Biografie Kel werkt al meer dan 20 jaar in de contentindustrie. Als hoofdredacteur/head of content was hij verantwoordelijk voor zo'n dertien multichannel (print, online, socials, video, live, etc) mediaplatforms bij diverse uitgeverijen en ondernemingen in binnen- en buitenland. Sinds maart 2022 is hij als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de uitbouw en ontwikkeling van het CustomerFirst-portfolio bij uitgeverij BBP Media. Sinds 1 november 2024 is hij tevens hoofdredacteur van MarketingTribune.
Kel Koenen


Shortlist TikTok Ad Awards 2025 bekend
De genomineerden voor de TikTok Ad Awards 2025 zijn bekend. Met deze jaarlijkse prijzen eert TikTok de meest creatieve, effectieve en impactvolle merkcampagnes uit de Benelux. De awards belonen campagnes die het platform niet alleen slim benutten, maar ook positiviteit en vernieuwing brengen binnen de TikTok-community.

Essent zet Thuisvoordeel centraal in wintercampagne
Essent luidt het winterseizoen in met de campagne ‘Winter Vol Voordeel’, waarin klantwaardering centraal staat via het loyaliteitsprogramma Thuisvoordeel. In de nieuwe commercial verrast een moeder haar teleurgestelde zoon én de hele buurt met een zelfgemaakte schaatsbaan – met een helpende hand van Essent-monteur Freek.

Heinz kroont ‘friet’ tot winnaar van nationaal debat
Na weken van verkiezingskoorts heeft Heinz de stemmen geteld in het ‘grote Friet vs. Patat debat 2025’. Met 53,72 procent van de stemmen trok ‘friet’ aan het langste eind – al was het verschil met ‘patat’ klein. Met deze speelse verkiezingscampagne haakte Heinz op creatieve wijze in op de Nederlandse cultuur én het eeuwige taalverschil tussen noord en zuid.

DJI werft vakmensen met betekenisvolle nieuwe campagne
De Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) lanceert een nieuwe wervingscampagne om ervaren vakmensen aan te trekken als arbeidsbegeleider in Nederlandse gevangenissen. Onder de titel ‘Als arbeidsbegeleider leer je mensen méér dan een vak’ laat DJI zien hoe ambachtslieden — van fietsenmakers tot bakkers — een cruciale rol kunnen spelen in het herstel en de resocialisatie van gedetineerden.

Elanco kiest Initiative voor Nederland en België
Elanco Animal Health heeft na een bureauoriëntatie gekozen voor Initiative (onderdeel van IPG Mediabrands) als nieuw mediabureau in zowel Nederland als België. Beide landen gaan nauw samenwerken met het internationale Elanco-team. De samenwerking sluit aan bij de bestaande relatie tussen Elanco en Initiative in Frankrijk en moet zorgen voor één consistente mediastrategie over de landsgrenzen heen.

Podcastserie over kracht van merkcommunicatie
De Stichting Adverteerdersjury Nederland (SAN) lanceert in samenwerking met Earforce – Podcastfactory een nieuwe podcastreeks rondom de SAN Accenten, de jaarlijkse vakprijzen van, voor en door adverteerders. De reeks wordt gepresenteerd door Dick van der Lecq en gaat in december 2025 van start.

DPG Media integreert Brand Metrics in Ad Manager
DPG Media heeft de brand lift-technologie van Brand Metrics volledig geïntegreerd in zijn selfservice advertentieplatform Ad Manager. Daarmee kunnen adverteerders voortaan direct inzicht krijgen in het effect van hun campagnes op merkdoelstellingen als awareness, consideration, preference en action intent.

Podcastserie ‘The Next Tony’ #6 met Kalverliefde-founder Janina van der Drift
Hoe maak je de zuivelindustrie diervriendelijker én eerlijker voor boeren? In de zesde aflevering van The Next Tony spreken marketingstrateeg Rupert Parker Brady en voormalig Tony’s Chocolonely-manager Ester van Dusseldorp met Janina van der Drift, oprichter van Kalverliefde.

Vodafone verlengt levensduur smartphones met gratis batterijgarantie
Vodafone lanceert met Indie een nieuwe campagne rondom batterijgarantie, als vervolg op de eerder geïntroduceerde 'Oh Yeah'-merkcampagne. Klanten krijgen nu tot drie jaar gratis Batterij Garantie. Wanneer de batterijcapaciteit binnen die periode onder de 80% zakt, vervangt Vodafone de batterij kosteloos. Zo gaat de telefoon langer mee en kunnen gebruikers hun toestel zorgeloos blijven gebruiken.

Huisdieren geven levensles in nieuwe Purina-campagne
Purina Pro Plan lanceert de merkcampagne ‘Pets Know Best’, ontwikkeld door FCB Amsterdam. De campagne vertrekt vanuit een herkenbaar inzicht: huisdieren lijken vaak beter te weten wat goed voor ons is dan wijzelf. Met echte experts en hun eigen dieren in de hoofdrol koppelt Purina emotie aan bewijs en laat het merk zien hoe wederzijdse zorg de basis vormt van de band tussen mens en dier.

Jumbo blaast nieuwe ‘Prijzenstorm’-campagne af
Deze week breekt niet alleen de eerste herfststorm los, ook bij Jumbo Supermarkten stormt het aanbiedingen. Met de nieuwe campagne Prijzenstorm introduceert de supermarktketen een actiemechanisme met wekelijks meer dan duizend scherpe aanbiedingen. Daarmee wil Jumbo volgens eigen zeggen zorgen voor meer herkenbaarheid en urgentie rondom haar promoties: als het stormt bij Jumbo, dan is het écht raak.

Buitenreclame groeit door, digitaal wint terrein
De buitenreclamemarkt blijft groeien. In het derde kwartaal van 2025 steeg de omzet met 5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, goed voor een totaal van bijna 74 miljoen euro. Zowel digitale als traditionele buitenreclame droegen bij aan deze groei. Digitaal nam 57% van de omzet voor zijn rekening, traditioneel 43%. Opvallend is dat traditioneel met +6% iets sterker groeit dan digitaal (+4%).

Prime Video lanceert The Moderators met Qucee en Yordi
Prime Video lanceert vandaag samen met social agency team5pm de nieuwe longform YouTube-serie 'The Moderators'. In de serie nemen creators Qucee en Yordi Nogmaals de rol op zich van socialmedia-moderators van Prime Video Nederland. De reeks gaat gelijktijdig in première in Zweden, Denemarken, Noorwegen en Polen, elk met eigen hosts en een lokale invulling. De productie wordt gecoördineerd vanuit een centrale Europese hub.

TicketSwap en ADE duiken in belevingswereld Gen Z
In aanloop naar Amsterdam Dance Event (ADE) presenteren TicketSwap en ADE gezamenlijk een grootschalig onderzoek naar het veranderende gedrag van jonge evenementbezoekers. Het rapport Inside the Future of Live Events: Backstage with Gen Z werpt nieuw licht op wat Generatie Z beweegt – van sociale media en ticketgedrag tot beleving, inclusiviteit en merkactivaties.

‘Onze echtheid koesteren en daar een toekomstbestendig merk omheen bouwen’
Joyce Veekman is sinds eind 2023 directeur marketing en communicatie bij Sanquin, de stichting die in Nederland verantwoordelijk is voor de bloed- en plasmavoorziening én toonaangevend wetenschappelijk onderzoek doet op het gebied van bloed. Sanquin speelt een cruciale rol in de gezondheidszorg, met duizenden vrijwilligers die bloed of plasma doneren en daarmee letterlijk levens redden.

Gen Z vecht vaak tegen microstress
Bijna negen op de tien Nederlandse Gen-Z’ers hebben te maken met microstress: kleine momenten van spanning die zich opstapelen tot een constante druk. Dat blijkt uit onderzoek van PanelWizard in opdracht van Mars Wrigley, producent van onder meer Extra en Hubba Bubba.

Kruidvat houdt het nuchter met nieuwe gezondheidscampagne
Kruidvat lanceert vandaag een nieuwe campagne die de toegankelijkheid van gezondheidsproducten voor iedereen benadrukt. In de tv-commercial zien we Lies, het vertrouwde gezicht van de drogisterijketen, tijdens een schoolkamp met een overenthousiaste vader die met survivaluitrusting en camouflageschmink verschijnt.

Unox luidt wintertijd te vroeg in
De tijdswissel bleek geen misser maar marketing: Unox kondigde deze week opvallend vroeg de wintertijd aan. Na dagen van verwarring volgde de ‘rectificatie’ - een video waarin het merk onthult dat het allemaal onderdeel was van de nieuwe wintercampagne. De boodschap? Unox kan gewoon niet wachten op de winter...

Waddengebied viert het donker met vampiercampagne
Terwijl grote delen van Nederland ’s nachts baden in kunstmatig licht, blijft het Waddengebied één van de laatste plekken waar het nog écht donker wordt. Visit Wadden zet die zeldzaamheid dit najaar letterlijk in het spotlicht – met een knipoog. Onder het motto ‘het meest vampiervriendelijke stukje van Nederland’ vraagt de organisatie op aandacht voor het belang van donkerte voor mens, dier en natuur.

Kruidvat doorbreekt taboe rond verzorgingsarmoede
Vandaag, op Wereldarmoededag, lanceert Kruidvat de campagne ‘Verzorgingsarmoede maakt je wereld steeds kleiner’. Met een indringende film van DDB en WeFilm wil het merk het taboe rond verzorgingsarmoede doorbreken.

Groningen toont lef met nieuwe stadsprofilering
Tijdens de eerste editie van de 'Avond van de Gastvrijheid' op 14 oktober is de nieuwe stadsprofilering van Groningen officieel gelanceerd. Daarmee heeft de stad een herkenbare plek gekregen binnen het overkoepelende Merk Groningen – met een identiteit die past bij het karakter van de stad: eigenzinnig, energiek en met lef.

OBA lanceert nieuw digitaal huis voor Amsterdammers
Bibliotheken zijn allang niet meer alleen huizen van boeken. Ze zijn plekken voor ontmoeting, ontwikkeling en inspiratie. Met de lancering van de nieuwe website vertaalt de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA), in samenwerking met strategisch designbureau Greenberry, die rol naar het digitale domein.

‘Relevantie draait om bijblijven en flexibiliteit’
Merken die vandaag relevant willen blijven, moeten niet alleen technologie zoals AI omarmen, maar ook begrijpen hoe nieuwe generaties informatie consumeren. Dat stelt Cecile Missildine, head of EMEA van communicatiebureau Archetype. Volgens haar maakt AI bureaus niet overbodig, maar vergroot het juist hun strategische waarde. ‘De echte toegevoegde waarde zit in interpretatie, nuance en vertrouwen’, zegt ze. ‘Wie Gen Z negeert, loopt het risico straks simpelweg niet meer te bestaan.’

Leer emoties herkennen als waarschuwing tegen fraude
De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) roept Nederlanders op om te luisteren naar hun gevoel bij een poging tot fraude. In de nieuwe campagne ‘Je gevoel is de beste waarschuwing tegen fraude’ laat de brancheorganisatie zien dat emoties als schrik, spanning of opwinding vaak het eerste signaal zijn dat er iets niet klopt.

‘Stop kindermarketing’ wil wetgeving tegen ongezonde voedselreclame
Twee derde van de Nederlanders (67%) vindt dat de voedingsmiddelenindustrie geen reclame mag maken voor ongezond eten en drinken als dat ten koste gaat van de gezondheid van kinderen. Dat blijkt uit onderzoek van MarketResponse in opdracht van De Gezonde Generatie, die vandaag haar nieuwe campagne ‘Stop kindermarketing’ lanceert.

Rexona sluit vijfjarig partnerschap met Tijjani Reijnders
Rexona heeft een exclusieve samenwerking aangekondigd met profvoetballer Tijjani Reijnders. De middenvelder van het Nederlands Elftal en Manchester City wordt de komende vijf jaar hét gezicht van het deodorantmerk in Nederland. Samen willen ze één boodschap uitdragen: beweging geeft vertrouwen om grenzen te verleggen, op én naast het veld.

BMW zoekt monteurs via Reddit en fora
Om het groeiende tekort aan monteurs aan te pakken, kiest BMW Group Nederland voor een onconventionele route. In samenwerking met Monks zet het automerk de campagne ‘Pak een Sleutelrol’ in, waarmee het monteurs en autoliefhebbers actief benadert op Reddit en gespecialiseerde fora.

Sofi: social-first bureau voor missiegedreven merken
Young Ones Media heet voortaan Sofi. Met deze rebranding positioneert het bureau zich nadrukkelijk als social-first partner voor merken en organisaties die maatschappelijke thema’s voelbaar, begrijpelijk en activerend willen maken.

OOH groeit door met AI en emotie
Dentsu Benelux presenteert het nieuwe OOH Trendrapport 2025, waarin de nieuwste ontwikkelingen en innovaties binnen de Out-of-Home-branche worden samengebracht. Het rapport is opgesteld in samenwerking met JCDecaux, Artemis Academie, Raul & Rigel, Ocean Outdoor, Global Media & Entertainment en Bauer Media, en schetst een toekomstbeeld van een mediakanaal waarin technologie, data en creativiteit steeds meer samensmelten.

‘Samen’ krijgt nieuwe lading tijdens Museumweek
De Museumweek (11–19 oktober) viert dit jaar niet alleen de rijkdom van de Nederlandse musea, maar ook de kracht van verbinding. Onder het motto ‘Ga! Maar ga samen’ roept de Museumkaart bezoekers op om cultuur te beleven in gezelschap – al krijgt ‘samen’ dit keer een onverwachte, fysieke betekenis. KesselsKramer, al jaren creatief partner van de Museumkaart, verbeeldt het thema op verrassende wijze: museumbezoekers die letterlijk op elkaars schouders zitten.

Go Ahead Eagles lanceert exclusieve kledinglijn met Don’t Waste Culture
Voetbalclub Go Ahead Eagles slaat voor zijn Europa League-campagne de handen ineen met het eveneens uit Deventer afkomstige kledingmerk Don’t Waste Culture (DWC). Samen brengen ze een exclusieve kledinglijn uit die de gedeelde trots en cultuur van stad en club viert.

DPG Media wil ‘nieuwskloof’ dichten
DPG Media biedt alle studenten in Nederland tussen 16 en 25 jaar een gratis digitaal abonnement op al haar nieuwsmerken. Daarmee wil het mediabedrijf jongeren weer dichter bij kwaliteitsjournalistiek brengen en hun mediawijsheid vergroten.

McDonald’s lanceert Bouw Burger voor Kinderfonds
Om de groeiende wachtlijst bij de Ronald McDonald Huizen terug te dringen, introduceert McDonald’s een bijzondere donatiecampagne: de Bouw Burger. Vanaf 14 oktober kunnen gasten in alle restaurants voor 2 euro een symbolische burger van bakstenen toevoegen aan hun bestelling. De opbrengst gaat volledig naar de uitbreiding en verbouwing van de Huizen van het Ronald McDonald Kinderfonds.

Podcastserie ‘The Next Tony’ #5 met Fish Tales-founder Bart van Olphen
Hoe maak je duurzame vis populair bij een breed publiek? In de vijfde aflevering van de podcastserie 'The Next Tony' gaan marketingstrateeg Rupert Parker Brady en voormalig Tony’s Chocolonely-manager Ester van Dusseldorp in gesprek met Bart van Olphen, oprichter van Fish Tales – het impactmerk dat duurzame, traceerbare vis rechtstreeks van kleinschalige vissers naar de supermarkt brengt.

Overstappen.nl lanceert merkcampagne met Kick de kikker
Overstappen.nl, al vijftien jaar een vaste waarde in online vergelijken, maakt de stap van functionele vergelijker naar herkenbaar consumentenmerk. In samenwerking met Fitzroy | United Playgrounds en mediabureau Draft Digital lanceert het bedrijf een ambitieuze merkcampagne met de nieuwe mascotte Kick de kikker en de slogan ‘Da’s altijd slim’.

Auping lanceert campagne rond ultiem slaapcomfort
Auping breidt haar merkpositionering 'Designed for Life' uit met een nieuwe campagne die draait om de belofte van ultiem slaapcomfort, waar vakmanschap, innovatie en design samenkomen. De commercial, ontwikkeld door N=5 en geregisseerd door Maria Bodil, verbeeldt ‘de slaap van je dromen’: hoe het voelt om op een Auping te slapen en uitgerust wakker te worden.

Amsterdam herleeft 1675 in virtual reality
In De Nieuwe Kerk in Amsterdam kunnen bezoekers deze herfst letterlijk door de geschiedenis wandelen. Entr presenteert er de primeur ‘De Botermarkt 1675’, een meeslepende virtualreality-ervaring waarin het Amsterdam van 350 jaar geleden tot leven komt.

Team5pm sluit zich aan bij internationaal netwerk Samy
Social agency team5pm is overgenomen door Samy, een internationaal social-first marketingbureau met meer dan 900 specialisten, werkzaam vanuit 20 kantoren in ruim 55 markten. Met de overname versnelt team5pm haar internationale groei en wordt de datagedreven content- en platformexpertise gecombineerd met het brede social-first aanbod van Samy, waarin influencer marketing, creativiteit, data, commerce en community samenkomen.

Nationale Opera & Ballet lanceert ‘Ervaar Grootser’
Voor het eerst in haar geschiedenis presenteert Nationale Opera & Ballet een overkoepelende merkcampagne: Ervaar Grootser. De campagne vormt een artistieke uitnodiging om iets te voelen dat groter is dan jezelf – een ode aan de magie van zang, dans, muziek, techniek en vormgeving die samen het alledaagse ontstijgen.

Mastercard lanceert inclusieve campagne ‘Op Gevoel’
Op World Sight Day en tijdens de Week van de Toegankelijkheid lanceert Mastercard de campagne ‘Op Gevoel’ - een combinatie van een podcast en een zintuiglijke out-of-home-ervaring die de kracht en inspiratie laat horen én voelen van mensen met een visuele beperking. De campagne is ontwikkeld door FCB Amsterdam en The Podcast Tailor, in co-creatie met blinde en slechtziende makers.

Publieksfavorieten strijden om Boek van het Jaar
Met een verrassingsmoment op station Den Haag Centraal zijn vandaag de zes genomineerde titels voor de NS Publieksprijs 2025 onthuld. De schrijvers werden live gepresenteerd aan reizigers, waarna de stembussen officieel werden geopend. De grootste publieksprijs voor boeken wordt dit jaar voor de 38e keer uitgereikt.

Tinder en NJR swipen jongeren naar de stembus
De Nationale Jeugdraad (NJR) en Tinder bundelen hun krachten om jonge en nieuwe kiezers te stimuleren te gaan stemmen bij de Tweede Kamerverkiezingen van 29 oktober. Via een drie weken durende in-appcampagne verschijnen vanaf 8 oktober ‘Swipe Cards’ in Tinder die praktische stemtips en informatie bevatten. Wie naar rechts swipet, komt terecht op de NJR-website met laagdrempelige uitleg en inspiratie om daadwerkelijk te gaan stemmen.

CZ omarmt ‘zorginstinct’ in nieuwe merkkoers
Zorgverzekeraar CZ heeft vandaag een nieuwe merkpositionering gelanceerd onder het motto ‘Alle mensen zorgen’. Met deze koers wil het merk dichter bij mensen komen en de betekenis van ‘zorgen’ verbreden. De aftrap is de campagne ‘Zorgen zit in onze natuur’, ontwikkeld door Ace, dat sinds kort strategisch en creatief partner is van CZ.
- AlgemeenNieuws Hoe Welkoop groeit met advies,...Nieuws Podcastserie over kracht van...Nieuws Podcastserie ‘The Next Tony’ #6 met...Nieuws 'Campagnedrukwerk steeds groener'Weblog [column] De marketing van de slaap,...Nieuws Maaltijdgemak centraal in Albert...
- B2BNieuws Marketingtransfers week 44, 2025Nieuws [onderzoek] Werknemers willen...Nieuws DPG Media integreert Brand Metrics...Nieuws Marketingtransfers week 43, 2025Nieuws Buitenreclame groeit door, digitaal...Weblog [column] Sora 2 van ChatGPT: het...
- BureausNieuws Essent zet Thuisvoordeel centraal in...Nieuws DJI werft vakmensen met...Nieuws Elanco kiest Initiative voor...Weblog [column] Wie geeft AI zijn buik?Nieuws 113 Zelfmoordpreventie start...Nieuws Tatoma start Agency Circle: AI als...
- ContentmarketingNieuws GPCM feestavond nadert 6 november:...Nieuws 'Verborgen Parels' zet met marketing...Nieuws Olympisch schaatsteam centraal in...Nieuws Flitsmeister rekent af met...Nieuws Bolsius ontsteekt sociale verbinding...Nieuws Histor laat persoonlijkheid spreken...
- DesignNieuws Nieuwe merkidentiteit Transavia...Nieuws AIM presenteert grootste...Nieuws CreativeNL Live presenteert tijdens...Nieuws 6 architecten- en...Nieuws Dutch Digital Design versterkt...Nieuws Norday ontwikkelt nieuwe website...
- Food en RetailNieuws Ex-Blokkerondernemers lanceren eigen...Nieuws CBL reageert op verkiezingsuitslag:...Nieuws Heinz kroont ‘friet’ tot winnaar van...Nieuws Magnum lanceert Hydro Ice,...Nieuws MediaMarkt introduceert landelijk...Weblog [column] Richting feestdagen: tussen...
- MediaNieuws Nieuw retailmedia-format brengt...Nieuws Pink Ribbon benadrukt de kracht van...Nieuws Vandaag Inside en Krabbé winnen...Nieuws Charelle Akihary over de digitale...Nieuws DPG Media wil ‘nieuwskloof’ dichtenNieuws Mediabedrijven vrezen forse klap...
- Online MarketingNieuws Shortlist TikTok Ad Awards 2025 bekendNieuws Prime Video lanceert The Moderators...Nieuws Thuiswinkel.org lanceert campagne...Nieuws OBA lanceert nieuw digitaal huis...Nieuws BMW zoekt monteurs via Reddit en foraNieuws Humor en gedragspsychologie tegen...
- SponsoringNieuws Heineken beëindigt na 30 jaar...Nieuws Dopper lanceert special edition met...Nieuws Alfa Romeo koppelt merk aan dynamiek...Nieuws Rexona sluit vijfjarig partnerschap...Nieuws Go Ahead Eagles lanceert exclusieve...Nieuws Ikea steunt Natuurmonumenten: 'Geef...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Kennemerhart zet levenservaring centraal in nieuwe...
- Histor laat persoonlijkheid spreken met social-first campagne...
- Olympisch schaatsteam centraal in campagne X²O Badkamers
- Bolsius ontsteekt sociale verbinding met campagne #deeldevlam
- Flitsmeister rekent af met flitsboetes in nieuwe Vlaamse...
- 'Verborgen Parels' zet met marketing paddenstoelen op de kaart
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- GPCM feestavond nadert 6 november:... 30-10-2025
- 'Verborgen Parels' zet met marketing... 29-10-2025
- Olympisch schaatsteam centraal in... 27-10-2025
- Flitsmeister rekent af met... 27-10-2025
- Bolsius ontsteekt sociale verbinding... 27-10-2025
- Histor laat persoonlijkheid spreken... 21-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

