Sweetie opgenomen in expo Van Abbe Eindhoven 'Bridging Minds'

Sweetie opgenomen in expo Van Abbe Eindhoven 'Bridging Minds'
  • Algemeen
  • 20 okt 2025 @ 13:15
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

In het Van Abbe museum Eindhoven is de design-expo 'Bridging Minds' t/m 18 januari 2026 geopend. De tentoonstelling nodigt bezoekers uit om via 100 werken de verbindende kracht van ontwerp te ontdekken. Opmerkelijk: de veelbekroonde Sweetie-campagne is hiervoor geselecteerd.

'Design bouwt bruggen tussen verschillende werelden, werkvelden en wensen. Het verbindt vragen en oplossingen', stelt gastcurator Miriam van der Lubbe, strategisch designer en Creative Head bij Dutch Design Week. Zij brengt zo’n 100 werken van ontwerpers en kunstenaars uit de collectie van het Van Abbemuseum en daarbuiten samen. Van Hella Jongerius, Maarten Baas, Niels Hoebers, Jalila Essaïdi en Formafantasma tot Femke Hoppenbrouwer, Marcos Kueh en dus... Lemz, met de internationaal succesvolle undercover-campagne 'Sweetie' voor Terre des Hommes.

Positieve impact
'Op sommige dingen in je leven kun je met trots terugkijken, ook al gaat het hier om een afschuwelijk fenomeen. Sweetie was niet alleen voor onszelf als "reclamebureau" een doorbraak, maar de hele aanpak markeerde wereldwijd misschien wel een verandering in het denken over de positieve impact van creativiteit', reageert Willem van der Schoot, die destijds bij Sweetie vanuit Lemz betrokken was en nu trainingen geeft via Barn Sessions.
'Dit was nooit gelukt zonder de inventiviteit en volhardendheid van Mark Woerde, Albert Jaap van Santbrink en al die anderen die hier twee jaar lang belangeloos aan hebben meegewerkt. Toen we er middenin zaten, hebben we ons vaak genoeg afgevraagd: heeft het wel zin? Achteraf kan de conclusie alleen maar zijn: het was in veel opzichten het meest zinvolle project dat we met Lemz hebben gedaan. Dankjewel Van Abbemuseum dat jullie Sweetie in ere houden!'

'Bij de keuze voor de werken ben ik uitgegaan van handelingsperspectief; ontwerpen en kunstwerken die niet alleen reflecteren maar echt ergens aan bijdragen. Daarmee is Bridging Minds een tentoonstelling die laat zien hoe ontwerp actief mee vormgeeft aan de toekomst', zegt curator Miriam van der Lubbe. Meer info over de expo staat op [Bridging Minds].

Hieronder de reactie van Mark Woerde op de selectie van Sweetie via de socials, gevolgd door de casefilm van Terre des Hommes.

(bron: Linkedin)

 



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken