Nederland ervaart grootschalige uitvalscampagne

Nederland ervaart grootschalige uitvalscampagne
  • Bureaus
  • 18 nov 2025 @ 16:10
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Hoe overtuig je een samenleving die sterk leunt op structuur, planning en controle om zich toch voor te bereiden op het onverwachte? Havas Lemz koos voor een ongebruikelijke aanpak. In opdracht van de NCTV ontwikkelde het bureau ‘Nederland valt uit’, een nationale activatie die niet waarschuwt, maar laat voelen wat er gebeurt als de basisvoorzieningen wegvallen.

In de campagne, onderdeel van de bredere bewustwordingsaanpak ‘Denk vooruit’, werden Nederlanders op meerdere momenten geconfronteerd met fictieve uitval van essentiële systemen. Volgens Judith Peters, ceo van Havas Lemz, onderstreept dit een belangrijke verschuiving. ‘We hebben Nederland op scherp gezet. We lieten zien wat er gebeurt als stroom, internet of betalingsverkeer wegvallen. Niet in theorie, maar in de praktijk – via een gecoördineerde actie op digitale schermen op verschillende plekken in het land.’

Achterliggende strategie is het vergroten van actieve urgentie. Onderzoek toont aan dat slechts drie op de tien huishoudens een noodpakket in huis heeft. Traditionele campagnes creëren bewustzijn, maar leiden zelden tot actie. ‘Voorbereiden lijkt onnodig, totdat er iets gebeurt’, stelt Robyn Luiten, gedragsonderzoeker bij Duwtje. ‘We willen van voorbereiden een normale houding maken. Dat lukt als mensen de noodzaak voelen én zien dat ze niet alleen zijn.’

De activatie was landelijk zichtbaar: tv- en radiozenders vielen tijdelijk ‘uit’, NS-stations toonden berichten als ‘Geen stroom? Geen trein’, supermarkten en geldautomaten deden mee met fictieve storingen en gemeenten haakten lokaal in. Online gaan content creators vanaf vandaag aan de slag met ‘uitval-challenges’, waarin zij testen hoe goed je 72 uur zonder stroom of internet doorkomt.

Minister van Justitie en Veiligheid Foort van Oosten presenteerde gisteren het nieuwe informatieboekje Bereid je voor op een noodsituatie, ontwikkeld door Havas Lemz en de NCTV. Het boekje, dat praktische stappen geeft, wordt tussen 25 november en 10 januari bezorgd bij 8,5 miljoen huishoudens.

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken