Nieuwe Belgische campagne tegen financiële sextortion

Nieuwe Belgische campagne tegen financiële sextortion
  • Bureaus
  • 24 nov 2025 @ 07:10
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Op de Europese Dag voor de Bescherming van Kinderen tegen Seksuele Uitbuiting en Seksueel Misbruik heeft VML Belgium een nieuwe campagne voor Child Focus gelanceerd: Payboy. Met deze opvallende parodie wil de organisatie jongeren waarschuwen voor de snel toenemende dreiging van financiële sextortion. De campagne legt de mechanismen bloot waarmee criminelen jongeren online manipuleren, chanteren en onder druk zetten.

Financiële sextortion treft vooral jongens: naar schatting 93 procent van de slachtoffers is mannelijk. Jongeren worden benaderd door verleidelijke profielen die in werkelijkheid vaak worden beheerd door mannen of zelfs criminele bendes. Wat begint als een onschuldig gesprek, mondt geregeld uit in afpersing: na het delen van naaktbeelden volgt de dreiging dat deze publiek gemaakt worden als er niet wordt betaald. Met Payboy wil Child Focus zowel de ernst als de groei van dit fenomeen onder de aandacht brengen.

De visuele en inhoudelijke insteek van Payboy speelt bewust met het bekende format van Playboy, maar draait het volledig om. Volgens VML onderstreept de parodie hoe misleidende foto’s en video’s jongeren in de val kunnen lokken: ‘Juist de herkenbare vorm maakt de confrontatie des te groter.’ Het magazine biedt echter vooral inhoud. Jongeren én ouders vinden er duidelijke uitleg over hoe sextortion werkt, hoe je online chantage kunt herkennen en welke stappen je moet zetten wanneer je ermee te maken krijgt.

Bekijk hieronder de campagnefilm:



‘Veel slachtoffers dragen dit leed alleen, uit schaamte’, zegt Nel Broothaerts, CEO van Child Focus. ‘Ze vrezen de reactie van hun omgeving, maar het is nooit de fout van een slachtoffer. Je werd in de val gelokt.’ Volgens Broothaerts wil Payboy die schaamte doorbreken en slachtoffers stimuleren om te praten en hulp te zoeken: ‘We willen jongeren informeren, maar vooral aanmoedigen om sextortion te melden.’

De campagne wordt uitgerold via TikTok, Snapchat, Instagram en (D)OOH. Daarnaast ontvingen influencers een exemplaar van het magazine om het bereik te vergroten. Zo riep DJ Lost Frequencies zijn 1,4 miljoen volgers op om Payboy te lezen. Alle uitingen verwijzen naar payboy.be, gericht op jongeren die direct hulp of informatie zoeken.

Credits
Client: Child Focus
​Client Contact: Stephan Smets, Stéphanie Leyn, Selyna Ayuso Ferrandiz
​Agency: VML Belgium
​Executive Creative Directors: Kasper Janssens & Arjen Tarras
​Creation: Fleur Delanghe, Noa Luiten
​Account team: Pieter Van Schil, Lotte Munnik
​Design: Samuel Allemand
​Copywriters: Tomas Van Loon, Yves Donceel, Gavin Watt
​Art Director: Jasper Macken
​Strategy: Jef Pelkmans
​Motion Design: Samuel Allemand, Jérémie Mavanga
​DTP: Theo Hagtingius
​Development: Bram Verdyck, Stijn Van Minnebruggen, Sam Serrien
​RTV Producer: Thomas Antoni
​Sound design: Menno Van Riet

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken