Waddengebied viert het donker met vampiercampagne

Waddengebied viert het donker met vampiercampagne
  • Content
  • 17 okt 2025 @ 10:54
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Terwijl grote delen van Nederland ’s nachts baden in kunstmatig licht, blijft het Waddengebied één van de laatste plekken waar het nog écht donker wordt. Visit Wadden zet die zeldzaamheid dit najaar letterlijk in het spotlicht – met een knipoog. Onder het motto ‘het meest vampiervriendelijke stukje van Nederland’ vraagt de organisatie op aandacht voor het belang van donkerte voor mens, dier en natuur.

Met zijn uitgestrekte landschap en twee officiële Dark Sky Parken (Terschelling en Lauwersmeer) is het Waddengebied een toevluchtsoord voor stilte, ruimte en duisternis. ‘Donkerte is niet iets om bang voor te zijn, maar iets om te beleven’, stelt Fay de Koning van Visit Wadden. ‘We nodigen bezoekers uit om de nacht zelf te ervaren, bijvoorbeeld tijdens een nachtdierenexcursie of een bezoek aan een nachttuin. Daardoor begrijpen mensen beter hoe waardevol die donkerte is – en dat het ook gewoon leuk kan zijn.’

De vampiercampagne sluit aan bij actuele thema’s als lichtvervuiling, gezondheid en duurzaam toerisme. Binnen de bredere ambitie om het Waddengebied te positioneren als duurzaamste bestemming van Europa vormt ‘donkerte’ een logisch hoofdstuk. Eerder richtte Visit Wadden zich al op thema’s als digitaal detoxen, bezinning en onthaasting. Zo blijft de organisatie laten zien dat duurzaamheid ook draait om bewust beleven. Zelfs, of juist beter, in het donker.

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken