TommyTomato voert campagne voor groente in politiek debat

TommyTomato voert campagne voor groente in politiek debat
  • Food-en-retail
  • 27 okt 2025 @ 11:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

TommyTomato vindt dat gezonde voeding een grotere rol verdient in de politiek. Terwijl diabetes type II de maatschappij jaarlijks ruim een miljard euro kost (1), komt het woord ‘groente’ in alle verkiezingsprogramma’s samen slechts acht keer voor. Met de campagne ‘Minder Bekvechten, Meer Broccoli’ vraagt de teler met humor aandacht voor preventie en gezonde voeding als verbindend thema.

De posters geven bekende partijen een ludieke groentetwist: van Groente-quiche VVD (Vrolijke Veldsla Democraten) tot Stem SPruiten (SP), Samen voorUI (GroenLinz & Partij van de Asperge) en Henri GroenteBal (Centraal Democratische Andijvie). Volgens mede-oprichter Bas Turk is het hoog tijd dat politiek Den Haag het belang van groente serieuzer neemt. ‘We praten eindeloos over zorgkosten, maar niet over de basis: kinderen eten nog steeds te weinig groente. Preventie is de enige manier om een zorginfarct te voorkomen. Schoolprogramma’s en een suikertaks werken, maar politieke daadkracht ontbreekt.’

Bekijk de bijbehorende campagnefilm hier.



TommyTomato benadrukt dat het aantal kinderen met overgewicht in tien jaar tijd met 20 procent is gestegen (2). Hoewel het kabinet het programma Schoolmaaltijden heeft verlengd, is de financiering volgens Turk te beperkt voor een écht voedzame maaltijd. ‘De oplossingen van nu zijn gericht op vullen, niet op voeden. Over een paar weken start de formatie. Laten we beginnen met waar iedereen het over eens kan zijn: groente is gezond. Elk kind verdient de kans om een groente-eter voor het leven te worden.’.

Bronnen:
(1) SEO Economisch Onderzoek – Diabetes en werk
(2) CBS, RIVM – Overgewicht jongeren
(3) Wageningen University & Research – Groente en fruit op school vanzelfsprekend

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken