[interview] WWF CMO Amcke Becker over 'Adopteer een dier'

[interview] WWF CMO Amcke Becker over 'Adopteer een dier'
  • Algemeen
  • 24 nov 2025 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

'Op zoek naar dat ene bijzondere cadeau of wil je iets speciaals doen voor jouw lievelingsdier? Adopteer dan symbolisch een tijger, olifant, orang-oetan of zeeschildpad', pitcht het WWF met een nieuwe marketingactie deze feestdagen. Het blijkt de voorloper van een flinke herpositionering. In gesprek met CMO Amcke Becker. 'We willen mensen opnieuw raken in het hart, met verwondering, liefde voor natuur en hoop.'

Adopteer een dier waarover je [hier] meer leest, is net gelanceerd tijdens een goed verzorgde influencers-lunch in de fraaie Hortus Botanicus Amsterdam, waarop ook de WWF ambassadeurs aanwezig waren. 'Op zoek naar dat ene bijzondere cadeau of wil je iets speciaals doen voor jouw lievelingsdier? Adopteer dan symbolisch een tijger, olifant, orang-oetan of zeeschildpad. Met jouw eenmalige donatie van 35 euro help je WWF deze iconische dieren beschermen. Je krijgt er een uniek adoptiepakket voor terug', meldt de natuurorganisatie die we ook al decennia kennen als 'WNF' met als logo de beroemde panda.

We stellen hier tien vragen over aan Amcke Becker (foto boven). Zij is als Chief Engagement Officer bij WWF-Nederland verantwoordelijk voor alle marketing, communicatie, partnerships en fondsenwerving, dus ook voor de nieuwe actie en de lopende herpositionering. Als kind was ze al 'Ranger'(juniorlid WNF, red.) en droomde ervan ooit de campagnes van het Wereld Natuur Fonds te leiden. Meer dan twintig jaar later is die droom werkelijkheid geworden, vertelt ze.

1. Waar komt je affectie voor marketing vandaan?

'Mijn liefde voor marketing komt voort uit twee passies die al vroeg samenkwamen: de nieuwsgierigheid van mijn achtergrond als sociaal psycholoog - willen snappen wat mensen écht drijft - en een liefde voor creativiteit. Ik vind het magisch hoe een sterk idee mensen kan raken, inspireren en in beweging brengen voor iets wat ertoe doet. Tijdens mijn internationale loopbaan bij onder meer Unilever, Meta en Too Good To Go leerde ik hoe strategie, data, creativiteit en purpose kunnen samenkomen om mensen wereldwijd te bewegen. Voor mij is marketing niet alleen het vertellen van verhalen, maar het verbinden van mensen, betekenis en actie. Bij WWF krijg ik de unieke kans om die combinatie in te zetten voor het beschermen van de natuur.'

2. Kun je kort de geschiedenis en purpose van WWF schetsen?

WWF begon ooit als beschermer van iconische dieren zoals de panda. In bijna zestig jaar zijn we uitgegroeid tot de grootste natuurbeschermingsorganisatie ter wereld. Maar onze uitdaging is inmiddels veel groter geworden. Extreme hitte, droogte en overstromingen - natuurverlies en klimaatverandering raken vandaag ál het leven op aarde.

Samen met natuurliefhebbers uit ons wereldwijde netwerk van donateurs, vrijwilligers, bedrijven, lokale gemeenschappen en overheden werken we aan één doel: het beschermen en herstellen van ecosystemen en biodiversiteit, zodat mens en natuur in balans kunnen leven.'

3. Waar staat WWF intussen in Nederland en internationaal? Wat is de aanleiding voor een nieuwe campagne?

'WWF is niet alleen de grootste natuurbeschermingsorganisatie ter wereld, maar ook een van de sterkste merken. Ons panda-logo behoort wereldwijd tot de meest herkenbare symbolen en staat voor koestering, actie en hoop voor de natuur. Sinds 1985 hebben we internationaal geïnvesteerd in ruim 12.000 projecten: van herstel van mangrovebossen tot bescherming van tijgers en orang-oetans. Daarmee zijn prachtige resultaten geboekt, maar de uitdagingen blijven groot.

Wat WWF bijzonder maakt, is de combinatie van wetenschappelijke daadkracht en emotionele betrokkenheid. Mensen voelen zich verbonden met dieren; ze raken iets in ons hart dat universeel is. Die kracht gebruiken we om mensen in beweging te brengen – vanuit verwondering en liefde voor natuur.

Vanuit die kracht ontstond ook het idee voor onze nieuwe campagne. We zien dat mensen wel geraakt worden door natuurverlies, maar niet altijd weten hoe ze kunnen bijdragen. In de aanloop naar de feestdagen, een moment waarop geven en verbinding centraal staan, willen we dat gevoel omzetten in een positief handelingsperspectief. De nieuwe campagne maakt dat mogelijk: een eenvoudige, betekenisvolle manier om iets blijvends te geven aan de natuur én aan elkaar.'

4. Kun je ingaan op de nieuwe campagne? Met wie, door wie, voor wie? En waarop gaat deze draaien qua kanalen?

'Het creatieve concept is ontwikkeld door de Creatieve Studio van WWF. De commercial is geproduceerd in samenwerking met Ad Alliance en is vanaf 10 november te zien op de RTL-zenders en via video-on-demand, waaronder Videoland. Samen met mediabureau Nieuwe Lente zet WWF daarnaast een crossmediale mix in om de campagne breed onder de aandacht te brengen: van bioscoopreclame en digital out of home tot eigen kanalen, paid social en PR.

De campagne richt zich op mensen die iets willen doorgeven: aan hun kinderen, kleinkinderen of aan de wereld zelf. Gezinnen met jonge kinderen en senioren dus, twee groepen die zich sterk verbonden voelen met natuur en betekenisvolle keuzes willen maken.'

5. Wat is het doel van de nieuwe campagne? Waarom is dit urgent?

'Het doel is helder: liefde voor natuur omzetten in actie. Wereldwijd is de populatie wilde dieren sinds 1970 met gemiddeld 73% afgenomen; een cijfer dat de urgentie onderstreept om natuur beter te beschermen én mensen daarbij te betrekken.

Met de feestmaanden in aantocht sluiten we daar op een bijzondere manier op aan. In een tijd van overvloed en keuzestress groeit het verlangen naar cadeaus met betekenis. Met onze nieuwe campagne maken we dat mogelijk: mensen kunnen een dier symbolisch adopteren: een orang-oetan, tijger, olifant of zeeschildpad; voor zichzelf of als cadeau voor een dierbare. Deze iconische diersoorten zijn ernstig bedreigd en hebben onze hulp hard nodig. Met het adoptiepakket geef je letterlijk toekomst: aan het dier, aan zijn leefgebied en aan de natuur waarvan wij allemaal afhankelijk zijn. Zo geef je geen cadeau voor even, maar een cadeau voor het leven.'

6. Gen Z laat zich vaak benaderen via de socials, zien we. Zo bleek tijdens de j.l. verkiezingen TikTok veel gebruikt door partijen. Kiest WWF ook voor deze kanalen?

'Zeker. WWF zet actief in op social media om jongere doelgroepen zoals Gen Z te bereiken. We zijn aanwezig op platforms als TikTok en Instagram, waar we content delen die aansluit bij hun leefwereld en waarden. Gen Z is betrokken, kritisch en zoekt naar manieren om impact te maken, maar wel op een manier die bij hen past: visueel, snel en vaak met een vleugje humor.'

7. De nieuwe adoptie-campagne gaat samen met de introductie van een nieuwe gadget. Vertel.

'Wanneer je nu symbolisch een dier adopteert, ontvang je een adoptiepakket thuis. Er zijn twee varianten: één speciaal voor kinderen en één voor volwassenen. Beide pakketten bevatten een adoptiecertificaat, informatie en weetjes over het dier en een zachte knuffel. Die knuffel is gemaakt van duurzame materialen en is optioneel - wie kiest voor een pakket zonder knuffel, draagt extra bij aan de bescherming van deze diersoorten.

“Adoptanten” ontvangen bovendien meerdere keren per jaar een exclusieve update over het dier en zijn leefgebied, afgestemd op de leeftijd van de ontvanger. Zo blijft het niet bij één cadeau­moment, maar bouw je echt een band op met de natuur die je helpt te beschermen.'

8. Waarom is gekozen voor de Hortus Amsterdam als launch locatie?

'We hebben een ervaring gecreëerd waarbij de aanwezigen omringd zijn door natuur en zich konden verwonderen. De pas heropende Klimaatkas in de Hortus Botanicus Amsterdam brengt bezoekers dichter bij de natuurlijke leefomgeving van de iconische diersoorten die via WWF geadopteerd kunnen worden.

Tijdens de lancering vertelden onze ambassadeurs Humberto Tan en Floris Göbel, samen met onze wildlife-experts, over de belangrijke rol die de orang-oetan, tijger, olifant en zeeschildpad spelen in ecosystemen, en over de impact die WWF maakt om deze ecosystemen te beschermen.'

9. Wat maakt WWF een mooi merk om voor te werken als marketeer, volgens jou?

'WWF is een merk dat alles in zich heeft waar marketing over zou moeten gaan: emotie, betekenis en echte impact. De natuur biedt de meest pakkende verhalen en beelden die je kunt bedenken - ze roepen verwondering op, raken mensen en brengen iets in beweging.

Voor marketeers is het een droom om te werken aan een sterk merk dat mensen écht raakt én verschil maakt. Bij WWF is dat geen ambitie, maar dagelijkse realiteit. Hier brengen we onze purpose tot leven - een wereld waarin mens en natuur in harmonie samenleven - en dat is de kern van alles wat we doen.'

10. Tenslotte nog ander marketingnieuws dat je wilt delen?

'Als merk gaan we nog scherper inzetten op relevantie, emotie en een eenduidig merkgevoel. We zijn met een heel mooie ontwikkeling bezig waarbij we samen met bureau N=5 werken aan onze merkpositonering en daaraan gekoppeld lanceren we volgend jaar een inspirerende merkcampagne. Hierin komen iconische dieren opnieuw centraal te staan. Dieren zoals de tijger, olifant, zeeschildpad en orang-oetan spreken mensen aan en ze symboliseren belangrijke ecosystemen waar onze inzet hard nodig is. We willen mensen opnieuw raken in het hart, met verwondering, liefde voor natuur en hoop. De "Adopteer een dier"-campagne is een voorloper van deze nieuwe koers.'

Campagnebeeld en portretfoto: WWF

Over het WWF
'WWF-NL is onderdeel van het internationale WWF. We zijn op een missie: de wereld 'Nature Positive' maken. Van natuurverlies naar natuurwinst, zo snel mogelijk. Want natuur is van levensbelang voor dier en mens. Maar de wereld veranderen kan niemand alleen. Daarom werken we samen met lokale partners, mensen, bedrijven en overheden wereldwijd.'


Indruk presentatielunch in de Hortus Amsterdam (foto: PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken