Albert Heijn gunt iedereen wat extra kerst

Albert Heijn gunt iedereen wat extra kerst
  • Food-en-retail
  • 6 dec 2025 @ 05:59
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Albert Heijn zet de feestdagen van 2025 in het teken van uitpakken, versieren en vooral genieten van lekker én betaalbaar eten en drinken. Internationale spanningen en polarisatie mogen plaatsmaken voor onbezorgd genieten en knusheid, daar zijn we volgens de retailer echt aan toe. CMO Johan van der Zanden: 'Van boom tot bord: we kunnen allemaal wel wat meer kerst gebruiken.’

Voor Albert Heijn en het liefst ook voor alle klanten wordt Kerst daarom een feest vol extra lichtpunten.

De supermarkt start het kerstseizoen met een vernieuwd Excellent-assortiment, een vrolijke kerstcampagne, een compleet driegangenmenu vanaf €3,99 per persoon, koken met hulp van de digitale assistent Steijn en een nieuw gourmetstel met ingebouwde afzuiging. In totaal zijn er ruim 750 producten speciaal voor de feestdagen beschikbaar, waaronder 400 foodproducten waarvan de helft nieuw is. Zo speelt Albert Heijn in op de belangrijkste kersttrends van dit jaar: klassiekers met een moderne twist, gourmetten als favoriet en feestelijk versieren van boom tot bord.

Gourmetten met mini-afzuigkap op de plaat
Kerst draait dit jaar volgens Appie om herkenbare klassiekers in een nieuw jasje, zoals garnalencocktail met gochujangmayo (foto hieronder), rollade met gouden salie en miso-appelmoes, Aperol spritz-tulband en spritz-stoofpeertjes. Shared dining blijft populair en gourmetten is opnieuw favoriet. Albert Heijn biedt het grootste gourmetassortiment van Nederland met meer dan veertig gourmetmini’s, variërend van een Asian-lijn tot producten van de Vakslager en Visspecialist. Nieuw is het Blue Home tafelgourmetstel met ingebouwde afzuiging, ideaal voor iedereen die van gourmetten houdt maar niet van de geur die dagenlang blijft hangen.


Beeld voorgerecht uit Allerhande

Het vernieuwde Excellent-assortiment telt bijna 250 feestproducten, waarvan de helft nieuw. Van wagyu-rosbief en visschelp met zalm en coquille tot sticky-toffee-popcorn-ijstaart: het assortiment combineert gemak, moderne smaken en feestelijke presentatie. Ook biedt Albert Heijn meer dan 50 'Kerstmakers' gerechten mee te bouwen, van zoete en hartige decoraties tot spuitzakjes met room en soezen om zelf te vullen. Om het huis in kerstsfeer te brengen, is er een nieuwe collectie glazen kersthangers, zijn er etagères met verlichting, koekblikken met licht en geluid en keramieken kransen voor het diner.

Dit jaar geen ontroerende situatie of tranen in de communicatie, terwijl Albert Heijn toch ook een eer hoog te houden heeft qua niveau. Zo werd met de 'Whamster' van 2024 nog een Gouden Effie gewonnen. Bekijk de hier de nieuwe, bij Kerst 2025 behorende commercial van Albert Heijn waarin de 'elf' debuteert - qua beeld een tikje disruptive met een klein scheutje AI maar vooral veel happy en optimistische vibes:



De kerstcampagne van Albert Heijn neemt kijkers mee naar een fantasierijke werkplaats van de Kerstman, gevolgd door een bezoek aan de winkel, waar supermarktmanager Daan vertelt over de magie van kerst. Voor elke verkochte kersthanger wordt 25 cent gedoneerd aan de Voedselbanken. Volgens Johan van der Zanden, directeur marketing & communicatie: 'Van boom tot bord: we kunnen allemaal wel wat meer kerst gebruiken.’


Beeld uit de tv-campagne: 'Mijn broer is ook elf'

Betaalbaar koken blijft belangrijk, benadrukt het team bij de perspresentatie. Een compleet driegangenmenu begint bij €3,99 per persoon, met gerechten zoals carpaccio met crispy chili-oil, zalm en croûte of framboos-ijsstam. In de AH-app staan ruim 2.200 kerstrecepten, inclusief handige functies zoals boodschappenlijstjes en hulp bij wijn- en bierpairing via de digitale assistent Steijn. Nieuw dit jaar is een TikTok Live-kooksessie op 13 december 2024, waarin tv-kok Hugo Kennis het Allerhande-covergerecht passion pêche melba met rocky road (gestampte zoete ingredienten en kruiden overgoten met gesmolten witte chocola, red.) bereidt.

De Kerst Allerhande verschijnt vandaag in print en via de digitale platforms. Wordt vervolgd met een interview met Allerhande-hoofdredacteur Joyce Bierman over eettrends in 2026 in MarketingTribune. Achter de schermen werken meer dan 125.000 collega’s, van winkels tot distributiecentra en bezorgdiensten, om Nederland een fijne kerst te bezorgen, vertelt Sonja Boelhouwer die als directeur omnichannel operatie bij Albert Heijn met haar team nu ook 100% aanstaat met haar team in deze 'voor AH ook achter de schermen leukste tijd van het jaar', zo horen we tenslotte tijdens de perspresentatie. Over elk detail in de logistiek, klantreis en merkbeleving is nagedacht. Ook dat is een zorg minder. 'Op naar een gezellige decembermaand!', besluit het persteam.


Voorproeven tijdens de press preview op het hoofdkantoor van Appie

Nieuwe AH-outdoor-uiting waarbij de piek uit de JC Decaux-lijst springt

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken