Nielsen Consumer Outlook 2026: zes insights voor marketeers

Nielsen Consumer Outlook 2026: zes insights voor marketeers
  • Algemeen
  • 3 nov 2025 @ 09:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

De consument van 2026 heeft zorgen maar is ook doelgericht: elke aankoop moet zijn plek verdienen. Dat blijkt uit het nieuwe Nielsen Consumer Outlook 2026 rapport, waarin de onderzoekers een beeld schetsen van een wereld vol economische onzekerheid en technologische verschuivingen.

Wij distilleerden uit het 50 pagina's dikke rapport zes interessante insights voor marketeers. Voor marketeers liggen volgens het verse Nielsen Consumer Outlook 2026 rapport de kansen bijvoorbeeld niet in prijsverhogingen van hun producten, maar eerder in de verdieping van vertrouwensrelaties, in eenvoud op het gebied van de vier P's en in toepassing van slimme technologie. De zes insights die wij vonden zijn:

1. Vertrouwen draait om prestaties, niet om praatjes

Volgens NielsenIQ vindt 95% van de consumenten merkvertrouwen belangrijk, maar waarden als duurzaamheid of diversiteit zijn niet langer onderscheidend. 'Relevantie en functionele kwaliteit winnen van retoriek', aldus het rapport. Consumenten willen producten die doen wat ze beloven, met transparante ingrediënten, betrouwbare service en consequente prestaties.

2. Simplisme is het nieuwe premium

Door wat Nielsen 'cognitieve vermoeidheid' noemt, zoeken consumenten duidelijkheid: minder keuzestress, meer overzicht. Merken die prijs, kwaliteit en waarden combineren in één helder aanbod, winnen het van merken die blijven overladen met opties of boodschappen.

3. Private label is volwassen geworden

Huismerken zijn niet langer synoniem aan goedkoop. Dankzij innovatie en kwaliteitsverbetering worden ze gezien als volwaardige of zelfs betere alternatieven voor A-merken. Marketeers moeten hun toegevoegde waarde expliciet bewijzen om relevant te blijven.

4. Retailers zijn de nieuwe mediaplatforms

Retail Media Networks (RMN’s) veranderen retail in advertentieplatforms. Ze koppelen winkel- en mediadata voor gepersonaliseerde campagnes. Merken die deze netwerken slim gebruiken, kunnen via directe koopmomenten op app, shelf of socials meer waarde creëren én beter inzicht krijgen in hun doelgroep.

5. AI herdefinieert 'ontdekking' en vertrouwen

Bijna de helft van het internetverkeer is inmiddels niet-menselijk, door bots en AI-scrapers. Dat vraagt om nieuwe ‘generative engine optimization’-strategieën. AI biedt kansen via personalisatie en frictieloze checkouts, maar merken moeten alert blijven: consumenten vertrouwen niet zomaar alle agent-gestuurde aankopen.

6. De gezondheids-shift zet door

De opmars van anti-obesitasmedicatie beïnvloedt complete productcategorieën. Caloriearme en functionele producten groeien, terwijl snacks en frisdrank terrein verliezen. Meer dan de helft van de consumenten is bereid extra te betalen voor verse, natuurlijke of suikervrije producten: een signaal voor merken om hun aanbod opnieuw te formuleren.

De rode draad voor 2026 volgens de Nielsen onderzoekers is dat consumenten eenvoud willen, betrouwbaarheid zoeken en (merk)relevantie. ‘Merken die hun communicatie en innovatie hierop afstemmen, kunnen groeien in een tijd waarin voorzichtigheid de norm is’. De XL-versie van het rapport is te verkrijgen via Nielsen.

Foto: Adam Blacke / Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken