Walmart gaat direct vanuit ChatGPT verkopen

- Food-en-retail
- 16 okt 2025 @ 08:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 16 okt 2025 @ 08:00
- Peter van Woensel Kooy
Walmart werkt samen met OpenAI om klanten een nieuwe manier van winkelen te bieden via ChatGPT, via 'agentic commerce'. Met de nieuwe functie 'Instant Checkout' kunnen klanten weldra in de VS direct via de chatfunctie producten kopen, zoals boodschappen of huishoudelijke artikelen.
Dat melden vakmedium Progressive Grocer en nieuwszender CBS. Deze samenwerking maakt deel uit van Walmart's bredere strategie om kunstmatige intelligentie (AI) te integreren in de winkelervaringen. De retailketen heeft al een AI-assistent genaamd 'Sparky' geïntroduceerd en biedt AI-tools aan medewerkers om hun werk efficiënter te maken. 'De nieuwe functie stelt klanten in staat om gesprekken te voeren met ChatGPT, die hen helpt bij het plannen van maaltijden, het aanvullen van benodigdheden en het ontdekken van nieuwe producten. Volgens Walmart zal AI leren en voorspellen wat klanten nodig hebben, waardoor winkelen een proactieve ervaring wordt in plaats van een reactieve, meldt Walmart zelf.
Doug McMillon, ceo van Walmart, vult aan: 'Voor veel jaren bestonden e-commerce winkelervaringen uit een zoekbalk en een lange lijst met producten als reactie hierop. Dat gaat veranderen. Er komt nu een native AI-ervaring aan, die multimediaal, gepersonaliseerd en contextueel is.'
Ook Sam Altman, ceo van OpenAI is enthousiast over de nieuwe functie die ChatGPT verwacht, meldt hij op Business Wire: 'We zijn enthousiast samen te werken met Walmart om dagelijkse aankopen een beetje eenvoudiger te maken. Het is slechts één manier waarop AI mensen dagelijks zal helpen dankzij onze samenwerking.'
Binnenkort beschikbaar
De nieuwe functie zal binnenkort beschikbaar zijn, maar een specifieke lanceringsdatum is nog niet bekendgemaakt. Deze stap benadrukt volgens PG de verschuiving naar 'agentic commerce', waarbij AI niet alleen reageert op klantbehoeften, maar ook actief anticipeert op wat klanten nodig hebben. Volgens analisten plaatst deze samenwerking Walmart in een leidende positie op het gebied van AI-gestuurde retailervaringen. De integratie van AI in het winkelaanbod kan de klanttevredenheid verhogen en de efficiëntie verbeteren, verwacht Business Insider. De sprong naar Europese retailers zal niet lang op zich laten wachten.
foto boven: Marques Thomas | Unsplash / foto's Walmart impressie: Walmart
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Michelins volledige nieuwe lijst voor Nederland
- Nutricia start Ondervoeding op het Menu
- Albert Heijn, Aldi en Fish Tales winnaars bij MSC Benelux Awards
- EU-verbod op plantaardige naamgeving: vegamerken reageren
- Joost van den Berg van Dr. Oetker: 'Marketeers maken dingen...
- Kinderen grijpen naar Whopper in nieuwe campagne
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Walmart gaat direct vanuit ChatGPT... 16-10-2025
- Joost van den Berg van Dr. Oetker:... 14-10-2025
- McDonald’s lanceert Bouw Burger voor... 14-10-2025
- Thuisbezorgd.nl geeft campagne nieuw... 13-10-2025
- EU-verbod op plantaardige... 10-10-2025
- Albert Heijn, Aldi en Fish Tales... 10-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes