ANWB Private Lease en Marktplaats winnen bij ADCE in Barcelona

- Bureaus
- 21 nov 2025 @ 21:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 21 nov 2025 @ 21:00
- Peter van Woensel Kooy
Tijdens de 34e editie van de ADCE Awards, de jaarlijkse verkiezing van het beste Europese creatieve werk, zijn zojuist twee Nederlandse inzendingen in de prijzen gevallen: voor ANWB en Marktplaats. De 2025 ADCE Grand Prix ging naar 'Birds Never Forget To Fly' voor PSP pharma (foto).
De Art Directors Club of Europe verenigt 24 creatieve Europese verenigingen en is onderdeel van The One Club for Creativity. Jaarlijks brengt het platform het beste lokale werk uit heel Europa samen en biedt een uitgebreid festivalprogramma onder de naam ADCE Creative Week dat plaatsvond in 'DHub' in Barcelona. De Nederlandse partner is de ADCN.
De bij de twee Nederlandse winnaars betrokken bureaus Happiness Amsterdam en Fitzroy werden beiden onderscheiden tijdens de awardshow vanavond. Happiness Amsterdam won naast 'Silver' in Integrated Campaigns for Commercial Brands ook de ADCE Green Star Award met 'Nothing as lovely as another child's toy' voor Marktplaats. Hieronder het case-sheet. De prijs wordt toegekend aan werk dat bijdraagt aan duurzaamheid, circulariteit en milieubewustzijn.

Case-sheet Green Star
Fitzroy (onderdeel van United Playgrounds) ontving 'Gold' in de categorie Branded Content voor 'Racing Offers' voor ANWB Private Lease. Deze campagne werd volgens de jury onderscheiden vanwege de creatieve manier waarop content, merk en doelgroep werden samengebracht.
Hoofdprijswinnaar 'Birds Never Forget To Fly' is gemaakt in Georgië, dat zich volgens de jury bevindt in een van de moeilijkste periodes uit zijn recente geschiedenis, met massale protesten en tientallen politieke gevangenen. 'Deze campagne maakte dit zichtbaar met een film die volledig vanuit de gevangenis werd geregisseerd en verteld. Ondanks beperkingen en een verbod op pro-regeringszenders bereikte de film meer dan tien miljoen kijkers, ontketende hij een landelijk debat en groeide hij uit tot een krachtig symbool van vrijheid en veerkracht. PSP koos er bewust voor om deze boodschap te delen op Onafhankelijkheidsdag, als duidelijk statement voor vrijheid op een moment dat het ertoe doet.' Meer info over deze impactvolle film van Playmakers / Tbilisi staat [hier] op Insta.
Een overzicht van alle ADCE-winnaars is [hier] te vinden.
Over de prijs
De 2025 ADCE-jury, bestaande uit 60 'toonaangevende' creatieve professionals uit 22 Europese landen, beoordeelde het werk eerst tijdens een virtuele ronde en kwam vervolgens in Barcelona bijeen om de beste creatieve inzendingen uit Europa te bespreken. In totaal werden dit jaar 653 inzendingen uit 25 landen ingestuurd, waarvan 133 werken werden genomineerd, 32 Gold-, 58 Silver- en 92 Bronze-awards werden uitgereikt; en daarnaast vier speciale awards werden toegekend.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Volkswagen en TeamNL lanceren campagne ‘Hey, is dat niet?!’
- Centraal Beheer start campagne om bewustzijn over pensioen te...
- Wegenwacht richt pijlen op jongere doelgroep
- VGZ zet met nieuwe campagne aan tot denken
- Nieuwe merkcampagne BPD: luisteren bouwt buurten
- Closed on Monday kiest Sheltersuit na pitchtraject
Laatste Nieuws
- ANWB Private Lease en Marktplaats... 21-11-2025
- Van Geloven kiest Joe Public als... 21-11-2025
- OK Creative Agency lanceert... 21-11-2025
- Herpositionering versterkt rol WTC... 21-11-2025
- The Social Hub kiest voor UM20-11-2025
- FMI rebrandt naar Sour Supplier19-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

