Gall & Gall kiest nieuwe koers en vernieuwt winkel

- Food-en-retail
- 17 okt 2025 @ 00:02
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 17 okt 2025 @ 00:02
- Peter van Woensel Kooy
Gall & Gall slaat deze herfst een nieuwe koers in. De drankenspeciaalzaak vernieuwt zowel het assortiment als de winkelervaring en merkbeleving. Met 200 nieuwe wijnen, 30 nieuwe whisky’s en een eigentijdse winkeluitstraling speelt het merk in op veranderend consumentengedrag.
Dit gedrag beweegt zich richting bewuster drinken en meer interesse in biologische, alcoholvrije en low-alcohol producten.
Tijdens een intieme lunch in een eeuwenoude wijnkelder op de Nes in Amsterdam - voor een handvol genodigde foodjournalisten met daarbij de staf van de retailketen, worden de vernieuwingen gepresenteerd, geproefd in combinatie met verfijnde foodpairings en besproken.
‘We bestaan al meer dan 140 jaar en dat kan alleen als je meebeweegt met je klanten. We weten als geen ander wat er bij onze klanten speelt, wat de laatste trends zijn en hoe je een moment bijzonder maakt. De grote vernieuwingen en innovaties die we dit najaar doorvoeren in ons assortiment en de winkelbeleving zijn hiervan het bewijs. We breiden ons aanbod wijn en whisky uit op basis van de laatste trends en maken het klanten nog gemakkelijker om de juiste fles te vinden met verbeterde navigatie in onze winkels, vernieuwde smaakprofielen en eigentijdse inspiratie,’ vertelt Nienke van de Streek, general manager van Gall & Gall het gezelschap.
Vernieuwd assortiment
De assortimentsvernieuwing omvat 200 nieuwe wijnen en 30 nieuwe whisky’s. Gall & Gall richt zich nadrukkelijk op groeiende categorieën als bio- en natuurwijnen, alcoholvrij en low-alcohol. De retailer ziet daarnaast een verschuiving van rood naar wit, rosé en mousserend en heeft zijn aanbod uitgebreid met wijnen uit Griekenland, Portugal en Oost-Europa. Ook een nieuw huis Nieuw-Zeelandse Sauvignon Blanc met 8% alcohol is toegevoegd. Bij whisky’s introduceert Gall & Gall de categorie Blended Malt en breidt het aanbod van Japanse en Nederlandse whisky’s verder uit. De toevoeging van de Schotse Bowmore 9 Years single malt uit whiskey-walhalla Islay aan het assortiment mag bijzonder genoemd worden.
Nieuwe winkelervaring
Ook de retailomgeving verandert, zo krijgen we te horen. Alle winkels krijgen een overzichtelijker indeling en verbeterde navigatie. Omdat veel klanten het lastig vinden om de juiste fles te kiezen, introduceert Gall & Gall vernieuwde smaakprofielen met duidelijke Nederlandse termen. Deze profielen komen terug in de winkels, op de schappen én in de nieuwe Smaakgids Wijn – een papieren gids met uitleg, tips en achtergrondverhalen die consumenten helpt bij het maken van hun keuze, licht Joris Lak, Marketing & Format directeur toe.
Sterkere merkbeleving
Om de klantrelatie te versterken, investeert Gall & Gall daarnaast in content en inspiratie. Zo verschijnt er een whisky-editie van Toost& Magazine en de nieuwe achtdelige podcast ‘Toost& whisky’. De podcast wordt gemaakt in samenwerking met leveranciers, dus is te zien als retailmedia. Voor wijnliefhebbers is er een vernieuwde online wijncatalogus en de genoemde Smaakgids Wijn.
Met deze vernieuwingsslag wil de keten de komende jaren verder groeien als toonaangevende drankenspecialist in Nederland. Gall & Gall, opgericht in 1884 door Maria Gall, maakt sinds 1989 deel uit van het Ahold-concern en telt inmiddels meer dan 600 winkels en 1.700 medewerkers.
‘We weten als geen ander wat er bij onze klanten speelt en hoe je een moment bijzonder maakt,’ besluit Van de Streek. ‘Dat blijft de kern van wat Gall & Gall doet, al 140 jaar lang.’
FOTO-IMPRESSIE WIJNKELDERLUNCH GALL&GALL
(foto's Gall & Gall, Martin Hols en PvWK)
- Wordt vervolgd in MarketingTribune (print): uitgebreid interview met CMO Joris Lak van Gall & Gall; exclusief [voor abonnees].
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Michelins volledige nieuwe lijst voor Nederland
- Nutricia start Ondervoeding op het Menu
- Thuisbezorgd.nl geeft campagne nieuw geluid met r&b-icoon...
- Joost van den Berg van Dr. Oetker: 'Marketeers maken dingen...
- Albert Heijn, Aldi en Fish Tales winnaars bij MSC Benelux Awards
- EU-verbod op plantaardige naamgeving: vegamerken reageren
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Gall & Gall kiest nieuwe koers en... 17-10-2025
- Intertoys lanceert Speelboek 2025... 16-10-2025
- Walmart gaat direct vanuit ChatGPT... 16-10-2025
- Joost van den Berg van Dr. Oetker:... 14-10-2025
- McDonald’s lanceert Bouw Burger voor... 14-10-2025
- Thuisbezorgd.nl geeft campagne nieuw... 13-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes