113 Zelfmoordpreventie start campagne rond nieuwe suïcidepreventiewet

113 Zelfmoordpreventie start campagne rond nieuwe suïcidepreventiewet
  • Bureaus
  • 28 okt 2025 @ 14:11
  • Link
  • Tamara de Vos
    Tamara de Vos

    Allround redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

113 Zelfmoordpreventie ontwikkelt een landelijke bewustwordingscampagne als onderdeel van de Nationale Voorlichtingsstrategie Suïcidepreventie. De campagne start in december 2025 en is gekoppeld aan de nieuwe Wet Integrale Suïcidepreventie, die in 2026 van kracht wordt.

Met de campagne wil 113 het gesprek over zelfdoding normaliseren en omstanders beter toerusten om hulp te bieden. De voorlichtingsstrategie vormt een meerjarenaanpak die moet bijdragen aan een samenleving waarin niemand eenzaam en radeloos sterft door zelfdoding.

Jochum Veerman, manager marketing en communicatie bij 113, licht toe: ‘De worsteling met zelfdodingsgedachten is vaak eenzaam en kan radeloos maken. Een gesprek over deze gedachten kan dit doorbreken en kan daarmee het begin zijn van een oplossing. Om dit belangrijke gesprek mogelijk te maken moeten we als samenleving durven én leren praten over zelfdoding.’

Creatieve invulling

Voor de uitvoering van de campagne heeft 113 merk- en campagnebureau GH+O geselecteerd na een aanbestedingstraject. Het bureau zal werken aan een campagne met landelijke zichtbaarheid en lokale herkenbaarheid. De brede uitrol volgt in samenwerking met gemeenten en maatschappelijke partners.

Liedeke Pol, eigenaar van GH+O: ‘Complexe maatschappelijke kwesties als deze verdienen een hoopvolle aanpak en uitgesproken werk die de zo nodige “beweging” kan creëren. Campagnes maken met 113 was een langgekoesterde wens. We hebben ontzettend veel zin om de komende vier jaar samen op te lopen.’

Voortbouwen op eerdere inzet

Eerder werkte 113 aan het vergroten van haar naamsbekendheid, stelde zij mediarichtlijnen op voor verantwoorde berichtgeving over zelfdoding en maakte zij het landelijke noodnummer 113 gratis bereikbaar. De nieuwe campagne sluit hierop aan en richt zich op duurzame gedragsverandering in de samenleving.

Tamara de Vos

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken