Nieuwe Belgische campagne tegen financiële sextortion

- Bureaus
- 24 nov 2025 @ 07:10
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 24 nov 2025 @ 07:10
- Kel Koenen
Op de Europese Dag voor de Bescherming van Kinderen tegen Seksuele Uitbuiting en Seksueel Misbruik heeft VML Belgium een nieuwe campagne voor Child Focus gelanceerd: Payboy. Met deze opvallende parodie wil de organisatie jongeren waarschuwen voor de snel toenemende dreiging van financiële sextortion. De campagne legt de mechanismen bloot waarmee criminelen jongeren online manipuleren, chanteren en onder druk zetten.
Financiële sextortion treft vooral jongens: naar schatting 93 procent van de slachtoffers is mannelijk. Jongeren worden benaderd door verleidelijke profielen die in werkelijkheid vaak worden beheerd door mannen of zelfs criminele bendes. Wat begint als een onschuldig gesprek, mondt geregeld uit in afpersing: na het delen van naaktbeelden volgt de dreiging dat deze publiek gemaakt worden als er niet wordt betaald. Met Payboy wil Child Focus zowel de ernst als de groei van dit fenomeen onder de aandacht brengen.
De visuele en inhoudelijke insteek van Payboy speelt bewust met het bekende format van Playboy, maar draait het volledig om. Volgens VML onderstreept de parodie hoe misleidende foto’s en video’s jongeren in de val kunnen lokken: ‘Juist de herkenbare vorm maakt de confrontatie des te groter.’ Het magazine biedt echter vooral inhoud. Jongeren én ouders vinden er duidelijke uitleg over hoe sextortion werkt, hoe je online chantage kunt herkennen en welke stappen je moet zetten wanneer je ermee te maken krijgt.
Bekijk hieronder de campagnefilm:
‘Veel slachtoffers dragen dit leed alleen, uit schaamte’, zegt Nel Broothaerts, CEO van Child Focus. ‘Ze vrezen de reactie van hun omgeving, maar het is nooit de fout van een slachtoffer. Je werd in de val gelokt.’ Volgens Broothaerts wil Payboy die schaamte doorbreken en slachtoffers stimuleren om te praten en hulp te zoeken: ‘We willen jongeren informeren, maar vooral aanmoedigen om sextortion te melden.’
De campagne wordt uitgerold via TikTok, Snapchat, Instagram en (D)OOH. Daarnaast ontvingen influencers een exemplaar van het magazine om het bereik te vergroten. Zo riep DJ Lost Frequencies zijn 1,4 miljoen volgers op om Payboy te lezen. Alle uitingen verwijzen naar payboy.be, gericht op jongeren die direct hulp of informatie zoeken.
Credits
Client: Child Focus
Client Contact: Stephan Smets, Stéphanie Leyn, Selyna Ayuso Ferrandiz
Agency: VML Belgium
Executive Creative Directors: Kasper Janssens & Arjen Tarras
Creation: Fleur Delanghe, Noa Luiten
Account team: Pieter Van Schil, Lotte Munnik
Design: Samuel Allemand
Copywriters: Tomas Van Loon, Yves Donceel, Gavin Watt
Art Director: Jasper Macken
Strategy: Jef Pelkmans
Motion Design: Samuel Allemand, Jérémie Mavanga
DTP: Theo Hagtingius
Development: Bram Verdyck, Stijn Van Minnebruggen, Sam Serrien
RTV Producer: Thomas Antoni
Sound design: Menno Van Riet
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Volkswagen en TeamNL lanceren campagne ‘Hey, is dat niet?!’
- Centraal Beheer start campagne om bewustzijn over pensioen te...
- Wegenwacht richt pijlen op jongere doelgroep
- Nieuwe merkcampagne BPD: luisteren bouwt buurten
- Nederland ervaart grootschalige uitvalscampagne
- Closed on Monday kiest Sheltersuit na pitchtraject
Laatste Nieuws
- Nieuwe Belgische campagne tegen... 24-11-2025
- ANWB Private Lease en Marktplaats... 21-11-2025
- Van Geloven kiest Joe Public als... 21-11-2025
- OK Creative Agency lanceert... 21-11-2025
- Herpositionering versterkt rol WTC... 21-11-2025
- The Social Hub kiest voor UM20-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

