40 organisaties lanceren GroenGezond

- Food-en-retail
- 19 nov 2025 @ 18:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 19 nov 2025 @ 18:00
- Peter van Woensel Kooy
Wat als natuur, landbouw en gezondheid niet langer als losse thema’s worden gezien, maar als één geheel? Met die gedachte lanceren 40 organisaties het samenwerkingsverband 'GroenGezond'. De partijen -variërend van boeren en artsen tot natuurorganisaties- starten vandaag.
‘We willen af van het denken in hokjes tussen landbouw, gezondheid en ecologie,’ zegt projectleider Meike Rijksen. ‘Alleen door samen te werken kunnen we een voedselsysteem creëren dat goed is voor mens, dier en aarde.’
Het initiatief brengt uiteenlopende spelers samen, van Wereld Natuur Fonds en Demeter tot Caring Doctors en Varkens in Nood. Gezamenlijk vertegenwoordigen zij miljoenen leden en donateurs, een beweging die volgens de initiatoren groter is dan welke politieke partij ook.

Tijdens de lancering in Bussum opent econoom en oud-Rabotopman Herman Wijffels de avond met een betoog over de noodzaak van samenwerking in de transitie naar een gezonder voedselsysteem. Oud-sterrenchef Gilbert Kolff verzorgt een symbolisch viergangendiner, bereid met ingrediënten uit de tuinen en bossen van de 'Bondgenoten' (zie onder, red.): een culinaire vertaling van het idee dat natuur en gezondheid samenkomen.
De publiekscampagne van GroenGezond gaat ter plekke live. Daarbij wordt ook de lanceringsfilm van visueel kunstenaar Christian Borstlap gepresenteerd. ‘Met dit gezamenlijke startmoment willen we laten zien dat gezonde voeding begint bij een gezonde bodem', aldus Rijksen.
Bekijk de introductiefilm hier.
beeld: Food Cabinet / Christian Borstlap
Aan 'Bondgenoten' van GroenGezond doen o.a. mee:
Aardpeer / Bac2nature / BD Grondbeheer / Bio Nederland / Biowinkelvereniging / Caring Chefs / Caring Doctors / Caring Farmers / CSA Netwerk Nederland / Decade of Action / Dier&Recht / Greenpeace Nederland / Groene Zorg Alliantie / Impact Hub / Land van Ons / Lenteland / MVO Nederland / Natuur & Milieu / Natuur & Milieu Federaties / Odin / Ons eten / Oxfam Novib / PAN Netherlands / Parkinson Vereniging / Robin Food Coalition / SFYN / Stichting Demeter / TAPP Coalitie / Transitiecoalitie Voedsel / Varkens in Nood / Voedsel uit het bos / Voedselberaad / Voedselwerkplaats / Wereld Natuur Fonds / World Animal Protection / De Plaatsen.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn viert komst Sint met nieuwe actie
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen - marketeer McArthurGlen...
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste retailers' bij ABN Amro...
- Hema zet duurzame beauty in de spotlight met nieuwe make-uplijn
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve Naturals: 'Mijn meest...
- Hema zet in op innovatie en duurzaamheid; begint programmatic...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- 40 organisaties lanceren GroenGezond19-11-2025
- Hema zet duurzame beauty in de... 14-11-2025
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve... 14-11-2025
- Action breidt Europees netwerk... 14-11-2025
- Albert Heijn viert komst Sint met... 13-11-2025
- Dille & Kamille lanceert... 13-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




