands creatief talent op initiatief van ECD Lode Schaeffer (Indie), Peter van Woensel Kooy (MarketingTribune) en vanaf de start in prettige samenwerking met de Jonge Honden / Young Dogs Board, werden alle nominaties van de shortlist besproken. Iedere genomineerde was gekomen, zelfs uit Groningen en in de zaal zagen we jong talent uit Maastricht.
Full house
De zaal van Dentsu op de Moermanskkade zat bomvol met zo'n 50 creative directors en 150 jonge creatieven die de Zaagwinnaar wilden zien en daarna hun portfolio wilden bespreken met de aanwezige creatieve bureaubazen, in een speeddate opzet.
Schaeffer voorzag de zes nominaties, hier te vinden (met ook het Golden Saw-archief) van onnavolgbaar en deskundig commentaar, zoals alleen zeer gelouterde creative directors kunnen geven. Ook inspirerend voor als je niet op de shortlist stond. De strijd was spannend geweest vertelde hij, omdat het niveau dit jaar extreem hoog lag - dankzij het goede voorwerk van de Jonge Honden / Young Dogs board. Lees zijn uitgeschreven juryrapporten hieronder. Uiteindelijk ging de vlijmscherpe nieuwe Zaag naar de dolblije Van Vliet & Boom en kon de portfolio-avond beginnen.
Tot volgend jaar!
Speciale dank aan Remco Steijvers en Marloes Hartsuijker (Young Dogs board) voor de support, aan Indie Amsterdam en aan Dentsu voor de gastvrijheid.
FOTO IMPRESSIE UITREIKING GOUDEN ZAAG 2025






(foto's PvWK)
JURYRAPPORTEN 2025 PER GENOMINEERDE
Leon Keizer & Dion Hendriks
portfolio [klik hier]
'Leon en Dion brengen bij alles wat ze doen een lach. Niet een schaterbulderlach, maar een lach van verrassing, omdat ze je altijd net te slim af zijn. De McBike rides van McDonalds, het Voordeel van de trein, allemaal simpele rake kadootjes. Simpel, maar niet makkelijk. Ze verwijzen zelf naar Johan Cruijff: Voetbal is simpel, maar simpel voetballen is het moeilijkste wat er is. Met reclame is dat niet anders, maar Leon & Dion kunnen het.'
Steffi Boom & Esther van Vliet
portfolio [klik hier]
'Het werk van Steffi & Esther loopt over van ambitie.
Ambitie om het alledaagse te ontstijgen. Om kleine dingen groot te maken, om lokale dingen werelds aan te pakken. Voor hen is iedere briefing een kans om een groots verhaal te vertellen, om werk te maken waar mensen het over hebben. The Unforgettable Fonts, The Dropstore, alles ontstijgt de middelmaat. Dat werkt aanstekelijk.'
Thijs van den Broek
portfolio [klik hier]
'Thijs heeft zijn eigen stijl. Z’n eigen toon. Kleurrijk, optimistisch, iedere uiting op zich is een privé feest van Thijs, waarbij je zelf de VIP gast bent. Tegelijkertijd draait Thijs niet om de waarheid heen. In een paar niet mis te verstane woorden zegt hij de dingen zoals ze zijn. Die combinatie maakt dat Thijs nu al zijn eigen school maakt. We’re all on the same track, Verrekte nuttige dieren, een K*tdag mag. Helemaal Thijs. Helemaal goed.'
Rude Geurts & Lieke Gerards
portfolio [klik hier]
'Naast slimme denkers zijn Rude en Lieke ook ondernemende activisten. Ze verzinnen niet alleen ideeen, ze maken plannen. Ze brengen dingen in beweging. Hun kijk op de wereld is altijd optimistisch, en die combinatie maakt hun werk aanstekelijk en dus effectief. De Diagnose donaties voor Linq, de FIP party van ITGWO, voorbeelden van de kijk op de wereld van Rude en Lieke. En dan wil iedereen meedoen.'
Lily Macintosh & Maisie D’Cruz
portfolio [klik hier]
'Lily en Maisy geven een nieuwe kijk op reclame. Klassieke reclame, helemaal opnieuw uitgevonden. Hun werk geeft ruimte en toekomst. Als je door hun portfolio gaat heb je het idee dat we nog maar net begonnen zijn en de toekomst van ideeen oneindig is. Daarnaast ziet alkes er ook nog eens nieuw en strak uit. The Escape, The last Beetle, The cost of a learning crisis. Daar wil je alleen maar meer van.'
Pip Dolman
portfolio: [klik hier]
'Pip vind je daar waar communicatie en pop-art in elkaar overlopen. Alsof je door een gallery loopt en in iedere nieuwe ruimte weer iets geweldigs ziet. Ze gebruikt haar creativiteit in alles, in denken, in vormgeving in gebruik van techniek. The forbidden Flagmoji, Turbine Made, denk anders, doe anders, gebruik alles wat technologie je te bieden heeft en de wereld is van jou, is de boodschap van Pip. Daar kunnen we wel iets mee!'
Lode Schaeffer
Executive Creative Director / Founder Indie Amsterdam
namens jury Gouden Zaag / Golden Saw
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Dentsu Lab Amsterdam focust op mensgerichte innovatie
- ANWB brengt woonverzekeringen tot leven met Buddy
- ANWB Private Lease en Marktplaats winnen bij ADCE in Barcelona
- Van Geloven kiest Joe Public als nieuw bureau
- Gardeners lanceert Impact hub voor merken
- Van ‘gewoon beginnen’ tot social-first agency
Laatste Nieuws
- Esther van Vliet & Steffi Boom... 05-12-2025
- Louis gaat met kerst op avontuur04-12-2025
- De Beren kiest OK als creatief partner04-12-2025
- Nieuwe campagne voor divers De Pijp04-12-2025
- Dentsu lanceert PR-propositie02-12-2025
- 113-campagne stelt de ongemakkelijke... 01-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

