Biografie Kel werkt al meer dan 20 jaar in de contentindustrie. Als hoofdredacteur/head of content was hij verantwoordelijk voor zo'n dertien multichannel (print, online, socials, video, live, etc) mediaplatforms bij diverse uitgeverijen en ondernemingen in binnen- en buitenland. Sinds maart 2022 is hij als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de uitbouw en ontwikkeling van het CustomerFirst-portfolio bij uitgeverij BBP Media. Sinds 1 november 2024 is hij tevens hoofdredacteur van MarketingTribune.
Kel Koenen


Dentsu grote winnaar bij AMMA Awards 2025
Tijdens een feestelijke avond in een uitverkocht Koninklijk Theater Tuschinski zijn donderdagavond de AMMA Awards 2025 uitgereikt. De 26e editie van de Annual Masters in Media Awards kende dertien winnaars, verdeeld over vier vakdomeinen. Grote winnaar is Dentsu Benelux met drie awards voor campagnes van Albert Heijn en Gamma.

Nespresso benoemt Maaike Klijberg tot Marketing Director
Nespresso Nederland heeft per 1 mei Maaike Klijberg benoemd tot Marketing Director. In haar nieuwe functie stuurt zij de volledige marketingafdeling aan, met een duidelijke focus op merkloyaliteit en klantbeleving.

Heinz-tune scoort na 15 jaar nog altijd
De klassieke jingle van Heinz Sandwich Spread 'Dus wat ik steeds op tafel zet…' blijkt na vijftien jaar afwezigheid nog steeds ijzersterk in ons collectieve geheugen verankerd. Uit recent onderzoek van sonic branding agency TAMBR, Talpa Media en Unravel Research blijkt dat 98% van de luisteraars de tune correct aan Heinz koppelt, terwijl 81% hem direct herkent.

Eerlijk beeld van de zorg bij Cordaan
Zorgorganisatie Cordaan zet met een nieuwe campagne in op eerlijke en herkenbare arbeidsmarktcommunicatie. In samenwerking met creatief bureau TheMerge en mediapartner Savvy ontwikkelde Cordaan een employer branding-strategie die voorbijgaat aan gestileerde zorgbeelden. De campagne laat zien wat het écht betekent om te werken bij een van de grootste zorginstellingen van Nederland.

Campina lanceert interactieve Avonturen Boerderij
Ter voorbereiding op de Open Boerderijdagen op 30 mei en 9 juni introduceert Campina een nieuwe digitale merkervaring: de Avonturen Boerderij. Deze interactieve game, ontwikkeld in samenwerking met Fitzroy en LiveWall (onderdelen van United Playgrounds), laat kinderen spelenderwijs kennismaken met het boerderijleven, gezonde voeding en duurzaamheid.

Feyza Tamer nieuwe marketingdirecteur ING Nederland
Feyza Tamer is per direct benoemd tot Directeur Brand, Marketing en Communicatie bij ING Nederland. De ervaren marketeer combineert deze nationale functie met haar bestaande rol als Head of Global Brand & Marketing bij ING Groep.

Nieuwe Eredivisiebal eert internationale invloed
De Eredivisie CV en Derbystar hebben vandaag de officiële wedstrijdbal voor het seizoen 2025/‘26 gepresenteerd: de Globall. De nieuwe bal is een ode aan de internationale invloed op de Nederlandse competitie en wordt gedeeld met 123 landen die voetballers aan de Eredivisie hebben geleverd.

Zeg hallo tegen 18 nieuwe verleidingen
Jumbo Supermarkten breidt haar chocoladeschap fors uit met de introductie van maar liefst 18 nieuwe chocoladerepen onder het eigen foodmerk Jumbo’s. De nieuwe repen vallen op door verrassende smaakcombinaties, duurzame chocolade én een herkenbaar design.

Puzzelspellen stimuleren brein in nieuwe samenwerking
Smart Toys & Games en de Hersenstichting slaan de handen ineen om hersengezondheid op een speelse manier te stimuleren. Onder het motto ‘een fitte geest voor iedereen’ worden de krachten gebundeld in een partnership dat jonge én oudere hersenen uitdaagt.

Doritos lanceert gouden Minecraft-campagne
Een Minecraft-portaal op het Museumplein, augmented reality op chipszakken en een gouden Dorito-chip van €1.000: met de internationale campagne The Nether Lands wist Doritos zich te positioneren als dé movie snack van het moment. Fitzroy en Livewall zetten hiermee een nieuwe standaard in branded entertainment.

Speculaars: Texaanse koekjes met een Amsterdamse twist
Wat krijg je als een Texaanse creatieve hotshop zich vestigt in Amsterdam en zes maanden later de handen ineenslaat met een eigenzinnige Nederlandse designer? Koekjes, natuurlijk. Preacher Amsterdam en artdirector/filmmaker Ewoudt Boonstra presenteren samen Speculaars: een gelimiteerde koekjeslijn die de traditionele Nederlandse speculaas kruist met een cowboylaars – letterlijk én figuurlijk.

Fastned richt merkcampagne op de mens
Het Europese snellaadbedrijf Fastned heeft zijn eerste merkcampagne gelanceerd onder de noemer ‘See you there’. Opvallend: niet de elektrische auto, maar de mens staat centraal. ‘Onze snellaadstations zijn ontworpen voor mensen, niet voor auto’s,’ aldus Caroline Hoefsloot, verantwoordelijk voor marketing bij Fastned.

Eet je chocola als niemand kijkt
Toblerone gooit het roer om met een nieuwe wereldwijde campagne die de gevestigde clichés rond chocoladereclame op de schop neemt. Onder de noemer ‘Chocolate Like Nobody’s Watching’ nodigt het Zwitserse chocolademerk consumenten uit om hun verlangen naar chocolade zonder gêne te omarmen.

Buiten spelen zonder koopzorgen
Na een succesvolle pilot in Houten introduceert buitenwinkel Bever zijn verhuurconcept ‘Huur je Avontuur’ nu landelijk. In elf filialen, verspreid over Nederland, kunnen klanten terecht om outdoorproducten te huren in plaats van te kopen.
![[onderzoek] Merkstrategie mist plek in B2B-bedrijfsvoering](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Merkstrategie mist plek in B2B-bedrijfsvoering
Middelgrote B2B-bedrijven in Nederland benutten hun merk nog te weinig als strategisch stuurmiddel. Dat blijkt uit recent onderzoek van Merketingvisie en de Erasmus Universiteit Rotterdam onder dertig bedrijven met meer dan vijftig medewerkers. 'Het merk blijft hangen in de marketingafdeling', concluderen de onderzoekers. ‘Daardoor blijft de impact ervan op de organisatie als geheel beperkt.’

Škoda viert zaterdag met levendige merkcampagne
Na acht jaar aan succesvolle campagnes rond de zaterdag introduceert Škoda samen met Selmore Creative Agency een nieuwe merkcampagne: ‘Breng je zaterdag tot leven’. De campagne toont hoe de ruime modellen van Škoda bijdragen aan het ultieme weekendgevoel – minder ‘moeten’, meer ‘willen’.

KPN’s Dave Frauenfelder wint CMO Pencil
Dave Frauenfelder, VP Brand, Marcom & Sponsorships bij KPN, is onderscheiden met de prestigieuze CMO Pencil tijdens 'The One Show' in New York. De prijs geldt als een van de hoogste erkenningen binnen de internationale creatieve industrie en bekroont het meest impactvolle en effectieve marketingwerk van het jaar.

Alternatief programma gelanceerd: Cannes Off The Grid
Tijdens het Cannes Lions Festival 2025 gaat een nieuw initiatief van start: Cannes Off The Grid. Het alternatieve programma, ontwikkeld door creatief bureau Mad Mojo in samenwerking met Cannes-kenner Kyra Roest en branchevereniging VIA, biedt creatieve professionals een inhoudelijk én verbindend alternatief buiten de officiële festivallocaties om.

Samsung en Van Gogh Museum bundelen krachten
Samsung en het Van Gogh Museum zijn een meerjarige samenwerking gestart om technologie en kunst dichter bij elkaar te brengen. Centraal staat een vernieuwde audiotour die vanaf 10 juni te beleven is in het Amsterdamse museum, waarin iconische werken zoals Amandelbloesem (1890) via de nieuwste Samsung-technologie tot leven komen.

Booking.com nieuwkomer in wereldwijde top 100
Voor het eerst sinds het ontstaan van de BrandZ Global Top 100 in 2006 heeft Booking.com zich in de lijst van meest waardevolle merken ter wereld genesteld. Het Nederlandse reisplatform komt binnen op plek 89 en sluit zich daarmee aan bij andere Nederlandse merken die eerder de lijst haalden, zoals ING, ABN Amro, Heineken en Adyen.

Vier keer goud bij Esprix Awards 2025
De Esprix Awards 2025 zijn donderdagavond feestelijk uitgereikt in het Amsterdamse STRAAT Museum. Tussen levensgrote graffiti en street art namen tientallen marketingteams hun prijzen in ontvangst. Vier campagnes gingen naar huis met goud: Albert Heijn, BOB (Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat), KPN en Stichting ALS Nederland.

ASN Bank lanceert nieuwe merkstijl
ASN Bank heeft vandaag de aftrap gegeven van haar vernieuwde merkpositionering met de introductie van een nieuwe visuele stijl en de slogan ‘Nu al zin in morgen!’. De opvallende teaser-uitingen zijn deze week door het hele land zichtbaar, zowel online als via outdoorreclame.

Eiwitrijk touchpoint voor de ochtendroutine
Campina speelt in op de eiwittrend met de introductie van Campina High Protein Greek, een nieuwe lijn romige Griekse yoghurt boordevol proteïne. ‘Vol proteïne, ultiem lekker’ is de kernboodschap van de campagne, ontwikkeld door bureau Fitzroy binnen het merkplatform ‘Voor een betere morgen’.

Kruidvat rolt DOOH-netwerk uit in 775 winkels
Kruidvat introduceert een eigen Digital Out of Home (DOOH)-netwerk in de etalages van 775 winkels in Nederland. Daarmee biedt de drogisterijketen adverteerders voortaan de mogelijkheid om consumenten zowel online als offline te bereiken via het nieuwe retailmedia-label OptimO.

Mentos kiest HPB voor Benelux-campagnes
Mentos heeft HPB | Het PR Bureau aangesteld om de merkpositionering in de Benelux te versterken. Na een succesvolle pitch is het Amsterdamse bureau verantwoordelijk voor de PR-activiteiten van het iconische snoepmerk, met als doel om meer media-impact en merkvoorkeur te genereren.

Campagne ‘Nee tegen vapen’ richt zich op ouders
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en bureau Open Now zijn een landelijke campagne gestart om het gebruik van vapes onder jongeren tegen te gaan. Met ‘Nee tegen vapen’ worden ouders van kinderen tussen de 12 en 16 jaar geïnformeerd over de risico’s van vapen en gestimuleerd om tijdig het gesprek aan te gaan.

Amsterdamser wordt het niet bij Het Parool
Het Parool heeft een nieuwe merkcampagne gelanceerd onder het motto ‘Amsterdamser wordt het niet’. Met deze campagne wil de Amsterdamse krant haar merkbekendheid en het vertrouwen in de titel vergroten, zowel onder bestaande als nieuwe lezers.

Schiphol digitaliseert advertentie-aanbod verder
Schiphol heeft in samenwerking met media-technologiebedrijf LDSK programmatic advertising geïntroduceerd op haar digitale out-of-home netwerk. Na eerdere succesvolle implementaties op Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport, is de stap naar Schiphol een belangrijke uitbreiding binnen het nationale vliegveldnetsysteem.

Bloomon en Fastned verrassen met bloemenkiosk
In een opvallende samenwerking hebben online bloemist Bloomon en snellaadbedrijf Fastned Moederdag gevierd met bloemenkiosken op diverse locaties in Nederland en België. Met de campagneboodschap ‘Tankstationbloemen? bloomon heeft iets beters’ wilden de twee B Corp-gecertificeerde bedrijven duurzame alternatieven promoten én hun merk op originele wijze onder de aandacht brengen.

Domino’s verheerlijkt overwerken met pizza
Na het succes van de eerste commercial binnen de campagne ‘Honour The Craving’, komen Domino’s en Selmore nu met een vervolgfilm waarin overwerken een smakelijke wending krijgt.

Kellogg’s viert ochtendtypes met vrolijke ontbijtcampagne
Kellogg’s lanceert een nieuwe merkcampagne waarin ochtendroutines centraal staan. Onder het motto ‘you do you’ benadrukt het ontbijtmerk dat elke ochtend uniek is — of je nu tot de vroege vogels behoort of liever nog even snoozet. In de campagne ‘Tot morgen bij het ontbijt’ speelt Cornelius de haan, al sinds 1958 het herkenbare Kellogg’s-icoon, een hoofdrol.

Otrium viert outletgeluk met ‘O’-campagne
Otrium lanceert een nieuwe merkcampagne waarin de iconische ‘O’ uit het logo centraal staat. Het online platform voor outletmode wil met deze audio-first campagne niet alleen informeren, maar vooral ook een gevoel overbrengen: de blijdschap van het ontdekken van topmerken tegen aantrekkelijke prijzen.

Kookboek Porsche viert Nederlands streekgenot
Porsche Nederland en Dentsu Creative Amsterdam lanceren een bijzonder lifestyle-initiatief: het kookboek 'Vers van de Weg', exclusief voor Porsche-rijders. Dit boek combineert rijplezier met culinaire verfijning en laat zien dat de liefde voor gastronomie net zo’n beleving kan zijn als het rijden zelf.

'Retailmedia is niet alleen voor de grote spelers'
Op 15 mei verzamelen marketeers, retailers en e-commerceprofessionals zich in Utrecht voor Retail Media Day – een event dat volledig in het teken staat van een vakgebied in opkomst. MarketingTribune sprak alvast met Sira van Zanten en Igor Maiboroda over de kracht van inserts, checkout marketing en in-store activatie.

Kamado Joe haakt in bij witte rook Vaticaanstad
Met een attente inhaker op een wereldwijd moment van aandacht, luidt Kamado Joe het BBQ-seizoen in. Zodra de witte rook uit de schoorsteen van het Vaticaan opsteeg vanwege de nieuwe paus, verspreidt Kamado Joe dezelfde kleur rook – maar dan van gloeiend houtskool. Creatief bureau Fightclub stond aan het roer van deze campagne.

Gouden combinatie van technologie, commercie en klantgerichtheid
Oscar Diele (55) heeft een indrukwekkende carrière opgebouwd binnen e-commerce. Van zijn eerste stappen bij Wehkamp, de overname van Marktplaats door eBay via TomTom, Spil Games en TNT tot zijn eigen bedrijf designretailer Flinders. Diele heeft steeds opnieuw laten zien hoe technologie en klantgerichtheid hand in hand gaan.

NMO Online breidt fors uit met titels
Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft vandaag de tweede fase van NMO Online gelanceerd, waarmee het bereiksonderzoek zich verder ontwikkelt tot dé standaard voor het plannen van online media in Nederland. Door de toevoeging van tal van nieuwe titels – waaronder retailmedia, internationale platforms en digitale uitgevers – biedt NMO Online een completer en representatiever beeld van het online mediagebruik.

Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up in Amsterdam
Ben & Jerry’s viert de introductie van zijn nieuwste ijssmaak Brookieees & Cream met een tijdelijke pop-upstore in Amsterdam. In de winkel aan de Jacob Obrechtstraat draait alles om proeven, delen en meedoen: van gratis ijs en spelelementen tot exclusieve patches en upcycled fashion.

Podcasts verdiepen Dela-campagne #MourningRoutines
Coöperatie Dela geeft haar succesvolle socialcampagne #MourningRoutines een nieuw hoofdstuk met de lancering van drie podcastafleveringen. De campagne, die rouw onder jongvolwassenen bespreekbaar maakt via TikTok en Instagram, wordt daarmee inhoudelijk verdiept en verbreed naar populaire audiokanalen.

McDonalds breidt bureaunetwerk verder uit
McDonald’s Nederland verwelkomt per 1 augustus twee nieuwe bureaus in haar ‘McFamily of Agencies’: MRM wordt de nieuwe CRM-partner en Ace PR gaat aan de slag met social media- en marketing-PR. Daarmee versterkt de fastfoodketen haar geïntegreerde marketingaanpak.

Arjan Pomper vertrekt al weer bij Nationaal Media Onderzoek
Arjan Pomper vertrekt per 1 juli als algemeen directeur bij het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Dat maakt de organisatie vandaag bekend. Pomper blijft tot die tijd actief binnen de organisatie, die hij sinds eind vorig jaar leidde als opvolger van Ton Schoonderbeek.

Creatieve bureaus openen deuren in Rotterdam
Op vrijdag 16 mei vindt in Rotterdam opnieuw 'Agency at Night' plaats, het evenement waarbij meer dan vijftig creatieve en digitale bureaus hun deuren openen voor het publiek. Hoogtepunt dit jaar is de gezamenlijke route van de Rotterdamse leden van Dutch Digital Agencies (DDA), die samen laten zien waarom de Maasstad zich met recht een digitale hotspot mag noemen.
- AlgemeenNieuws Nespresso benoemt Maaike Klijberg...Weblog [column] Waarom stoppen met...Weblog [column] 'Marketing is het creëren...Nieuws Feyza Tamer nieuwe...Nieuws Milka vergroot merkbekendheid met...Nieuws [onderzoek] Merkstrategie mist plek...
- B2BNieuws Rolf Oosterhoff (Albert Heijn) over...Weblog [column] Word B2B-meesterverleiderNieuws Kim van der Weide van Upperbloom:...Nieuws Retailmedia volgens bol Van...Nieuws Puzzelspellen stimuleren brein in...Nieuws Databricks lanceert AI-gedreven...
- BureausNieuws 63ste 'Even Apeldoorn bellen'...Nieuws Heinz-tune scoort na 15 jaar nog...Nieuws Eerlijk beeld van de zorg bij CordaanNieuws Artbox presenteert Young Meets Old...Nieuws Campina lanceert interactieve...Nieuws Doritos lanceert gouden...
- ContentmarketingNieuws Backpack toerist de pineut in nieuwe...Nieuws Het Verhaal van Alkmaar van kaasstad...Nieuws Nieuwe speler Explainer.nl focust op...Nieuws Kruidvat investeert in inhouse...Weblog [column] Van blauwe loper naar For...Nieuws Home ontwikkelt introductiecampagne...
- DesignWeblog [column] De stad is het merkNieuws New Dutch Wave organiseert tour naar...Weblog [column] Waarom geluid blijft hangenNieuws Shebang komt met nieuwe kaart...Nieuws ADCN stelt nieuw Creative Board aan Nieuws Philips lanceert OneUp elektrische...
- Food en RetailNieuws 100-jarig Remia maakt trip down...Nieuws Vivera lanceert nieuwe Signature...Nieuws Picnic start campagne met goedkoper...Nieuws Zeg hallo tegen 18 nieuwe verleidingenNieuws [onderzoek] Hiiper: Discount wint...Nieuws Speculaars: Texaanse koekjes met een...
- MediaNieuws Dentsu grote winnaar bij AMMA Awards...Weblog [column] Yolo goes mainstreamNieuws Amsterdamser wordt het niet bij Het...Weblog [column] TikTok in mei: álle trends,...Nieuws NMO Online breidt fors uit met titelsNieuws Arjan Pomper vertrekt al weer bij...
- Online MarketingNieuws [onderzoek] Nederlandse consument...Nieuws DDMA prolongeert Experimentation...Nieuws TikTok introduceert begeleide...Nieuws Schiphol digitaliseert...Nieuws Ad Alliance test Vertical...Nieuws Amsterdam lanceert eigen AI-assistent
- SponsoringNieuws Nieuwe Eredivisiebal eert...Nieuws FC Barcelona spelers kondigen...Nieuws Tadej Pogacar nieuwe merkambassadeur...Nieuws a.s.r. zet ouders en kinderen aan...Nieuws Total 90-shirt maakt iconische...Nieuws Coca-Cola nieuwe Official Partner...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Backpack toerist de pineut in nieuwe... 21-05-2025
- Het Verhaal van Alkmaar van kaasstad... 15-05-2025
- Nieuwe speler Explainer.nl focust op... 14-05-2025
- Kruidvat investeert in inhouse... 09-05-2025
- Home ontwikkelt introductiecampagne... 02-05-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
- Toon alle events »
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management