Thuiswinkel.org lanceert campagne voor veilig online shoppen

- Online
- 21 okt 2025 @ 10:33
- Link
-
Tamara de Vos
Allround redacteur
BBP Media - Geen tag
- 21 okt 2025 @ 10:33
- Tamara de Vos
Na de stijging van het aantal frauduleuze webshops start Thuiswinkel.org een bewustwordingscampagne onder het motto ‘Neem geen risico. Check het logo.’ De campagne loopt van 20 oktober tot en met 12 december en is gericht op het herkennen van betrouwbare webshops door het controleren van het Thuiswinkel Waarborg-logo.
In 2024 werden ruim één miljoen Nederlanders slachtoffer van aankoopfraude via nepwebshops. Deze frauduleuze websites worden volgens Thuiswinkel.org steeds moeilijker te onderscheiden van legitieme webwinkels, mede door het gebruik van AI-technologie. Vooral rond drukke online shopmomenten zoals Black Friday en de feestdagen neemt het risico toe.
Vertrouwen met één check
De campagne laat met herkenbare situaties zien hoe consumenten met een simpele check op het logo snel zekerheid kunnen krijgen over de betrouwbaarheid van een webshop. ‘Was het maar zo duidelijk’, is de creatieve insteek. Webshops met het Thuiswinkel Waarborg-logo doorlopen een jaarlijkse certificering op het gebied van wet- en regelgeving, veiligheid en financiële stabiliteit.
Eén van de campagnefilms
Praktische tips
Naast het controleren van het logo geeft de campagne ook tips om aankoopfraude te voorkomen. Zo is het belangrijk om urls, prijzen en bedrijfsgegevens goed te controleren. Consumenten kunnen bijvoorbeeld het KvK-nummer en de retourinformatie vergelijken met openbare bronnen.
‘Online shoppen moet makkelijk én veilig zijn’, aldus Paul Nijhof, algemeen directeur a.i. van Thuiswinkel.org. ‘Fraudeurs worden steeds slimmer. Consumenten moeten daar alert op zijn en niet blind vertrouwen op een mooie webshop of advertentie.’
Credits
Creatie: True Ideas
Media: Zuiver Media
Strategie: Modu.Amsterdam
-
Tamara de Vos
- Werkt bij: BBP Media
- Functie: Allround redacteur
- Website:https://bbpmedia.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Transavia laat nieuwe merkidentiteit zien met campagne Niet...
- Albert Heijn maakt AH App meertalig met hulp van AI
- Just speelt in op jongerencultuur met campagne ‘moetje of wilje’
- Waarom e-mailmarketing nog steeds de basis is van digitale...
- Inter Milan introduceert digitaal loyaliteitsplatform Interista
- [column] Marketingfacts Focus #10
Laatste Nieuws
- [onderzoek] Ruim helft jongeren... 17-11-2025
- Hoe Moneybird emotie boven product... 17-11-2025
- Just speelt in op jongerencultuur... 12-11-2025
- Waarom e-mailmarketing nog steeds de... 12-11-2025
- Inter Milan introduceert digitaal... 12-11-2025
- Albert Heijn maakt AH App meertalig... 06-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

