Unilever past duurzaamheidsclaims aan na actie ACM

- Food-en-retail
- 23 okt 2025 @ 15:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 23 okt 2025 @ 15:00
- Peter van Woensel Kooy
Unilever stopt met het gebruik van onduidelijke duurzaamheidsclaims op de verpakkingen van hun producten. De Consumentenbond beschuldigde het bedrijf deze zomer in een publicatie in de Consumentengids van het gebruiken van in hun ogen misleidende duurzaamheidsclaims. De Consumentenbond vroeg de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om hiertegen op te treden.
Unilever gebruikt volges de controle-instantiec claims zoals 'duurzaam geteelde pinda’s', 'duurzaam verbouwde groente' of 'duurzame verpakking'. In gesprekken met de ACM heeft Unilever aangegeven te stoppen met deze claims, zo meldt de organisatie.
Concreet betekent dit dat Unilever vanaf 1 januari 2026 de meeste verpakkingen heeft aangepast. Producten met de oude verpakkingen kunnen na 1 januari 2026 nog wel in de winkel liggen omdat supermarkten hun voorraden opmaken. Sommige verpakkingen heeft Unilever al aangepast. De meeste verpakkingen liggen in het eerste kwartaal van 2026 aangepast in de winkel. De ACM blijft met Unilever in gesprek over de manier waarop Unilever kan communiceren over hun duurzaamheidsprogramma’s.
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: 'Eerder kondigden wij onderzoek aan naar de duurzaamheidsclaims in de levensmiddelensector. Nadat de Consumentenbond met haar oproep kwam, hebben wij contact gezocht met Unilever. Wij zijn blij dat het bedrijf stopt met vage en algemene duurzaamheidsclaims die onduidelijk zijn voor consumenten. De ACM juicht het toe dat bedrijven verduurzamen en daarover eerlijk communiceren.'
ACM en duurzaamheid
De ACM focust haar onderzoek naar duurzaamheidsclaims dit jaar op de levensmiddelensector. Later dit jaar zal de ACM meer resultaten hiervan melden. 'De ACM laat markten werken voor mensen en bedrijven, nu en in de toekomst. Verduurzaming van producten en consumptie is essentieel voor een toekomstbestendige samenleving', stelt de Autoriteit zelf. De ACM draagt hieraan onder meer bij door het toezicht op duurzaamheidsclaims van bedrijven. Consumenten moeten met vertrouwen een duurzamere keuze kunnen maken. Niet alleen consumenten moeten worden beschermd tegen misleidende claims, stelt de ACM. 'Als bedrijven juist en duidelijk communiceren over de inspanningen die zij doen voor duurzaamheid, bevordert dat de eerlijke concurrentie tussen bedrijven.'
foto: Glenn Carstens | Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Gall & Gall kiest nieuwe koers en vernieuwt winkel
- Thuisbezorgd.nl geeft campagne nieuw geluid met r&b-icoon...
- Joost van den Berg van Dr. Oetker: 'Marketeers maken dingen...
- Unox luidt wintertijd te vroeg in
- Kruidvat doorbreekt taboe rond verzorgingsarmoede
- BenBits eerste partner van 'Stop the plastic chew'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Goudwisselkantoor lanceert campagne... 23-10-2025
- Unilever past duurzaamheidsclaims... 23-10-2025
- Foodinfluencer Veggilaine en Oot... 23-10-2025
- Spar breidt bereik in petrolkanaal... 22-10-2025
- Stephan van Ee van Specsavers AI kan... 22-10-2025
- BCG over 'agentic commerce' en de... 22-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes