Chocolatemakers introduceert nieuw merk Claro

Chocolatemakers introduceert nieuw merk Claro
  • Food-en-retail
  • 19 okt 2025 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Chocolatemakers lanceert een nieuw merk: Claro. De biologische chocolade is bedoeld om positieve verandering te brengen in de cacaoketen, met aandacht voor leefbare lonen, regeneratieve boslandbouw en natuurherstel. Het motto: ‘Stop doing the usual’.

Claro wordt geproduceerd in de op zonne-energie draaiende fabriek van Chocolatemakers in Amsterdam. Daar houdt het merk de volledige keten in eigen hand: van directe samenwerking met boeren tot zero-waste productie. De chocolade bevat minder suiker en staat voor transparantie en impact. De naam Claro – Spaans voor ‘duidelijk’ – verwijst naar die openheid.

De cacao komt uit Zuid-Amerika, met als voorbeeld het project in de Sierra Nevada de Santa Marta (Colombia, red.). Daar wordt gewerkt met een meerlagen agroforestry-systeem dat bossen herstelt, CO₂ opneemt en extra inkomsten genereert voor boeren. Gardeners ontwikkelde de naam, merkstrategie, identiteit, verpakkingen en pr-campagne, inclusief het beeldmerk van een ‘energieke explosie van cacaovruchten’ en het label ‘regenerative agroforestry’.


Medeoprichter Rodney Nikkels zegt: ‘Doordat wij direct met boeren en coöperaties samenwerken, worden wij minder geraakt door de prijsstijgingen van cacao. Claro laat zien dat kleinschaligheid schaalbaar is en dat duurzame keuzes op de lange termijn renderen. Gardeners heeft ons complexe verhaal tot de essentie teruggebracht, zodat je meteen zin krijgt om een hap te nemen van onze ongewoon goede, niet normaal lekkere chocolade.’

Claro richt zich naar eigen zeggen op 'bewuste genieters die gezondheid en duurzaamheid combineren met smaak'. Het assortiment bestaat uit vijf pure repen en drie ‘snackables’ – noten en fruit met chocolade – in biologisch afbreekbare verpakkingen. Vanaf 20 oktober 2025 ligt Claro in bijna alle Albert Heijn-winkels in Nederland.

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken