Hoe creatief vakmanschap 60% nieuw publiek opleverde

- Algemeen
- 8 dec 2025 @ 15:54
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 8 dec 2025 @ 15:54
- Kel Koenen
De geschiedenis bestaat uit vele verhalen. Maar hoe zorg je ervoor dat een 400 jaar oud verhaal ook een 8-jarige raakt? Het Rijksmuseum stond voor de uitdaging om kunst toegankelijk te maken voor een breed en jong publiek. De oplossing werd gevonden in een strategische samenwerking rondom de Rijksmuseum Familiemaand, met de geliefde en unieke autoriteit: Donald Duck, geïnitieerd door Disney.
Samen creëerden ze een complete beleving die de drempels verlaagde. Bente Polderman, museum- en workshopdocent in het Rijksmuseum, zag van dichtbij wat er gebeurt als creatief vakmanschap en een krachtig icoon samenkomen.
Een geliefde autoriteit als de perfecte gids
Het succes van een campagne hangt af van de geloofwaardigheid van de boodschapper. De strategische keuze voor Donald Duck als boegbeeld van de campagne was gebaseerd op een krachtig inzicht: hoewel de twee werelden ver uit elkaar lijken te liggen, delen ze een cruciale waarde. 'Beide willen kinderen enthousiasmeren, verhalen vertellen en dat willen ze op een hele laagdrempelige manier doen', legt Bente uit. Donald Duck fungeerde als de ultieme, vertrouwde gids die de deur naar de 'hoge cultuur' van het Rijksmuseum opende voor een nieuwe generatie.
Beide merken willen kinderen enthousiasmeren en op een laagdrempelige manier verhalen vertellen
Een complete beleving van magazine tot museumzaal
De campagne werd een complete beleving. Van een speciaal Donald Duck magazine tot activaties in het museum zelf. In het atrium van het Rijksmuseum werd de toon direct gezet. 'Daar stond een hele grote 'verduckte' Nachtwacht', vertelt Bente. 'Precies de Nachtwacht, maar dan met alle karakters van Donald Duck. Kinderen werden daar meteen heel enthousiast, omdat ze het meteen herkenden.' Deze herkenning werkte als een magneet. In verschillende workshops en activaties, zoals ‘Willie Wortel uitvinderslab', ‘Schilderij verducken' en ‘de Woudlopersroute’, werd de interesse omgezet in actie. 'De workshop "Schilderij verducken" vond ik zelf het meest geslaagd. Je merkte aan kinderen dat het direct aansloot bij hun leefwereld. Daarna wilden ze dan ook heel erg graag op zoek gaan naar het echte schilderij uit het museum dat ze hadden nagetekend.'

Bente Polderman
Meetbare en voelbare impact: recordaantal kinderen in museum
Het resultaat van deze complete beleving was een meetbare en voelbare impact. De sfeer in het museum transformeerde volledig. 'Normaal is het Rijksmuseum toch best wel stil', zegt Bente. 'Nu zag je kinderen heel enthousiast door het museum gaan met hun families. Het leefde allemaal veel meer.'
Deze levendigheid werd direct weerspiegeld in de bezoekersdata. De familiemaand trok de meeste kinderen ooit! Het totaal aantal bezoekers steeg met 13% en het aantal Nederlandse bezoekers zelfs met 23%. Daarnaast gaf 60% van de bezoekers aan niet eerder het Rijksmuseum te hebben bezocht met hun kinderen. Ook had de samenwerking een positief effect op de houding en het gedrag van de bezoekers. Er kwamen aanzienlijk meer bezoekers specifiek voor familieactiviteiten (1,5 keer meer dan de vorige Familiemaand van het Rijksmuseum). De familieactiviteiten waren daarmee een even grote trekpleister als de beroemde Nachtwacht.
De impact was ook emotioneel voelbaar. 'Wat me vooral bij is gebleven', zegt Bente, 'is dat echt ouders heel vaak naar me toe kwamen en zeiden van: 'Bedankt dat dit er is’ en dat hun kinderen het echt heel leuk vonden.'
Het verhaal van het Rijksmuseum is het perfecte voorbeeld van de kracht van branded content bij DPG Media. Het bewijst hoe creatief vakmanschap een verhaal creëert dat een doelgroep bereikt én activeert. Door een geliefd icoon als Donald Duck in te zetten, wordt een campagne niet alleen gezien, maar ook omarmd. Voeg daar het schaalbare bereik van het DPG Media netwerk aan toe en je creëert een verhaal met échte impact.
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

