MarketingTribune is een vakblad voor de marketingprofessional. De primaire doelgroep bestaat uit beslissers in marketing zoals marketingdirecteuren en - managers, productmanagers en directieleden met marketing in hun portefeuille. Daarnaast is MarketingTribune interessant voor beïnvloeders in marketing zoals consultants en adviseurs.
Sales
[branded content] Waarom online events in 2021 een onmisbaar onderdeel zijn van je marketingplan
Als marketeer wil je jouw doelgroep aan je organisatie of merk verbinden. En één van de beste manieren om dat te doen is door een persoonlijke, face-to-face beleving te creëren.
[branded content] Onderzoek toont aan: de klantervaring blijft de belangrijkste onderscheidende concurrentiefactor, maar de klanteisen zijn door de crisis voorgoed veranderd.
Ongeacht aan wie bedrijven verkopen of diensten verlenen, allemaal navigeren ze door een landschap dat ze zich aan het begin van dit jaar niet konden voorstellen.
[branded content] ‘Kwalitatieve content is een vereiste om je te onderscheiden in de digitale markt’
Online marketing bureau Blauwe Monsters zag de afgelopen jaren de vraag naar kwalitatieve, geschreven content sterk groeien en heeft inmiddels ruim 150 klanten die content creatie afnemen. Aan het hoofd van de content afdeling staat een Neerlandica.
[branded content] Nieuwe tijden - nieuwe oplossingen
Wat hadden wij begin januari de vlinders in de buik. Een gevoel van gezonde spanning, adrenaline en heel veel positieve energie. Er lag een jaarkalender op tafel waarin ons mooie vak in de meest brede zin van het woord uitgedaagd zou gaan worden.
[branded content] Held op sokken voor een betere wereld
Dit verhaal begint onder water waar kilometers visnetten op de zeebodem liggen en daar veel schade aanrichten. Vrijwilligers duiken deze netten op en het mooie is dat ze verwerkt worden tot garens en uiteindelijk tot mooie, comfortabele sokken.
[branded content] Printplaza brengt eenvoud in complex drukwerk
Benchpool pioniert met een zakelijk bestelplatform voor complex drukwerk: Printplaza is de naam en ons land heeft de primeur. “Binnen vijf minuten kunnen bedrijven hun drukwerk bij ons bestellen.
[branded content] Vodafone Business en Content Guru adviseren: Maak klantcontactfunctionaliteit onderdeel van iedere werkplek
Iedere medewerker is een medewerker klantcontact. Zeker in deze tijd, waarin fysiek contact tot een minimum wordt beperkt en alles digitaal verloopt. Dan is de manier waarop klanten worden geholpen nog belangrijker. Daarom integreert Vodafone Business in de online werkplekken die het bedrijf aanbiedt standaard ook klantcontactfunctionaliteit. Onder de motorkap draaien veelal de storm-services van Content Guru.
[branded content] Hoe America Today de klant centraal zet met slimme data
Tijdens deze coronaperiode zien veel retailers een verschuiving van offline naar online shoppen. Dat leidt tot veel creatieve en vooral slimme oplossingen in de sector. Zo ook bij America Today en hun recent aangekochte merk CoolCat. Met een goed ingericht IT-landschap verzamelt de kledinggigant slimme data uit verschillende hoeken. De inzichten die ze daarmee verkrijgen, zet het bedrijf nu handig in voor een veelzijdige aanpak die moet leiden tot de ideale klantbeleving. We spreken erover met Martin Bless, die zich als product owner van America Today en CoolCat bezighoudt met de techniek achter de e-commerce.
[branded content] Effies anders?
In de vakbladen staat deze week waarschijnlijk ongeveer hetzelfde artikel over de Effie als in de afgelopen jaren. Grote winnaar, zoveel keer goud, zilver, brons. Hoge niveau, de kritische jury, quote van de voorzitter. Ook op social media delen we waarschijnlijk hetzelfde als vorig jaar en taggen we het hele team. Dat team zit thuis blij te wezen en viert haar succes in een app-groep met emoticons van champagneflessen, gebalde vuisten en vol dankbaarheid gevouwen handen. Want dat is echt wat anders, we vieren het niet samen. De jury heeft weer gesproken, de Effie is gewonnen maar wat we dus in essentie missen is de ervaring, de beleving. Die ervaring is dus àlles.
[branded content] Nieuwe merkstrategie van Zandbeek: Het is tijd voor NHA Thuisstudies
Een ingrijpende reorganisatie in 2018 was voor opleider NHA ook het moment voor een nieuwe merkstrategie. Doel: een grotere naamsbekendheid creëren en nummer 1 in thuisstudies worden. Marketingbureau Zandbeek uit Eindhoven ontwikkelde een integrale marcomstrategie en nieuwe merkbelofte voor de opleider: ‘Dit is jouw tijd.’
[branded content] Marketeers: draai aan de knoppen om met je campagne te experimenteren
Als een crisis de markt opschudt, liggen er voor échte ondernemers kansen voor het oprapen. Retail strateeg Dimitri van der Ark ziet om zich heen voorbeelden van hoe het correct inzetten van een goede marketingmix bedrijven sterker uit de coronacrisis kan laten komen. Ook kan het inschatten van KPI’s zoals ROI marketeers leren wat werkt, en hen helpen een investering, ook in onzekere tijden, aan te durven.
[branded content] Duurzame samenwerking voor energiebesparing
Eén energieloket voor 15 gemeenten, maar met ieder een eigen webshop, eigen mailingen en tegoedbonnen: hoe zorg je dan voor een vlekkeloze uitvoering? Groene Groei koos voor Sidekix en had er geen moment spijt van. Directeur Ralf Klop van Groene Groei en account manager Niall McColm van Sidekix lichten het toe.
[branded content] Een merk moet je horen, zien en ruiken
In veel winkels hoor je muziek, zie je informatie op digitale schermen en misschien is er zelfs een speciaal geurtje. Maar past het allemaal wel bij elkaar? En vooral ook: past het bij de gewenste merkbeleving? Mood Media is wereldleider in zintuigelijke marketing in retail en hospitality en wat zij het liefste willen is bedrijven helpen bij een complete strategie.
[branded content] Digital Out-of-Home kan marketeer juist verrassen
Digital Out-of-Home (DOOH) is een medium volop in ontwikkeling, dat marketeers in staat stelt om specifieke doelgroepen te bereiken met innovatieve technologie. Mariëlle Besselink, Marketing & Business Development Manager, en Maarten Duijne, Digital Sales Manager, van Exterion Media leggen uit hoe DOOH perfect bijdraagt aan het bereiken van specifieke doelgroepen.
[branded content] Breaking the newsfeed - Interview with Mike Blake-Crawford on The Future of PR, Marketing & Tech
In light of the Meltwater Digital Summit: the Future of PR, Marketing & Tech, we interviewed one of our keynote speakers, Mike Blake-Crawford from Social Chain. He is known to have helped big brands with ‘breaking the newsfeed’. One of the central questions he has been focussing on for years is “What exactly is it that makes people stop scrolling, sit and engage with a brand's social media profile?” During the Meltwater Digital Summit he will answer this question and uncover the best strategies to stand out - and break the newsfeed. As a warm up for the summit, we already asked him some questions on the most important changes of this volatile year and how to prepare for 2021.
[branded content] De emotionele opbrengst van N=5
Veel foodmerken leggen de functionele voordelen van hun producten te veel uit, vindt Bastiaan Weers, co-auteur van het boek Power Brands 2.0. Die makkelijke, veilige manier van communiceren appelleert niet aan de oer-emoties van mensen. Hierdoor raakt het de ontvanger niet en is het vaak inwisselbaar. Hij legt uit hoe het wel kan.
[branded content] 25 jaar Hart Voor De Zaak: ‘Kruisbestuiving is onze grootste kracht’
Het Leidse full-service bureau Hart Voor De Zaak gaat 14 november haar 25e jaar in. Terwijl de wereld en het marketingvak in die tijd radicaal veranderden, blijft Hart Voor De Zaak datgene doen waar ze al die jaren goed in zijn geweest: de doelen van de klant realiseren met relevante communicatie gericht op de juiste doelgroep.
{branded content] “We hebben nu 100% meer inzicht in wie onze klant is”
De logistieke e-commerce ontwikkelt zich razendsnel. Data en algoritmes voorspellen wat de klant bestelt en waar het bezorgd moet worden. Nu digitale grenzen elke dag worden verlegd, groeit de behoefte aan klantinzicht. Zo ontdekte webwinkel Verf.nl de voordelen van het gebruik van data en koppelde segmentatieprofielen aan hun CRM-systeem. “Die inzichten konden we direct inzetten voor onze reclames.”
[branded content] Total Gas & Power Nederland zet in op duurzame sales
De energiemarkt is een complexe wereld waarin leveranciers, distributeurs, verkooporganisaties en allerlei tussenpartijen de moordende concurrentie te lijf gaan. En met succes, want in 2019 stapten maar liefst 1,7 miljoen consumenten over van energieleverancier. Korina Baar (Total Gas & Power Nederland) en Aylar Sheidaei (Arcum Marketing) trekken als ‘business partners’ het succes in twijfel. Samen werken ze aan een duurzame energiemarkt. En dan hebben ze het niet alleen over groene energie, maar vooral over een duurzame verhouding tussen ‘overstappen’ en ‘klantbehoud’. Software speelt daarin een belangrijke rol.
[branded content] ‘Van de stagiaires tot het leiderschapsteam, iedereen hier is pionier’
Online marketingbureau PI Marketing uit Den Bosch, dat binnenkort 10 jaar bestaat, heeft flinke ambities. Met een nieuwe organisatie, nieuwe strategie en een rebranding wil het binnen 5 jaar van 50 naar 500 klanten groeien. ‘We hebben nog nooit aan sales gedaan.’
‘In alles wat we doen, zijn we één met de klant’
Natuurlijk gaat COVID-19 niet aan de deur van gracious voorbij, maar de ambities van dit full-service digital agency in Den Haag en Amsterdam lijden er niet onder. Integendeel. Na dit ‘verloren’ jaar is en blijft de blik gericht op 2021 en verder. Meer groei, meer mensen, meer klanten en verdere internationale expansie. In gesprek met Zakaria Amlal, CEO van gracious: ‘We willen heel graag op de shortlist komen van internationale merken. Hierbij de uitnodiging aan die merken, daag ons uit en laat je verrassen.’
[branded content] De heilige graal van elke CMO
Het creëren van een voorspelbare en schaalbare marketing organisatie is de heilige graal van elke CMO. Je wilt als CMO dat jouw marketing teams niet ad-hoc werken, maar voorspelbaar. Herhaalbaar. Met vaste werkwijzen, in een vaste structuur, waarbij ze consistent resultaten halen.
[branded content] Experience driven communication raakt mens en merk
Voor communicatiebureau The Oval Office was het tijd om de eigen visie opnieuw te verwoorden. Experience speelde altijd al een rol in hun campagnes maar is nu echt het uitgangspunt geworden: ‘We make people experience brands and brands experience people.’ Wouter Boits en Bart van Wanrooij, respectievelijk CEO en Managing Director van The Oval Office, vertellen waarom zij gewoon de beste willen zijn in Experience Driven Communication.
[Branded Content] "Het enige wat ertoe doet is hoe de klant zich gedraagt"
Kitty Koelemeijer is hoogleraar marketing aan de Nyenrode Business Universiteit. Als expert is zij verbonden aan de contentspecial “Innovatie in e-commerce” van PostNL . Haar expertise ligt op het gebied van innovatie, marketing, e-commerce en retail management. Naast schaalvergroting en een steeds intensievere samenwerking tussen e-commerce-partijen voorziet ze dat voice-commerce een grote vlucht gaat nemen. “Sprekende apparaten gaan het consumentengedrag direct beïnvloeden.” PostNL sprak met haar over innovaties in logistieke e-commerce.
Hoe blijf je in deze tijd als marketeer voorop lopen?
Marketeers worden continue geconfronteerd met grote veranderingen én met klanten die steeds hogere verwachtingen hebben. AI, dynamische content en realtime contact zijn de uitdagingen die ze aan moeten gaan om concurrerend te blijven.
[branded content] Goede verhalen verbinden
Contentmarketing heeft in de loop der jaren een steeds belangrijker plek gekregen in de marketingmix van merken. Dat wil echter niet zeggen dat de groei eruit is. “In tegendeel. Doordat we steeds meer data en ervaring hebben en steeds meer leren over wat mensen graag willen lezen, zien of horen, kunnen we de effectiviteit steeds verder verhogen.” Een gesprek met het gloednieuwe DPG Brand Studio.
[branded content] Dutch Media Week: Een week lang inspireren en verrassen
Beeld en Geluid organiseert van 3 t/m 11 oktober 2020 met een groot aantal partners het mediafestival Dutch Media Week. Dutch Media Week toont de ontwikkeling van de media en de impact ervan op mens en maatschappij. In gesprek met programmamanager Herman Dummer over de nieuwe opzet van de week en waar de mediakansen voor bedrijven liggen.
[branded content] SEO blijkt waardevol specialisme
Het belang van SEO en organische vindbaarheid is dit voorjaar extra duidelijk geworden. Wie investeert in een solide SEO-basis kan namelijk veel beter meebewegen met de markt en is niet of minder afhankelijk van advertentiebudgetten. Blauwe Monsters legt als specialist graag uit hoe zij dat aanpakken.
[branded content] Ambassadeurs maken door het verrassingseffect
Hoe zorg je ervoor dat klanten 10 jaar lang fan van jouw merk blijven? Swiss Sense wilde een stap extra zetten, bedacht een plan en vond met een lokale samenwerking hiervoor de uitvoering. In gesprek met slaapspecialist Swiss Sense en marketingfulfilmentbedrijf Sidekix.
[branded content] “Het roer moest om, stil blijven zitten is niets voor ons”
Medio maart ging zowel de toeristische sector als de zakelijke markt op slot door de opmars van het coronavirus. Corendon Hotels & Resorts bleef niet bij de pakken neerzitten en gooide het roer om. Zij besloten om favoriete buitenlandse vakantiebestemmingen naar Nederland te halen. De grote vraag hierbij luidde: hoe haal je de Nederlander over om vakantie in eigen land te laten vieren? Met die uitdaging ging Yellowgrape voor Corendon aan de slag.
[branded content] 'Kracht Adeptiv zit in synergie tussen verschillende bedrijfsonderdelen'
Hoe houd je je staande in een steeds meer versnipperd medialandschap, waar trends zich razendsnel opvolgen en waar het vechten is om elke klant? Customer journey marketinggroep Adeptiv onderscheidt zich door de gehele customer journey te doorgronden en zet met behulp van data, technologie, automatisering, strategie, creatie en campagnemanagement een unieke propositie in de markt.
[branded content] Direct mail inzetten om Generatie Y&Z te bereiken? Experts leggen uit waarom
Wie als marketeer jongeren wil bereiken, heeft méér instrumenten tot zijn beschikking dan de gebruikelijke online tools. Geadresseerde marketingcampagnes door de brievenbus, ofwel direct mail, werken namelijk prima voor generaties Y&Z. Experts René Boender en Nina Hoek van Dijke leggen uit waarom.
[branded content] ‘Vooral de informatie rond de verzending maakt het verschil’
Vince Design is een toegankelijke dropship-leverancier van designmeubels. Via de eigen webshops, de winkels en zo’n 160 andere dealers werden in 2019 al 350.000 items verkocht. Sinds augustus van dit jaar verlopen alle verzendingen via PostNL. Of het nu gaat om een klein lampje, een flink bankstel of een pallet vol artikelen.
[branded content] Van geen kennis naar 2 jaar op rij 300% groei
“Wij zijn een atypische webshop: we zijn vooral een productiebedrijf, groot geworden in staalproducten als bewapeningsproducten en hekwerken. We zagen kansen voor online verkoop van hekwerken op de consumentenmarkt. Het begon als een reis met onbekende bestemming, maar het is nu serieuze business met jaarlijks 300% groei.”
[branded content] Op zoek naar het raakvlak tussen mens en merk
Zet de twee creative directors van contentmarketingbureau The Post en digital agency FIZZ samen aan (de digitale) tafel en je merkt meteen waarom de bureaus besloten hebben om intensief te gaan samenwerken. Ze spreken dezelfde ‘taal’ en vullen elkaar naadloos aan.
Het geheim van marktleider Qmusic
Hoera! Sinds de laatste meting mag radiozender Qmusic zich voor het eerst sinds de oprichting in 2005 marktleider noemen in de belangrijke doelgroep 20 – 49 jaar. Programmadirecteur Dave Minneboo vertelt over de strategie die al jaren hetzelfde is: bij alles de luisteraar centraal zetten. Customer centricity zit bij Q al diep in het DNA verankerd.
[branded content] B2B online marketing: content en cijfers
De online marketing voor B2B hobbelt nog een beetje achter B2C aan. Bedrijven met andere bedrijven als klant realiseren zich nog onvoldoende dat het inkoopproces steeds meer online plaatsvindt. Dat betekent dat serieus werk gemaakt moet worden van de B2B-klantreis en Blauwe Monsters weet daar als bureau voor online marketing alles van.
[branded content] Campagnes tijdens corona: empathisch én commercieel
Campagnes in coronatijd. Wat kan wel en niet? Sinds corona de wereld op zijn kop zette, vragen marketeers zich wereldwijd af wat nog kan en mag in hun campagnevoering. Een boodschap van het hart zorgt nog steeds voor succes. Lees hoe andere ondernemers dit aanpakken.
[branded content] Geef je kennis een boost deze zomer
Wil jij deze zomer jouw kennis te vergroten? Beeckestijn Business School organiseert ook dit jaar weer de Summerschool. Volg in juli & augustus een training of masterclass zodat je weer helemaal up-to-date bent!
[branded content] Uw loyaliteitsprogramma als drijvende kracht voor verandering - wat kunnen we beter doen na deze pandemie?
De uitbraak van het coronavirus in december 2019, dwong ons om collectief ons leven te herzien - de manier waarop we werken, communiceren, ontspannen en voor elkaar zorgen is drastisch veranderd.
[branded content] Merkpositionering met archetypes. Welk karakter laat jouw merk zien
Het karakter van je merk. Als jouw merk een persoon was, zou dat dan een held zijn? Een rebel? Een wijs man? Dit lijkt een gekke vraag. Maar om een sterk merk te bouwen, is het antwoord heel belangrijk!
Schiphol blijft uniek - ook straks
Gemiddeld lopen reizigers op Schiphol na het inchecken en de securitycontrole ruim twee uur over de luchthaven. Zodra de controles achter de rug zijn, hebben zij alle tijd en staan zij open voor bestedingen. Hoe zet je het Out of Home medium zo in dat zowel reizigers als merken er blij van worden?
[branded content] Leid je organisatie door de digitale transformatie
We zitten midden in de digitale revolutie. Voor ieder bedrijf is het zoeken naar een eenduidige visie. De nieuwe post-master opleiding Digitale Transformatie & Organisatie helpt je bij het creëren van een roadmap voor jouw organisatie.
- AlgemeenWeblog column Goed idee is halve werkNieuws Supermerk 9 Storytelling De kracht...Nieuws Marketing the Rainbow 2 Skyy is the...Nieuws Creatief Frankey schaatst...Weblog column RijmelarijWeblog [column] Brandr 5: De invloed van...
- B2BNieuws Laura van Gessele relatiemanager bij...Nieuws Voordragen MoAwards 2021 geopendNieuws Elske Vugts wint 1e verkiezing Beste...Weblog Autorijden hoeft niet duur te zijn Nieuws jong in marketing Maud Olieslagers...Nieuws Monitor Consumentengedrag: meer...
- BureausNieuws Daan Roosegaarde en MediaMonks tonen...Nieuws Mad. Avenue wint internationaal...Nieuws Campagne: hoe klinkt Amsterdam?Nieuws KVK kiest voor Kumpany Nieuws Staud Studios fuseert met MediaMonksNieuws Mobiel.nl kiest voor Open Now
- ContentmarketingWeblog 6 grote contentuitdagingen 2021Weblog 2021: we weten amper wat ons te...Weblog 7 tips voor een ijzersterke...Weblog Zin in 2021Weblog Een zusterbedrijf in content is als...Nieuws ‘Kwalitatieve content is een...
- DesignNieuws NPO lanceert NPO Kennis in co...Nieuws visuele identiteit Gerse huisstijlNieuws Nieuwe merkidentiteit uitzendbureau...Nieuws In Return duurzaam alternatief voor...Weblog [column] De spagaat van T-MobileNieuws Stem mee Wie gunt u een jaar lang...
- Food en RetailNieuws [video] Thoughtful Thursday met op...Nieuws Marketing Breakfast Club presenteert...Weblog [column] Comeback kid: de bezorger!Nieuws Marktaandeel Albert Heijn groeit...Weblog [column] Sterke merken aan het werkNieuws Marketeer Martijn Slebus over Dry...
- MediaNieuws Radio 538 lanceert de Avondklokshow Nieuws Tessa van der Starre nieuwe CEO...Nieuws TV-bestedingen e-commerce stijgen...Nieuws Talpa Network grootste radiogroep in...Nieuws Anti-Verkoeijen column zet kwaad...Nieuws Readly: digitale magazines meer dan...
- Online MarketingNieuws [big data] Jack Ma opgedokenNieuws Wijnand Jongen weg bij Thuiswinkel.orgNieuws onderzoek Van Customer Experience...Weblog [column] Waarom veel eigen...Nieuws Waarom online events in 2021 een...Nieuws Augmented reality app voor...
- SponsoringNieuws Onderzoek: voetbalsponsoring is zeer...Nieuws Swapfiets en Team Jumbo-Visma gaan...Nieuws KNLTB verlengt met Pink Elephant Nieuws Vrienden van Amstel: 20 artiesten in...Nieuws Hoofdsponsor Ziggo verlengt...Nieuws Sven Kramer Academy en TVM sluiten...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

XSAGA

XSAGA

VBO

BBP Media

HAN

Effenaar

DAK Intermediairscollectief

Today Designers B.V.

KlantenService Federatie

Genesys
MarketingTribune Events
- 22jan 2021
Inschrijven Shopping Awards 2021
- 25mrt 2021
Uitreiking Shopping Awards
- Toon alle events »