[column] Amazon belooft poort richting wereldtoneel te openen voor winkelier

[column] Amazon belooft poort richting wereldtoneel te openen voor winkelier
  • Online
  • 3 nov 2025 @ 15:30
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Amazon maakte recent een investering van 1,4 miljard euro in Nederland bekend. Het bedrijf communiceert het zelf niet als een aanval op Bol, maar het komt er wel op neer, stelt webwinkelvorser Arjan van Oosterhout. Hij was bij de viering van vijf jaar Amazon in ons land en dit viel hem op.

Amazon heeft op dit moment 4.500 externe verkopers uit Nederland en maximaal 1.000 uit België, Bol heeft er met 46.500 vele malen meer. Verder tekende ik op:

•     De third party sellers zorgden in 2024 voor ruim 60 procent van het handelsvolume op Amazon.nl (op Bol.com is het externe aandeel inmiddels minder dan de helft).
•     Volgens countrymanager Eva Faict verkochten die 4.500 mkb’ers ongeveer 35 miljoen producten op Amazon in 2024, voornamelijk in Nederland, maar deels ook in het buitenland.
•     Amazon zal nieuwe features voor Nederlandse klanten introduceren, zoals een Climate Pledge Friendly selecteeroptie en (informatie over) snelle(re) en duurzame(re) levering.
•     Ook investeert Amazon in diensten voor mkb’ers, onder andere op het gebied van AI. Countrymanager Eva Faict: 'Er is zo’n groot potentieel, er is zoveel ondernemerschap in Nederland.' Veel specifieker werd het niet.
•     Faict hintte op een Nederlandse entree van Rufus, Amazons AI-winkelassistent, die al op de vijf grootste Europese e-commercemarkten werd geïntroduceerd. 'Wie weet', antwoordde de countrymanager op een vraag daarover, 'we hebben 1,4 miljard hé. Agentic shopping heeft de toekomst.'
•     Nederlanders zijn koopjesjagers, heeft de Vlaamse Faict gemerkt. 'Het is geen geintje, jullie houden van lage prijzen.' Over een Nederlandse entree van koopjeswinkel Amazon Haul werden geen mededelingen gedaan of vragen beantwoord.
•     Amazon zal de komende maanden duizenden nieuwe afhaalpunten openen, in samenwerking met DHL. Ook zullen er Amazon Lockers in ons land worden geposteerd.
•     Behalve in de last mile investeert Amazon hier in de zogenoemde first - en middle mile, in samenwerking met partners en via het eigen Amazon Logistics.

Amazon benadrukt dat het de poort opent naar het wereldtoneel voor verkopers uit ons land. Eva Faict: 'Wij zijn een venster naar de wereld voor Nederlandse mkb’ers.' E-commerceprofessor Jesse Weltevreden ziet dat Amazon zaagt aan de stoelpoten van Bol, volgens marketinghoogleraar Kitty Koelemeijer moet de marktleider Amazons investering in het Nederlandse MKB heel serieus nemen.

Ik ben benieuwd!

Arjan van Oosterhout
voormalig hoofdredacteur van Twinkle en de Twinkle100. Betrokken bij ShoppingTomorrow, Webwinkel Vakdagen en Data Expo, auteur voor diverse titels en columnist; thans als directeur van Bureau AvO. Zijn nieuwsbrief de 'AvO-bode' is [hier] te vinden.

beeld: Ani Rudh / Unsplash 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken