MarketingTribune is een vakblad voor de marketingprofessional. De primaire doelgroep bestaat uit beslissers in marketing zoals marketingdirecteuren en - managers, productmanagers en directieleden met marketing in hun portefeuille. Daarnaast is MarketingTribune interessant voor beïnvloeders in marketing zoals consultants en adviseurs.
Sales
[branded content] ‘New York Pizza is hét perfecte merk om te experimenteren met innovatieve online marketingacties’
Het geheim van de langdurige samenwerking tussen New York Pizza en de Level Up Group? De focus van het online marketingbureau op nieuwe ontwikkelingen en het Nederlandse pizzamerk dat experimenteren niet uit de weg gaat.
[branded content] Zo ontwerp je een succesvolle direct mail
Hoe bepalend is de vormgeving van je direct mail voor het succes ervan? En welke vormgevingskenmerken hebben het meeste effect? MetrixLab heeft hier onlangs in opdracht van PostNL onderzoek naar gedaan. Daaruit blijkt dat met aandacht vormgegeven direct mail positief opvalt. Het is dus zeker interessant je te verdiepen in de verschillende uiterlijke kenmerken en de keuzemogelijkheden.
[branded content] Prijsstrategie: Hoe bepaal je in deze tijd de juiste prijs?
Het is geen geheim dat het leven de afgelopen maanden fors duurder is geworden. Sinds de invoering van de Euro is de inflatie niet zo sterk gestegen als nu. De eurozone was in april 2022 goed voor een inflatie van 7,5 procent. Nederland deed er met 11,2 procent zelfs nog een schepje bovenop. Mensen voelen dat in hun portemonnee in de supermarkt en in de overige winkels, maar ook op een structurelere basis aan de energierekening.
[branded content] Word toekomstbestendig: tips van experts om jouw first-party data strategie op te zetten
Het kader waarin datagedreven marketing wordt toegepast zal in 2023 drastisch gaan veranderen. Ingegeven door de aangescherpte privacywetgeving zal de manier waarop bedrijven klantgegevens kunnen verzamelen, duidelijke grenzen krijgen. Met het verdwijnen van third-party cookies verandert daarmee de manier waarop klanten met gepersonaliseerde informatie bereikt kunnen worden. De noodzaak tot het creëren van een first-party data strategie is daarmee hoger dan ooit tevoren. Hoe ziet zo’n strategie eruit en wat heb je nodig om jouw strategie op te zetten? Leer van de tips van experts.
[branded content] Metaverse: een toekomst visie die steeds concreter wordt
De term ‘Metaverse’ zie je steeds vaker in het nieuws voorbij komen. Er zijn veel ontwikkelen en de aandacht groeit. Wat is het precies? Wat zijn de ontwikkelingen? En welke toepassingen zijn er voor marketing? Ontdek het in dit artikel.
[branded content] Traineeships belangrijk wapen in strijd om marketingtalent
De vraag naar marketingtalent is enorm. Door de krapte op de arbeidsmarkt blijven veel vacatures onvervuld en laait de strijd om talent alleen maar verder op. Hoe vind je in deze tijd talent? En hoe ga je om met het gat tussen opleiding en de praktijk?
[branded content] Vergroot je klantenbinding in elke fase van de customer journey met een loyaliteitsprogramma
Yes, je hebt weer honderd nieuwe klanten binnengehaald! Een goed gevoel, want die wervingscampagne heeft veel tijd en aandacht gekost. Maar wees eens eerlijk? Heb je in diezelfde periode net zoveel aandacht besteed aan je bestaande klanten? Uit onderzoek blijkt dat een nieuwe klant binnenhalen minstens zes keer zoveel kost als een bestaande klant houden. En wat heb je aan nieuwe klanten, als je bestaande klanten intussen vertrekken naar de concurrent?
[branded content] Zo laat je je brand assets voor jouw merk werken (en niet voor je concurrenten)
Nog geen vijf jaar geleden haalde menig marketeer de schouders op bij de term distinctive brand assets. Vandaag de dag voeren ze de groeistrategie van elk groot merk aan. En dat is niet zonder reden: als er iets is wat zich de motor achter merkgroei mag laten noemen, dan zijn het wel brand assets.
[branded content] Hoe SEO A/B-testen Blokker helpt om te groeien
Blokker vaart online een ambitieuze koers. Komend jaar heeft de retailer een forse digitale groei als doel gesteld. Een belangrijke rol is weggelegd voor het vergroten van het organische verkeer. OrangeValley part of BlueWaveDigital helpt Blokker met zijn innovatieve SEO A/B-testmethodiek om het maximale uit optimalisaties te halen.
[branded content] Duurzaam en efficiënt beeldmateriaal creëren met CGI
Voor design sanitair-specialist Mastello maakt Hippo Creative Studios beelden met behulp van een digitale beeldtechniek (CGI). Daardoor kan je op een duurzame en schaalbare manier sfeerbeelden tonen van badkamers die perfect te integreren zijn in de marketingcommunicatiestrategie.
[branded content] Dit zijn de 15 snelst groeiende beroepen volgens LinkedIn
Wat hebben een gynaecoloog, data engineer en specialist talentwerving gemeen? De vraag naar professionals met deze drie functies is snel gegroeid. Samen met 13 andere functies vormen zij de lijst #BaneninOpkomst van LinkedIn.
[branded content] MarketingOps: een betere stroomlijning van jouw marketing operatie
Marketing Operations, MarOps of MarketingOps je hebt er misschien al eens over gehoord of gelezen, maar wat is het precies? En waarom breekt het juist nu door? In dit artikel nemen we je mee in deze nieuwe discipline binnen marketing.
[branded content] Online marketeers profiteren van handel in cryptovaluta
Het zijn gouden tijden voor online marketeers. Niet alleen omdat we steeds vaker online zijn en ons algehele koopgedrag ook steeds vaker naar het internet verplaatsen, maar ook omdat er tal van nieuwe producten zijn die zich vrijwel uitsluitend op de online gemeenschap richten. Het meest treffende voorbeeld hiervan is wel de handel in cryptovaluta.
[branded content] Een gestroomlijnde customer experience in een online samenleving
We leven in een tijd waarin klanten verwachten op hun wenken te worden bediend. Maar liefst 84% van de klanten zegt dat ze behandeld willen worden als een persoon. Digitale personalisering en tot in finesse relevante content kunnen bieden, is key!
[branded content] De toenemende automatisering van ads: wat zijn de mogelijkheden?
Big Tech partijen investeren zwaar in AI en Machine Learning. Hierdoor ontstaan nieuwe mogelijkheden om je het opzetten en optimaliseren van advertenties te automatiseren. Van handmatig naar automatisch, wat zijn de mogelijkheden?
[branded content] Van MarOps tot de metaverse, dit zijn de 5 marketing trends voor 2022
Elk jaar ontstaan er nieuwe uitdagingen en kansen binnen digital marketing. Welke trends en ontwikkelingen gaan dit jaar bepalend zijn? Ontdek in dit artikel de vijf belangrijkste trends uit het trendrapport van Beeckestijn Business School.
[branded content] 5 redenen om juist nu te starten met een opleiding
Als expert op het gebied van marketing wil je jezelf voortdurend blijven uitdagen. Het fijne aan marketing zit in het feit, dat dit vakgebied zich op hoog tempo ontwikkelt. Juist die ontwikkelingen zijn een goede reden om te denken aan het periodiek volgen van opleidingen.
[branded content] Steeds meer reclame gemaakt voor online vergelijkingstools
Vergelijk je zorgverzekering en krijg een gratis elektrische tandenborstel. Het is één van de marketingcampagnes die je momenteel langs de kant van de snelweg en op televisie terug ziet komen. Online vergelijkingstools voor het vergelijken van onder meer verzekeringen zetten massaal in op nieuwe marketingcampagnes.
[branded content] Datagedreven en cookieloos aan merkbetrokkenheid werken
Moderne marketeers weten klantdata vandaag de dag slim om te zetten in gepersonaliseerde ervaringen, waardoor klanten het gevoel krijgen dat zij begrepen worden in hun wensen en behoeftes. De vraag is wel actueel hoe deze datagedreven marketing gaat uitpakken in een cookieloze wereld. Eigen data worden steeds belangrijker, en dit dwingt marketeers razendsnel aan de slag te gaan met een first-party datastrategie!
[branded content] Media Info Groep blijft continu in beweging
Om communicatieprofessionals optimaal te kunnen blijven bedienen nam Media Info Groep op 8 november het nieuwe media·web in gebruik. De ontwikkeling van deze portal kwam tot stand op basis van de input van een diverse klantgroep. “De eerste reacties zijn uiterst positief en we blijven gestaag doorontwikkelen. Want we willen natuurlijk onze status van meest complete mediamonitoringspartij behouden en waar mogelijk verder uitbouwen,” zo vertelt projectmanager Fenno van der Velden.
[branded content] Wat zijn de vijf belangrijkste digital marketing trends voor 2022?
De laatste maand van het jaar is aangebroken. Tijd om vooruit te blikken op 2022. Dat de wereld van digitale marketing zich continue ontwikkelt, is ondertussen wel bekend. Maar welke uitdagingen en kansen staan ons in 2022 te wachten?
[branded content] Loyaliteit maakt juist nu het verschil
Comarch presenteert in een webinar op 14 december enkele resultaten uit een grootschalig onderzoek naar klantloyaliteit in de Benelux. Zij doen dit samen met hun partner We Can Marketing die vanuit hun eigen jarenlange ervaring in CRM & loyalty praktische tips en kennis delen. “Loyaliteit vergroten en versterken is voor iedere organisatie bereikbaar.”
[branded content] Customer Loyalty: Veel meer dan enkel punten sparen
Een meerderheid van de consumenten (64%) staat niet onwelwillend tegenover het delen van persoonlijke gegevens met bedrijven, maar ze willen er wel wat voor terugzien. En gemiddeld hebben consumenten zo’n 13 tot 14 klantenkaarten, maar voelen zich slechts aan twee of drie merken loyaal. Wat dit betekent voor het opzetten en verbeteren van loyalty programma’s vertellen Comarch en We Can Marketing op dinsdag 14 december tijdens hun webinar.
[branded content] Ook in 2022 kies je weer voor Ster reclame
Radio- en televisiecampagnes voor de eerste maand(en) van 2022 kunnen alweer aangevraagd worden, en wij kijken uit naar het nieuwe jaar. Waarom je ook in 2022 weer voor Ster zou kiezen? We zetten het graag voor je op een rij.
[branded content] Vertrouwen in media essentieel voor merkeffecten gehele journey
Met Kees Wilbrink (Directeur Partnerships) en Dennis Hoogervorst (Teamlead B2B Research & Insights) van DPG Media bespreken we de rol van vertrouwen bij het effectief bereiken van doelgroepen door adverteerders.
[branded content] 10 digitale groeikansen volgens Zeo
De digitale wereld is constant in ontwikkeling, net als jouw bedrijf. Er zijn volop kansen om te groeien, maar misschien is niet meteen duidelijk waar ze precies liggen. Zeo, het toonaangevende digital commerce bureau uit Utrecht, zet 10 digitale groeikansen op een rij. Met voorbeelden uit de praktijk. Op naar de volgende groeifase!
[branded content] Ook bij direct mail zorgt personalisatie voor een significant groter effect
De effecten van personalisatie specifiek in direct mail waren in Nederland nog niet eerder onder de loep genomen. Vandaar dat MetrixLab onlangs in opdracht van PostNL onderzoek heeft uitgevoerd naar het effect van personalisatie in direct mail. En wat blijkt? Ook bij direct mail geldt dat het wel degelijk verschil maakt of je iemand persoonlijk benadert of dat je iedereen exact dezelfde boodschap stuurt.
[branded content] Geen dag zonder koffie door flexibele marketing fulfilment
Het eerlijke en duurzame koffiemerk YesPlease is de internationale koffiemarkt de afgelopen jaren in een rap tempo aan het veroveren. Het Nederlandse merk zette recent de stap naar de consumentenmarkt met allerlei verschillende koffie abonnementen. Hierbij hoort ook een andere aanpak van het logistieke proces, door partner Sidekix.
[branded content] Nood is dichterbij dan je denkt
Geen geld voor de huur, een pak wasmiddel of zelfs een maaltijd. Dat klinkt als iets wat mensen in verre landen overkomt. Toch is nood dichterbij dan je misschien denkt. Duizenden mensen in Nederland hebben te weinig geld om hun boodschappen te betalen.
[branded content] De toekomst van reclame is datagedreven
Tegenwoordig verwacht 72% van de klanten dat bedrijven begrijpen wat ze nodig hebben. Dat kan alleen als je je klanten goed kent en doorziet. Als marketeer een innovatieve, realtime interactie met je klant onderhouden en tegelijkertijd de privacywetgeving naleven, vraagt om de juiste interpretatie en inzet van waardevolle data. Om je deze kunst eigen te maken kun je handvatten gebruiken uit deze praktische gids voor datagedreven reclame.
[branded content] De juiste kennis & skills voor jouw organisatie of team
De ontwikkelingen binnen digitale marketing gaan hard. Dit zorgt voor kansen, maar stelt marketeers en organisaties ook voor uitdagingen. Hoe zorg je dat je de juiste kennis en skills in huis hebt? Zeker als je minder afhankelijk wil zijn van externe bureaus en in-housing hoog op de agenda staat.
[branded content] Supermarkt-netwerk biedt meerwaarde adverteerders
Exterion Media, onderdeel van Global Media & Entertainment Group, heeft met de overname van het Supermarkt-netwerk van Centercom begin oktober de customer journey van merken en bedrijven in belangrijke mate verrijkt. De consument kan nagenoeg overal en altijd op het juiste moment worden bereikt.
[branded content] “Menselijke interactie, dat blijft het belangrijkst”
Edwin Fluit, Sales Director bij Genesys, kijkt al reikhalzend uit naar het virtuele event G-Summit Benelux op 30 november waar hij samen met Michel Delfosse, zijn collega uit België, gastheer van mag zijn. “Het is een middag die je niet mag missen als je wilt weten wat er speelt in de markt, wat Genesys daarin nu al te bieden heeft en hoe onze partners kunnen helpen dit in praktijk te brengen. Met als bonus natuurlijk de inspirerende keynotes van fotograaf Jimmy Nelson en CX-specialiste Nienke Bloem.”
[branded content] Waarom CRM essentieel is voor een goede customer experience
Customer experience (CX) is hot en staat bij veel organisaties op de agenda. Terwijl Customer relationship management (CRM) minder populair is geworden. Maar kan een goede customer experience wel zonder CRM? Projecten omtrent customer experience worden veelal gestart zonder dat de klantdata op orde zijn. Dat is een grote strategische fout, want als organisaties ben je dan niet in staat om een klant te (her)kennen en een goede klantbeleving neer te zetten.
[branded content] Marketing begrijpelijk maken zonder gedoe
Leren is belangrijk, maar het is nog belangrijker wat je met die opgedane kennis in de praktijk doet. Marco Boone, online marketing docent bij Beeckestijn Business School, deelt zijn kijk op leren en lesgeven.
Work Smarter 2021 loopt op rolletjes
[branded content] Het kan haast niet anders dan dat het Work Smarter Event - op 9 november in DeFabrique in Utrecht - al geruime tijd met grote letters in je agenda staat. Duidelijk is inmiddels ook dat een pandemie de mkb-sector niet klein krijgt: integendeel! Het thema van 2021 is dan ook ‘Op rolletjes!’. Nog niet bekend met Work Smarter? Boek dan snel je tickets en bereid je voor op een dag vol praktische lessen voor ondernemers.
[branded content] Maak impact met een contentstrategie & een contentmarketingplan
Een opleiding volgen, wat leer je? En wat levert het op? Alumnus van de opleiding Content Marketing van Beeckestijn Business School, Esther Jacobs, deelt haar verhaal: "Ik heb een enorme kennis boost gekregen en voel me mega geïnspireerd om met de geleerde tools en kennis aan de slag te gaan. Daarbij is het strategische contentplan dat ik als eindopdracht heb geschreven een super praktische en relevante databank waar ik dagelijks uit kan putten."
[branded content] Hoe je met Deepfake betere merkcreaties bouwt
Het is donderdag 9 september als in een voormalige postkamer in een oude fabriek in Maarssen een zeventigtal marketeers samenkomt om te luisteren naar het energieke effectiviteitsverhaal van Bart Massa en Jelmer Wit van onderzoeksbureau Validators. Not your avarage research guys, maar welbespraakte experts die alles weten over merkgroei en de weg ernaartoe. Speciaal voor deze sessie zetten ze deepfake in om in een Hak-commercial het gezicht van Herman den Blijker te vervangen door dat van de fictieve persoon Hakkan. Dit om aan te tonen hoe belangrijk de rol van een vast (bekend) persoon kan zijn als Distinctive Brand Asset.
Crisis? Wat nou crisis!
We zijn ruim over de helft van 2021. Begin dit jaar vlogen de trendrapporten je om de oren, maar wij staan we nu op het gebied van digital marketing? Bart Meerdink, partner bij Beeckestijn Business School geeft een update op zijn trendrapport 2021.
Hoe win je het vertrouwen van millennials en Generation Z
[Branded content] Dat het als bedrijf cruciaal is het vertrouwen van klanten te winnen voor een succesvolle interactie, is niks nieuws. Maar in deze tijd van opeenvolgende crises is het belangrijker dan ooit. Merken moeten vooral hun best doen bij Generation Z.
Zó verstuur je effectief en duurzaam direct mail
[advertorial] Ook jouw doelgroep wordt dagelijks al overspoeld met honderden online reclame-uitingen. Misschien is het daarom eens tijd om een verrassend element aan de mediamix toe te voegen: direct mail. De kracht van direct mail zit ‘m erin dat je er van tevoren heel erg goed over nadenkt én dat je gerichte aandacht aan de uitvoering besteedt. En dat geeft direct een impuls aan de effectiviteit én de duurzaamheid van je campagne.
Jongeren bereik je echt niet met direct mail. Toch?
[Branded content] Jongeren van nu zijn opgegroeid met het internet. Ze weten niet beter dan dat informatie altijd en overal om hen heen is. Dan zou je denken dat je ze ook het beste online kan bereiken, maar dat blijkt toch niet helemaal waar te zijn. Zo blijkt uit onderzoek van PostNL en Metrixlab naar de impact van direct mail.
Fightclub onderdeel van Customer Collective: ‘We kunnen klanten nu alles bieden’
[Branded Content] De Bredase brand & performance agency Fightclub, die vorig jaar fuseerde met reclamebureau The Communication Company (TCC), is onderdeel geworden van Customer Collective. Fightclub is één van de grotere onafhankelijke full-service agencies van Nederland en door de toetreding tot de Customer Collective groep is de totaalpropositie op creatief en performance vlak flink versterkt.
- AlgemeenWeblog column SuperboycotNieuws Katja Schuurman wordt...Nieuws NVM start nieuwe campagne: Zeker WetenNieuws Mediabestedingen in Nederland met...Nieuws Chantalle Weemaes: 'Professionals...Nieuws [branded content] Pleidooi voor een...
- B2BNieuws Ewa Skotnicki van Fairphone Fysieke...Weblog 3 gouden regels voor communicatie...Nieuws KEYNOTE NMD2022 Dr. Grace Kite We...Nieuws Marieke Heesakkers is Beste...Nieuws Dan Gliatta van The Cargo Agency...Nieuws Nieuwe podcast BvA laat merkleiders...
- BureausNieuws AdGreen beperkt milieuschade bij...Nieuws C2B sluit zich aan bij LevelUp GroupWeblog [column] Tegen het isolementNieuws Andersom solliciteren met RandstadNieuws Validators Vergroot je mentale...Nieuws Digitaal designbureau Momkai krijgt...
- ContentmarketingNieuws Erik Schoppen Alleen duurzame...Weblog 6 uitdagingen voor contentteamsWeblog [Marketing the Rainbow #16] Diesel,...Weblog [column] Met conversational...Nieuws De Grand Prix Content Marketing is...Nieuws Petrol Industries en Jay Jay Boske...
- DesignWeblog [column] TreingeluidenNieuws RAW zoekt talent voor DOOH ChallengeNieuws Nominaties European Design Awards...Nieuws Schakelen met Volkswagen TaigoWeblog [column] De klank van ItaliëWeblog [column] Geleend vertrouwen
- Food en RetailNieuws Nieuwe Limited edition Calvé...Nieuws [onderzoek] Opmars van social...Nieuws Albert Heijn viert 135 jaar bestaanWeblog [video] Dirk Mulder op bezoek bij...Nieuws Melanie Koning van Grolsch: 'Wat...Nieuws Energiedrank Tenzing klaar om...
- MediaNieuws Zynchrone Media nieuwe uitgever...Nieuws Samantha van Wijk met ‘Sam’s Race...Nieuws Uitgeverij Scala neemt tijdschrift...Nieuws Online Radio Award voor Kink,...Nieuws [onderzoek] Ruim helft Nederlanders...Nieuws Omzet New Skool Media gegroeid in 2021
- Online MarketingNieuws Nederlander heeft weinig vertrouwen...Nieuws Branchebrede samenwerking tegen scams Nieuws C&A richt onlineshop samen met Dept...Nieuws Advertentieplatform GumGum helpt met...Nieuws Trustpilot verwijdert miljoenen...Nieuws Mandy Merks van Validators naar...
- SponsoringNieuws Alpe dHuZes is terug met maximaal...Nieuws Pepsi stopt met sponsoren Halftime...Nieuws SBS6 en Radio 10 mediapartners Alpe...Nieuws Nederlandse Loterij keert 50,4...Nieuws TikTok officiele sponsor Uefa Womens...Nieuws Nederlandse topdarters bij Toto Dart...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

Christelijke Hogeschool Ede

Bengelmedia

Prins Bernhard Cultuurfonds

Easywalker

Sligro Food Group

Sligro Food Group

Saint-Gobain Weber Beamix
MarketingTribune Events
- 7jun 2022
Shopping Awards
- 16jun 2022
NIMA Marketing Day
- 28sep 2022
CustomerFirst Congres
- 6okt 2022
Grand Prix Content Marketing
- 13okt 2022
Shopping Today
- 8nov 2022
Social Service Congres
- Toon alle events »