Havas Lemz zet humor en gedragspsychologie in tegen cybercrime
.jpg)
- Online
- 15 okt 2025 @ 10:25
- Link
-
Imke Walenberg
Hoofdredacteur Online
MarketingTribune - Geen tag
- 15 okt 2025 @ 10:25
- Imke Walenberg
Cybercrime is een groeiend probleem dat inmiddels bijna iedereen raakt: volgens recente cijfers kreeg driekwart van de Nederlanders er het afgelopen jaar mee te maken. Vaak ligt de oorzaak dichter bij huis dan gedacht, apparaten die niet tijdig worden geüpdatet. Om dat bewustzijn te vergroten, lanceert Havas Lemz in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken de nieuwe campagne ‘Doe je Updates’.
De campagne borduurt voort op het vorig jaar geïntroduceerde karakter van een slimme speaker die waarschuwt voor ‘domme’ apparaten. Naast vier humoristische video’s bestaat de campagne uit drie branded content-afleveringen, gepresenteerd door Tim Senders (Streetlab). Samen met een ethisch hacker onderzoekt hij bij mensen thuis hoe veilig hun slimme apparaten eigenlijk zijn. 'Digitale dreiging is reëel, maar voelt voor veel mensen te abstract,' zeggen creatief directeuren Merien & Rein van Havas Lemz. 'Door het luchtig en persoonlijk te maken, brengen we het onderwerp dichterbij.'
Een opvallende aanvulling is de PR-actie waarin demissionair minister Karremans stage loopt bij een ethisch hacker. Tijdens die snuffelstage ontdekt hij hoe eenvoudig slecht beveiligde apparaten, van routers tot smart-tv’s, te kraken zijn. 'Online veiligheid is geen vanzelfsprekendheid,' aldus Karremans.
Met ‘Doe je Updates’ wil het ministerie Nederlanders aansporen hun slimme apparaten beter te beveiligen. Dat is hard nodig: 89 procent van de huishoudens beschikt inmiddels over slimme apparaten, maar miljoenen daarvan worden zelden geüpdatet. De campagne laat zien dat gedragsverandering soms begint met één simpele klik.
-
Imke Walenberg
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur Online
- Website:https://nl.linkedin.com/in/imkewalenberg
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- [marketeer 232] Tim Ariesen - CroudX: 'Versterk je rendement...
- Nederlandse e-commerce groeit - Ikea en MediaMarkt nieuw in...
- Polestar lanceert filmische onthulling met Alexander Skarsgård
- AI-modus komt naar 'Google Zoeken' in Nederland - Nieuwe AI...
- [onderzoek] Vertrouwen Gen Z in social media bijna gelijk aan...
- [column] De schizofrene ziel van de AI-industrie
Laatste Nieuws
- Havas Lemz zet humor en... 15-10-2025
- Adobe lanceert tool voor... 15-10-2025
- Nederlandse e-commerce groeit - Ikea... 09-10-2025
- AI-modus komt naar 'Google Zoeken'... 08-10-2025
- [onderzoek] Vertrouwen Gen Z in... 07-10-2025
- Polestar lanceert filmische... 06-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes