[column] Nu ook al in de advent...
![[column] Nu ook al in de advent...](/content/weblog/2024/12/column-nu-ook-al-in-de-advent/Kerstkrans-Borremans-nw-juist.jpg)
- Content
 - 18 dec 2024 @ 11:30
 - Link
 - 
  
Charles Borremans
columnist
 - KerstEvenement
 
- 18 dec 2024 @ 11:30
 - Charles Borremans
 
Pasen is iets met een haas en eieren. Op Hemelvaartsdag hebben we vrij en dat is ook op tweede pinksterdag het geval. Kerstmis is vooral heel veel eten en drinken. Waar al die feestdagen voor staan? Geen idee. Maar de commerciële exploitatie is grenzeloos. Nu ook al in de weken van de advent.
Terug naar december in de jaren 60. Vlak na Sinterklaas hing mijn vader een papieren ster voor het raam. Een rode vijfpuntige ster met een lampje erin, dat mijn broer en ik, als het donker werd, aan mochten doen. Als kind wisten wij niet precies waarvoor dat was, maar het betekende wel dat het binnenkort Kerstmis zou zijn. In onze – inmiddels als zodanig niet meer gebruikte – kerk, waar wij als katholiek gezin keurig naar toe gingen, werd elke zondag een nieuwe kaars van de adventskrans ontstoken, totdat er uiteindelijk vier brandden. Een dagelijkse verrassing was het openen van het luikje op de adventskalender. Het waren er 24, die mijn broer en ik om de beurt mochten openen. Achter het luikje zat een eenvoudig plaatje. Van een os, ezel of een ster met een staart. Achter luikje 24 verscheen het plaatje van Jozef en Maria en het kindje Jezus. En dan was het Kerstmis.
Likeur
Advent is afgeleid van het Latijnse woord ‘adventus’, hetgeen ‘komst’ betekent. De komst Christus. De viering ervan dateert waarschijnlijk uit de vierde eeuw. De adventskrans is negentiende-eeuws en is een Duits importproduct. Net zoals de adventskalender. Volgens Wikipedia worden er in Duitsland zo’n 80 miljoen adventskalenders geproduceerd, waarvan er 50 miljoen direct in Duitsland worden verkocht. De resterende 30 miljoen gaan vooral naar Oostenrijk en Zwitserland en ook deels naar Nederland. Dat die adventskalenders inmiddels van een heel andere orde zijn dan het kartonnen exemplaar, waarvan mijn broer en ik de luikjes mochten openen, blijkt bijvoorbeeld uit de Anthon Berg Adventskalender, die je voor € 12,99 bij Lidl kunt kopen. ‘Aftellen tot kerst met chocolade in flesjesvorm’ valt te lezen in het Deluxe decembermagazine, de kerstfolder van Lidl. Die chocolade in flesjesvorm bevat ‘originele likeuren’. Bepaald niet voor kinderen dus. Eerder een hartversterkertje voor volwassen tijdens deze waterkoude decemberdagen.
Varianten
Dat het heden ten dage niet bij achter luikjes verscholen likeurchocoladeflesjes blijft, blijkt uit de inmiddels grote hoeveelheid adventskalendervarianten, die er off- en online te vinden zijn. Google ‘soorten adventskalenders 2024’ en je struikelt over de exemplaren. Het aanbod is immens. Adventskalenders vol cosmetica van Douglas, De Bijenkorf, Zalando of Skins. Voor mannen en vrouwen. Wie de Iconic Beauty Advent Calendar 2024 van Lookfantastic aanschaft, betaalt daarvoor 120 euro. Een koopje! Want het beautypakket heeft een waarde van maar liefst 650 euro! En als je dan lekker schoon en fris bent en toe aan een ondeugend vervolg, koop dan de Midnight Mystique Advent Calender van Easy Toys. Met vibrators, glijmiddel en massageolie. Easy Toys belooft elke decemberdag en -nacht een nieuwe spannende ervaring. Na afloop van het erotisch avontuur een glaasje wijn? Bestel dan de Wine Tasting Calender van wijnbeurs.nl. Stukje chocola erbij? Slaafvrij! Dat kan met de Tony’s Chocolonely Aftelkalender…
Commercieel
Van de 196 landen op de wereld vieren er ruim 150 Kerstmis. Inmiddels is deze christelijke feestdag uitgegroeid tot een wereldwijd commercieel fenomeen met zelfs in het islamitische Dubai kerstbomen. Én daar ook kerstmarkten, want verkocht moet er worden! 'It’s beginning to look a lot like Christmas', zong Bing Crosby in 1951. Wie goed naar liedtekst luistert, hoort een – voorzichtige – ode aan de kerst als een Amerikaans commercieel feest. En dat is het anno 2024. Alleen begint het nu nóg eerder: al in de advent.
Charles Borremans
Lead Communications iO
fotocredit: CB
- 
Charles Borremans
 - Werkt bij:
 - Functie: columnist
 - Website:https://nl.linkedin.com/in/charles-borremans-70bb596
 - Profiel »
 
- plaatje
 - Charles Borremans
 - advent
 - Jozef
 - luikje 24
 - Kerstmis
 - kindeke
 - Bing Crosby
 - Jezus
 - kerstcolumn
 - Maria
 - iO
 
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
 - Inschrijven
 
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
 - ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
 
Meest gelezen
- Histor laat persoonlijkheid spreken met social-first campagne...
 - Bolsius ontsteekt sociale verbinding met campagne #deeldevlam
 - Olympisch schaatsteam centraal in campagne X²O Badkamers
 - Flitsmeister rekent af met flitsboetes in nieuwe Vlaamse...
 - GPCM feestavond nadert 6 november: kom ook!
 - 'Verborgen Parels' zet met marketing paddenstoelen op de kaart
 
Laatste Nieuws
- GPCM feestavond nadert 6 november:... 30-10-2025
 - 'Verborgen Parels' zet met marketing... 29-10-2025
 - Olympisch schaatsteam centraal in... 27-10-2025
 - Flitsmeister rekent af met... 27-10-2025
 - Bolsius ontsteekt sociale verbinding... 27-10-2025
 - Histor laat persoonlijkheid spreken... 21-10-2025
 
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
 - Klaar voor Black Friday?
 - De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
 - Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
 - Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
 - The State of AI in Customer Experience 2025
 

