Hoe een lokaal verhaal met nationale impact zorgt voor een verdubbeling in merkvoorkeur

- 18 nov 2025 @ 15:12
- Sales
Een zelfgekookte maaltijd is zelden alleen maar eten. Het is een moment van verbinding. Dat is ook de overtuiging van Stichting Thuisgekookt, een platform waar mensen koken voor een buur. Supermarktketen PLUS zag hier de perfecte kans om hun positionering ‘Goed eten voor de hele buurt’ tastbaar te maken.
Met indebuurt.nl kregen authentieke verhalen achter de voordeur lokale relevantie én zichtbaarheid. Het AD gaf de verhalen de landelijke schaal. Tv-kok Sharon de Miranda werd het gezicht van de campagne. Zij vertelt over deze unieke samenwerking die échte impact creëerde, zoals een verhoging van 14% in positieve houding richting PLUS, 11% in merkoverweging en een verdubbeling in merkvoorkeur. Ook steeg het lokale- en maatschappelijk betrokken imago van PLUS met +17%.
De kracht van de lokale context
Het begon met een simpele vraag: wat betekent ‘goed eten voor de hele buurt’ nu echt? Om dat te ontdekken, ging Sharon op bezoek bij thuiskoks en mensen die via Stichting Thuisgekookt een maaltijd ontvangen. De campagne bracht authentieke, lokale verhalen van buurtbewoners in beeld, binnen de vertrouwde context van het lokale platform indebuurt.nl. Precies daar waar de verhalen vandaan kwamen: dichtbij en herkenbaar.
'Het mooie is dat het echte verhalen zijn', vertelt Sharon. 'Het is de waarheid. Het is niet een fantasie, het is geen act of toneelstukje. Het is het dagelijks leven van echte mensen die hun verhaal delen.' Het zijn deze menselijke momenten, vastgelegd in branded verhalen, die de ware impact van de stichting lieten zien.
Van lokale relevantie naar nationaal bereik
Om de lokale verhalen ruchtbaarheid te geven, kregen ze via het bereik van AD een nationaal podium. 'Mensen wisten niet dat dit initiatief van Stichting Thuisgekookt bestond. Ze moesten het weten', licht Sharon toe. En dat gebeurde. De combinatie van lokale verankering en nationale schaal zorgde voor een effect dat niet te missen was. 'Ik kreeg veel leuke reacties. Ook van mensen die zeiden "Ik word gespamd"', vertelt ze lachend. 'Toen dacht ik: ja, dat was de bedoeling!'

Een verhaal dat de merkvoorkeur meer dan verdubbelde
De impact van de campagne reikte veel verder dan alleen zichtbaarheid en vertaalde zich in indrukwekkende resultaten voor PLUS. Het verhaal is het perfecte voorbeeld van de kracht van branded content bij DPG Media. Echte storytelling raakt. Wanneer zo’n authentiek lokaal verhaal wordt verteld in een betrouwbare context en vervolgens de schaal krijgt dankzij het netwerk van DPG Media, wordt het niet alleen gezien, maar ook omarmd. Zo creëer je een verhaal met échte impact.
-
Sales
- Werkt bij: BBP Media
- Functie:
- Website:
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Goud voor Kruidvat en AH bij Effie Awards
- De gedragsladder van Interpolis geeft maatwerk
- Paulien Cornelisse wint NS Publieksprijs 2025
- KPN wint wereldtitel met PR-campagne ‘Stukje van mij’
- Nieuwe voorzitter en bestuurslid voor Stichting Reframe
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #7 met Kumasi-founder Lars Gierveld
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

