Thuiswinkel.org lanceert campagne voor veilig online shoppen

- Online
- 21 okt 2025 @ 10:33
- Link
-
Tamara de Vos
Allround redacteur
BBP Media - Geen tag
- 21 okt 2025 @ 10:33
- Tamara de Vos
Na de stijging van het aantal frauduleuze webshops start Thuiswinkel.org een bewustwordingscampagne onder het motto ‘Neem geen risico. Check het logo.’ De campagne loopt van 20 oktober tot en met 12 december en is gericht op het herkennen van betrouwbare webshops door het controleren van het Thuiswinkel Waarborg-logo.
In 2024 werden ruim één miljoen Nederlanders slachtoffer van aankoopfraude via nepwebshops. Deze frauduleuze websites worden volgens Thuiswinkel.org steeds moeilijker te onderscheiden van legitieme webwinkels, mede door het gebruik van AI-technologie. Vooral rond drukke online shopmomenten zoals Black Friday en de feestdagen neemt het risico toe.
Vertrouwen met één check
De campagne laat met herkenbare situaties zien hoe consumenten met een simpele check op het logo snel zekerheid kunnen krijgen over de betrouwbaarheid van een webshop. ‘Was het maar zo duidelijk’, is de creatieve insteek. Webshops met het Thuiswinkel Waarborg-logo doorlopen een jaarlijkse certificering op het gebied van wet- en regelgeving, veiligheid en financiële stabiliteit.
Eén van de campagnefilms
Praktische tips
Naast het controleren van het logo geeft de campagne ook tips om aankoopfraude te voorkomen. Zo is het belangrijk om urls, prijzen en bedrijfsgegevens goed te controleren. Consumenten kunnen bijvoorbeeld het KvK-nummer en de retourinformatie vergelijken met openbare bronnen.
‘Online shoppen moet makkelijk én veilig zijn’, aldus Paul Nijhof, algemeen directeur a.i. van Thuiswinkel.org. ‘Fraudeurs worden steeds slimmer. Consumenten moeten daar alert op zijn en niet blind vertrouwen op een mooie webshop of advertentie.’
Credits
Creatie: True Ideas
Media: Zuiver Media
Strategie: Modu.Amsterdam
-
Tamara de Vos
- Werkt bij: BBP Media
- Functie: Allround redacteur
- Website:https://bbpmedia.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Nederlandse e-commerce groeit - Ikea en MediaMarkt nieuw in...
- [column] De schizofrene ziel van de AI-industrie
- AI-modus komt naar 'Google Zoeken' in Nederland - Nieuwe AI...
- OBA lanceert nieuw digitaal huis voor Amsterdammers
- Humor en gedragspsychologie tegen cybercrime
- Adobe lanceert tool voor merkzichtbaarheid in AI-zoekverkeer
Laatste Nieuws
- Thuiswinkel.org lanceert campagne... 21-10-2025
- OBA lanceert nieuw digitaal huis... 17-10-2025
- BMW zoekt monteurs via Reddit en fora15-10-2025
- Humor en gedragspsychologie tegen... 15-10-2025
- Adobe lanceert tool voor... 15-10-2025
- Nederlandse e-commerce groeit - Ikea... 09-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes