De nieuwe realiteit van retail: consument van 2025 shopt slimmer, kritischer en techgedrevener

De nieuwe realiteit van retail: consument van 2025 shopt slimmer, kritischer en techgedrevener
  • Food-en-retail
  • 24 okt 2025 @ 08:47
  • Link
  • Imke Walenberg
    Imke Walenberg

    Hoofdredacteur Online
    MarketingTribune
  • Geen tag

De Nederlandse shopper is in 2025 niet meer te vangen in één kanaal of koopgedrag. Dat blijkt uit het nieuwe Retail Buying Study 2025 van IPG Mediabrands, gebaseerd op onderzoek onder ruim 18.000 consumenten in dertien categorieën. De kern? Relevantie, vertrouwen en personalisatie bepalen wie de concurrentieslag in retail wint.

Opvallend is dat de fysieke winkel nog altijd een belangrijke rol speelt: 68 procent van de consumenten oriënteert zich online, maar 62 procent rekent uiteindelijk af in de winkel. De toekomst ligt volgens het rapport dan ook in de slimme koppeling tussen online zichtbaarheid en offline beleving. Ook behouden retailers hun machtspositie: zeven op de tien aankopen loopt nog altijd via hun kanalen, ondanks de groei van direct-to-consumermerken.

Social commerce in opmars

Verder blijkt social commerce in opmars, met name onder Gen Z: bijna 30 procent heeft al eens direct via social media gekocht. AI doet eveneens zijn intrede in de customer journey, de helft van Gen Z gebruikt kunstmatige intelligentie om producten te vergelijken of persoonlijke aanbevelingen te krijgen.

Prijs blijft belangrijk, maar consumenten hechten steeds meer waarde aan kwaliteit, beschikbaarheid en eerdere ervaringen. Retail draait anno 2025 niet meer om de laagste prijs, maar om de meest betekenisvolle keuze.

Het Retail Buying Study 2025 laat zien dat wie relevant wil blijven in de veranderende retailwereld, niet alleen moet inspelen op technologie, maar ook op vertrouwen en beleving.

 

Imke Walenberg

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken