Gen Z vecht vaak tegen microstress

Gen Z vecht vaak tegen microstress
  • Algemeen
  • 20 okt 2025 @ 13:34
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Bijna negen op de tien Nederlandse Gen-Z’ers hebben te maken met microstress: kleine momenten van spanning die zich opstapelen tot een constante druk. Dat blijkt uit onderzoek van PanelWizard in opdracht van Mars Wrigley, producent van onder meer Extra en Hubba Bubba.

Vooral school en werk blijken de grootste stressfactoren, gevolgd door overvolle agenda’s en voortdurende digitale prikkels. Zeven op de tien jongeren zoeken daarom hun toevlucht tot zogenoemde ‘Bathroom Camping’: zich even terugtrekken op het toilet om te ontsnappen aan de drukte. ‘Voor velen is dat letterlijk de enige plek waar je even met rust wordt gelaten’, aldus het onderzoek. Tijdens deze korte pauzes scrollt 60 procent op sociale media, terwijl een derde juist even helemaal niets doet.

Ondanks dat bijna iedereen (94%) aangeeft dat me-time belangrijk is om zich goed te voelen, lukt het niet altijd om echt te pauzeren. Vermoeidheid, verplichtingen en sociale media zitten rustmomenten vaak in de weg. Daarom zoeken jongeren naar snelle manieren om toch even tot zichzelf te komen – zoals kauwgom kauwen of muziek luisteren.

Volgens Laura Luijten, Strategic Demand Director bij Mars Nederland, sluit dat aan bij een bredere trend: ‘Gen-Z groeit op in een wereld die nooit stilstaat: constante meldingen op hun telefoon, prestatiedruk op school of werk en sociale media die altijd aan staan. We zijn blij om te zien dat een grote groep jongeren de weg naar kauwgom heeft gevonden als positieve bijdrage aan een rustmoment of om zich beter te kunnen concentreren.’

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken