Nederland ervaart grootschalige uitvalscampagne

- Bureaus
- 18 nov 2025 @ 16:10
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 18 nov 2025 @ 16:10
- Kel Koenen
Hoe overtuig je een samenleving die sterk leunt op structuur, planning en controle om zich toch voor te bereiden op het onverwachte? Havas Lemz koos voor een ongebruikelijke aanpak. In opdracht van de NCTV ontwikkelde het bureau ‘Nederland valt uit’, een nationale activatie die niet waarschuwt, maar laat voelen wat er gebeurt als de basisvoorzieningen wegvallen.
In de campagne, onderdeel van de bredere bewustwordingsaanpak ‘Denk vooruit’, werden Nederlanders op meerdere momenten geconfronteerd met fictieve uitval van essentiële systemen. Volgens Judith Peters, ceo van Havas Lemz, onderstreept dit een belangrijke verschuiving. ‘We hebben Nederland op scherp gezet. We lieten zien wat er gebeurt als stroom, internet of betalingsverkeer wegvallen. Niet in theorie, maar in de praktijk – via een gecoördineerde actie op digitale schermen op verschillende plekken in het land.’
Achterliggende strategie is het vergroten van actieve urgentie. Onderzoek toont aan dat slechts drie op de tien huishoudens een noodpakket in huis heeft. Traditionele campagnes creëren bewustzijn, maar leiden zelden tot actie. ‘Voorbereiden lijkt onnodig, totdat er iets gebeurt’, stelt Robyn Luiten, gedragsonderzoeker bij Duwtje. ‘We willen van voorbereiden een normale houding maken. Dat lukt als mensen de noodzaak voelen én zien dat ze niet alleen zijn.’
De activatie was landelijk zichtbaar: tv- en radiozenders vielen tijdelijk ‘uit’, NS-stations toonden berichten als ‘Geen stroom? Geen trein’, supermarkten en geldautomaten deden mee met fictieve storingen en gemeenten haakten lokaal in. Online gaan content creators vanaf vandaag aan de slag met ‘uitval-challenges’, waarin zij testen hoe goed je 72 uur zonder stroom of internet doorkomt.
Minister van Justitie en Veiligheid Foort van Oosten presenteerde gisteren het nieuwe informatieboekje Bereid je voor op een noodsituatie, ontwikkeld door Havas Lemz en de NCTV. Het boekje, dat praktische stappen geeft, wordt tussen 25 november en 10 januari bezorgd bij 8,5 miljoen huishoudens.
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Rijksoverheid lanceert campagne Man, zeg er wat van
- Volkswagen en TeamNL lanceren campagne ‘Hey, is dat niet?!’
- Makro brengt humor in eindejaarshectiek
- Centraal Beheer start campagne om bewustzijn over pensioen te...
- ANWB breidt merkbelofte uit naar energie
- VGZ zet met nieuwe campagne aan tot denken
Laatste Nieuws
- Vattenfall verlengt... 18-11-2025
- Nederland ervaart grootschalige... 18-11-2025
- Ruilen? Niet bij deze bon18-11-2025
- Nederland blijkt liever dan gedacht... 18-11-2025
- VRT toont harde realiteit achter ‘ik... 17-11-2025
- Wegenwacht richt pijlen op jongere... 14-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

