Gall & Gall kiest nieuwe koers en vernieuwt winkel

Gall & Gall kiest nieuwe koers en vernieuwt winkel
  • Food-en-retail
  • 17 okt 2025 @ 00:02
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Gall & Gall slaat deze herfst een nieuwe koers in. De drankenspeciaalzaak vernieuwt zowel het assortiment als de winkelervaring en merkbeleving. Met 200 nieuwe wijnen, 30 nieuwe whisky’s en een eigentijdse winkeluitstraling speelt het merk in op veranderend consumentengedrag.

Dit gedrag beweegt zich richting bewuster drinken en meer interesse in biologische, alcoholvrije en low-alcohol producten.

Tijdens een intieme lunch in een eeuwenoude wijnkelder op de Nes in Amsterdam - voor een handvol genodigde foodjournalisten met daarbij de staf van de retailketen, worden de vernieuwingen gepresenteerd, geproefd in combinatie met verfijnde foodpairings en besproken.

‘We bestaan al meer dan 140 jaar en dat kan alleen als je meebeweegt met je klanten. We weten als geen ander wat er bij onze klanten speelt, wat de laatste trends zijn en hoe je een moment bijzonder maakt. De grote vernieuwingen en innovaties die we dit najaar doorvoeren in ons assortiment en de winkelbeleving zijn hiervan het bewijs. We breiden ons aanbod wijn en whisky uit op basis van de laatste trends en maken het klanten nog gemakkelijker om de juiste fles te vinden met verbeterde navigatie in onze winkels, vernieuwde smaakprofielen en eigentijdse inspiratie,’ vertelt Nienke van de Streek, general manager van Gall & Gall het gezelschap.

Vernieuwd assortiment
De assortimentsvernieuwing omvat 200 nieuwe wijnen en 30 nieuwe whisky’s. Gall & Gall richt zich nadrukkelijk op groeiende categorieën als bio- en natuurwijnen, alcoholvrij en low-alcohol. De retailer ziet daarnaast een verschuiving van rood naar wit, rosé en mousserend en heeft zijn aanbod uitgebreid met wijnen uit Griekenland, Portugal en Oost-Europa. Ook een nieuw huis Nieuw-Zeelandse Sauvignon Blanc met 8% alcohol is toegevoegd. Bij whisky’s introduceert Gall & Gall de categorie Blended Malt en breidt het aanbod van Japanse en Nederlandse whisky’s verder uit. De toevoeging van de Schotse Bowmore 9 Years single malt uit whiskey-walhalla Islay aan het assortiment mag bijzonder genoemd worden.

Nieuwe winkelervaring
Ook de retailomgeving verandert, zo krijgen we te horen. Alle winkels krijgen een overzichtelijker indeling en verbeterde navigatie. Omdat veel klanten het lastig vinden om de juiste fles te kiezen, introduceert Gall & Gall vernieuwde smaakprofielen met duidelijke Nederlandse termen. Deze profielen komen terug in de winkels, op de schappen én in de nieuwe Smaakgids Wijn – een papieren gids met uitleg, tips en achtergrondverhalen die consumenten helpt bij het maken van hun keuze, licht Joris Lak, Marketing & Format directeur toe.

Sterkere merkbeleving
Om de klantrelatie te versterken, investeert Gall & Gall daarnaast in content en inspiratie. Zo verschijnt er een whisky-editie van Toost& Magazine en de nieuwe achtdelige podcast ‘Toost& whisky’. De podcast wordt gemaakt in samenwerking met leveranciers, dus is te zien als retailmedia. Voor wijnliefhebbers is er een vernieuwde online wijncatalogus en de genoemde Smaakgids Wijn.

Met deze vernieuwingsslag wil de keten de komende jaren verder groeien als toonaangevende drankenspecialist in Nederland. Gall & Gall, opgericht in 1884 door Maria Gall, maakt sinds 1989 deel uit van het Ahold-concern en telt inmiddels meer dan 600 winkels en 1.700 medewerkers.

‘We weten als geen ander wat er bij onze klanten speelt en hoe je een moment bijzonder maakt,’ besluit Van de Streek. ‘Dat blijft de kern van wat Gall & Gall doet, al 140 jaar lang.’

FOTO-IMPRESSIE WIJNKELDERLUNCH GALL&GALL

(foto's Gall & Gall, Martin Hols en PvWK)

  • Wordt vervolgd in MarketingTribune (print): uitgebreid interview met CMO Joris Lak van Gall & Gall; exclusief [voor abonnees].
Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken