113 Zelfmoordpreventie start campagne rond nieuwe suïcidepreventiewet

- Bureaus
- 28 okt 2025 @ 14:11
- Link
-
Tamara de Vos
Allround redacteur
BBP Media - Geen tag
- 28 okt 2025 @ 14:11
- Tamara de Vos
113 Zelfmoordpreventie ontwikkelt een landelijke bewustwordingscampagne als onderdeel van de Nationale Voorlichtingsstrategie Suïcidepreventie. De campagne start in december 2025 en is gekoppeld aan de nieuwe Wet Integrale Suïcidepreventie, die in 2026 van kracht wordt.
Met de campagne wil 113 het gesprek over zelfdoding normaliseren en omstanders beter toerusten om hulp te bieden. De voorlichtingsstrategie vormt een meerjarenaanpak die moet bijdragen aan een samenleving waarin niemand eenzaam en radeloos sterft door zelfdoding.
Jochum Veerman, manager marketing en communicatie bij 113, licht toe: ‘De worsteling met zelfdodingsgedachten is vaak eenzaam en kan radeloos maken. Een gesprek over deze gedachten kan dit doorbreken en kan daarmee het begin zijn van een oplossing. Om dit belangrijke gesprek mogelijk te maken moeten we als samenleving durven én leren praten over zelfdoding.’
Creatieve invulling
Voor de uitvoering van de campagne heeft 113 merk- en campagnebureau GH+O geselecteerd na een aanbestedingstraject. Het bureau zal werken aan een campagne met landelijke zichtbaarheid en lokale herkenbaarheid. De brede uitrol volgt in samenwerking met gemeenten en maatschappelijke partners.
Liedeke Pol, eigenaar van GH+O: ‘Complexe maatschappelijke kwesties als deze verdienen een hoopvolle aanpak en uitgesproken werk die de zo nodige “beweging” kan creëren. Campagnes maken met 113 was een langgekoesterde wens. We hebben ontzettend veel zin om de komende vier jaar samen op te lopen.’
Voortbouwen op eerdere inzet
Eerder werkte 113 aan het vergroten van haar naamsbekendheid, stelde zij mediarichtlijnen op voor verantwoorde berichtgeving over zelfdoding en maakte zij het landelijke noodnummer 113 gratis bereikbaar. De nieuwe campagne sluit hierop aan en richt zich op duurzame gedragsverandering in de samenleving.
-
Tamara de Vos
- Werkt bij: BBP Media
- Functie: Allround redacteur
- Website:https://bbpmedia.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Vodafone verlengt levensduur smartphones met gratis...
- Kruidvat houdt het nuchter met nieuwe gezondheidscampagne
- [column] De toekomst van strategie
- Bruna test AI-commercial en -billboard en consument lijkt geen...
- Souf en Hugo van de Vriendenloterij door DDB Amsterdam overall...
- Leer emoties herkennen als waarschuwing tegen fraude
Laatste Nieuws
- 113 Zelfmoordpreventie start... 28-10-2025
- Tatoma start Agency Circle: AI als... 27-10-2025
- Vodafone verlengt levensduur... 24-10-2025
- Huisdieren geven levensles in nieuwe... 23-10-2025
- Jumbo blaast nieuwe... 23-10-2025
- Kruidvat houdt het nuchter met... 20-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

