Havas Lemz zet humor en gedragspsychologie in tegen cybercrime

Havas Lemz zet humor en gedragspsychologie in tegen cybercrime
  • Online
  • 15 okt 2025 @ 10:25
  • Link
  • Imke Walenberg
    Imke Walenberg

    Hoofdredacteur Online
    MarketingTribune
  • Geen tag

Cybercrime is een groeiend probleem dat inmiddels bijna iedereen raakt: volgens recente cijfers kreeg driekwart van de Nederlanders er het afgelopen jaar mee te maken. Vaak ligt de oorzaak dichter bij huis dan gedacht, apparaten die niet tijdig worden geüpdatet. Om dat bewustzijn te vergroten, lanceert Havas Lemz in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken de nieuwe campagne ‘Doe je Updates’.

De campagne borduurt voort op het vorig jaar geïntroduceerde karakter van een slimme speaker die waarschuwt voor ‘domme’ apparaten. Naast vier humoristische video’s bestaat de campagne uit drie branded content-afleveringen, gepresenteerd door Tim Senders (Streetlab). Samen met een ethisch hacker onderzoekt hij bij mensen thuis hoe veilig hun slimme apparaten eigenlijk zijn. 'Digitale dreiging is reëel, maar voelt voor veel mensen te abstract,' zeggen creatief directeuren Merien & Rein van Havas Lemz. 'Door het luchtig en persoonlijk te maken, brengen we het onderwerp dichterbij.'

Een opvallende aanvulling is de PR-actie waarin demissionair minister Karremans stage loopt bij een ethisch hacker. Tijdens die snuffelstage ontdekt hij hoe eenvoudig slecht beveiligde apparaten, van routers tot smart-tv’s, te kraken zijn. 'Online veiligheid is geen vanzelfsprekendheid,' aldus Karremans.

Met ‘Doe je Updates’ wil het ministerie Nederlanders aansporen hun slimme apparaten beter te beveiligen. Dat is hard nodig: 89 procent van de huishoudens beschikt inmiddels over slimme apparaten, maar miljoenen daarvan worden zelden geüpdatet. De campagne laat zien dat gedragsverandering soms begint met één simpele klik.



Imke Walenberg

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken