'Verborgen Parels' zet met marketing paddenstoelen op de kaart

- Content
- 29 okt 2025 @ 12:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 29 okt 2025 @ 12:00
- Peter van Woensel Kooy
Niet alleen de verkiezingscampagnes sluiten vandaag af, ook de EU contentmarketingcampagne ‘Europese paddenstoelen, verborgen parels’ stopt na drie jaar met naar eigen zeggen opvallend merk- en communicatiesucces. 'Met ruim 120 miljoen bereikte consumenten, 6,7 miljoen sociale interacties en tientallen media-awards zijn paddenstoelen nu in heel Europa als modern, duurzaam en culinair veelzijdig product gepositioneerd.'
In Nederland bijvoorbeeld werden via mediapartners, influencer-samenwerkingen en pr-acties volgens het paddo-marcomteam van opdrachtgever EU meer dan 1,1 miljoen contacten gerealiseerd en verhalen verspreid. Daarmee groeiden Nederlandse paddenstoelen niet alleen als exportproduct, maar ook als merk binnen de plantaardige eiwittransitie.
‘Deze campagne toonde het enorme potentieel van Europese paddenstoelen aan, met name van de Nederlandse sector, dat een prototype is van duurzaamheid en innovatie,’ zegt woordvoerder Tom van Wijk, ‘we zijn ervan overtuigd dat paddenstoelen een centrale rol zullen blijven spelen in de voeding van morgen.’
De contentcampagne, die mede werd gefinancierd door de Europese Unie (budget: 5 miljoen euro), werd uitgerold in negen landen en viel meermaals in de prijzen, onder meer tijdens het Salud Festival (beste PR-strategie en merkidentiteit) en de Lovie Awards, waar zij brons behaalde in de categorie Branded Content / Food & Beverage.
Nederland blijft binnen de Europese paddenstoelensector een belangrijke marketing- en innovatiepijler, signaleert het paddo-team. Jaarlijks produceren Nederlandse telers ruim 235.000 ton champignons, met inzet van robotisering, AI en circulaire methoden. De sector beperkt het gebruik van turf, hergebruikt substraten en werkt grotendeels op hernieuwbare energie.
De consumptie van verse champignons in Nederland stijgt inmiddels naar gemiddeld 1,8 kilo per persoon per jaar. Door de combinatie van merkcommunicatie, contentmarketing, duurzaamheid en veranderend eetgedrag lijken paddenstoelen hun imago van ‘verborgen parel’ definitief achter zich te laten en uit te groeien tot hét Europese boegbeeld van plantaardige voeding, zo stellen GEPC Promo en de Europese Unie.
foto: János Venczák / Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Waddengebied viert het donker met vampiercampagne
- Kennemerhart zet levenservaring centraal in nieuwe...
- Histor laat persoonlijkheid spreken met social-first campagne...
- Bolsius ontsteekt sociale verbinding met campagne #deeldevlam
- Flitsmeister rekent af met flitsboetes in nieuwe Vlaamse...
- Olympisch schaatsteam centraal in campagne X²O Badkamers
Laatste Nieuws
- 'Verborgen Parels' zet met marketing... 29-10-2025
- Olympisch schaatsteam centraal in... 27-10-2025
- Flitsmeister rekent af met... 27-10-2025
- Bolsius ontsteekt sociale verbinding... 27-10-2025
- Histor laat persoonlijkheid spreken... 21-10-2025
- Kennemerhart zet levenservaring... 20-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

