PIM transformeert prijsuitreiking tot marketingkennisfestival

PIM transformeert prijsuitreiking tot marketingkennisfestival
  • Algemeen
  • 26 nov 2025 @ 06:52
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Tijdens het vernieuwde PIM Marketingkennisfestival werd de Vrije Universiteit Amsterdam dinsdag omgetoverd tot ontmoetingsplek waar marketingliteratuur, debat en praktijk elkaar kruisten. Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) greep de jaarlijkse boekverkiezing aan voor een inhoudelijke heruitvinding van het format. Naast de prijswinnaars stonden ook actuele thema’s voor marketeers centraal: AI, klantgerichtheid, duurzaamheid en inclusie.

Het festival betekende een duidelijke koerswijziging ten opzichte van de traditionele prijsuitreiking. Marketingliteratuur fungeerde als vertrekpunt voor discussies, workshops en interactieve sessies, waarin professionals, studenten en auteurs elkaar ontmoetten. Volgens PIM-voorzitster Charelle Akihary onderstreept het nieuwe format de behoefte aan verdieping en dialoog in het vakgebied. ‘Dit is het begin van een nieuwe traditie. Met het festivalformat geven we ruimte aan de dialoog, aan scherpe inhoudelijke verdieping én aan de vakgenoten achter de boeken die het vak willen verbeteren.’


De hoofdprijs, de PIM Marketingliteratuurprijs 2025, ging naar AI personalisatie strategie van Jean-Pierre Thomassen. De jury noemt het boek ‘concreet, urgent en strategisch relevant’ en prijst het om de praktische toepassingen binnen marketing, sales en service. In een tijd waarin digitale klantrelaties domineren, laat Thomassen zien hoe AI-gedreven personalisatie schaalbaar en verantwoord kan worden ingericht. Met cases van onder meer VodafoneZiggo, Spotify en Centraal Beheer biedt het boek een duidelijk signaal: persoonlijke communicatie is niet langer een luxe, maar een randvoorwaarde.


De Bewustmaker-prijs ging naar Inclusieve Marketing van Hamza Ouamari. Zijn boek legt onzichtbare aannames en uitsluitingsmechanismen in communicatie bloot en biedt marketeers concrete handvatten om inclusiever te werken. De jury omschrijft het werk als ‘een spiegel én kompas’ voor iedereen die wil bouwen aan geloofwaardige en betekenisvolle verbinding met diverse doelgroepen.


In de categorie studieboeken ontving Marketing Denken, Marketing Doen van Marjolein Visser e.a. de titel Marketing Studieboek 2025. De jury prijst het tweedelige werk als het eerste Nederlandstalige standaardwerk dat strategie, customer experience, value-based marketing en online marketing volledig integreert. Dankzij de praktijkgerichte aanpak en uitgebreide leeromgeving vormt het boek volgens de jury een solide basis voor studenten en jonge professionals.

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken