Kerst 2025: Coca-Cola krijgt weer bakken kritiek

- Content
- 7 nov 2025 @ 11:50
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Kerst
- 7 nov 2025 @ 11:50
- Nanny Kuilboer
Ook dit jaar weer een overzicht van de meest opvallende nationale en internationale feestdagencommercials, met in de eerste aflevering natuurlijk het Britse warenhuis John Lewis, dat elk jaar het spits afbijt, de gecombineerde Sint/Kerst-commercial van Bol en natuurlijk Coca-Cola…
‘A sloppy eyesore’, [vrij vertaald een slordige doorn in het oog, red.] kopt technologieplatform The Verge over de wederom geheel door AI gegenereerde kerstcommercial van Coca-Cola. Euronews gaat nog wat verder: ‘Clearly unfazed by the backlash, the brand has doubled down this year by releasing more AI ads, featuring gawping anthropomorphic animals gathering around a truck driven by a Santa who makes you want to reach for a three-cylindered flamethrower. To say nothing about an early shot of a fireplace without a chimney opening, which should make for a toasty tragedy for one soon-to-be charred family, and the fact that Coca-Cola have bafflingly failed to recognise the contradiction of its “real magic” tagline.’ Hier op de redactie zijn we best gecharmeerd van de ‘gapende antropomorfe dieren’ - stukken beter dan door AI geknutselde mensen in elk geval - en er is hier ook totaal geen sprake van dat de kerstman ons doet verlangen naar een ‘vlammenwerper met drie cilinders’. Enfin, oordeel zelf.
Bol brengt in zijn nieuwe sinterklaascampagne Voor een cadeau dat ertoe doet Sinterklaas en de Kerstman samen. In de commercial, ontwikkeld door Dept en geregisseerd door Jelle de Jonge (Holy Fools), volgen we Anna, een meisje dat Sinterklaas vraagt om één ding: pakjesavond vieren met haar gescheiden ouders. 'De magie van de feestdagen draait om samenzijn en aandacht voor elkaar’, aldus Fiona Vanderbroeck, Director Consumer & Marketing bij Bol. 'Een cadeau dat ertoe doet, gaat over het gevoel dat je iemand geeft: het zegt dat je aan diegene hebt gedacht.'
Tja, John Lewis, ze hebben de wedloop gewonnen, maar echt binnen komt ie niet. Zelf dacht ik dat de vader ongeneeslijk ziek was, maar ‘gelukkig’ negeerde hij zijn zoon alleen. En met Kerst komt dat weer goed…
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Olympisch schaatsteam centraal in campagne X²O Badkamers
- Bolsius ontsteekt sociale verbinding met campagne #deeldevlam
- GPCM feestavond is vandaag: kom ook!
- Flitsmeister rekent af met flitsboetes in nieuwe Vlaamse...
- 'Verborgen Parels' zet met marketing paddenstoelen op de kaart
- Karvan Cevitam, Hema en Somention grote winnaars Grand Prix...
Laatste Nieuws
- Kerst 2025: Coca-Cola krijgt weer... 07-11-2025
- Karvan Cevitam, Hema en Somention... 06-11-2025
- Kinderpostzegels en KPN starten... 06-11-2025
- Marketeer Kya de Booij over Jack... 05-11-2025
- GPCM feestavond is vandaag: kom ook!30-10-2025
- 'Verborgen Parels' zet met marketing... 29-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

