Alcoholvrij speciaalbier groeit door - 'grensshoppen' zet druk op de markt

Alcoholvrij speciaalbier groeit door - 'grensshoppen' zet druk op de markt
  • Food-en-retail
  • 27 nov 2025 @ 07:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Alcoholvrij speciaalbier blijft terrein winnen onder Nederlandse consumenten. Uit het Nationaal Bieronderzoek 2025, uitgevoerd door Ruigrok onderzoek & advies in opdracht van Nederlandse Brouwers, blijkt dat de verbeterde smaak én het groeiende aanbod voor een structurele verschuiving zorgen in biergedrag.

Twee derde van de drinkers geeft aan alcoholvrij bier regelmatig te kiezen ter vervanging van alcoholhoudend bier.

Marketeers krijgen daarmee te maken met een categorie die zich snel professionaliseert. Vooral alcoholvrij speciaalbier groeit door, in lijn met wat veel respondenten zien als een ‘volwaardig alternatief’. Ruigrok ondervroeg 1.551 Nederlanders van 18 jaar en ouder tussen 19 augustus en 3 september; de steekproef is representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau.

Consumptiegedrag blijft sociaal gedreven
Hoewel pils nog altijd het grootste segment vormt, drinken steeds meer Nederlanders ook speciaalbier. Inmiddels geeft 42% aan dit wel eens te drinken, tegen een derde twee jaar geleden. Witbier en weizen worden opvallend populairder.

De sociale context blijft bepalend. De meeste bierdrinkers doen dat thuis (71%) of bij vrienden en familie (48%). Gezelligheid wordt veel genoemd als drijfveer. Ook momenten als warme zomerdagen of informele bijeenkomsten vormen sterke pieken in gebruik.

Grensinkopen nemen toe
Het onderzoek laat verder zien dat 41% van de bierdrinkers wel eens in Duitsland of België koopt. Belangrijkste reden: lagere prijzen door verschillen in accijns. Dit raakt volgens Nederlandse Brouwers zowel omzet als belastingopbrengsten.

Voorzitter Fred Teeven waarschuwt voor de langetermijngevolgen voor retail en horeca: ‘Iedereen kent de beelden van tankstations net over de grens waar ook bier wordt verkocht. Daarmee verdwijnen niet alleen klanten, maar ook accijnsinkomsten.’ Hij benadrukt dat het effect inmiddels verder reikt dan klassieke grensplaatsen. ‘Zelfs vanuit steden als Groningen, Zwolle en Utrecht loont het voor consumenten om over de grens te kopen.’

Volgens Teeven heeft dit ook impact op de leefbaarheid. ‘Wanneer supermarkten, slijterijen of cafés verdwijnen doordat consumenten elders winkelen, raakt dat het sociale weefsel van dorpen. We hopen dat een nieuw kabinet begrijpt dat hogere accijnzen uiteindelijk meer schade dan opbrengst opleveren.’

foto: Timothy Dykes | Unsplash

Onderzoeksverantwoording
Het Nationaal Bieronderzoek 2025 is uitgevoerd door Ruigrok in opdracht van Nederlandse Brouwers. Het onderzoek onder n=1.551 Nederlanders van 18 jaar en ouder (representatief naar geslacht, leeftijd en opleiding) vond plaats via Panelclix tussen 19 augustus en 3 september. Stratificatie en quotering zijn toegepast om representativiteit te waarborgen.

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken